Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Līderisma teorijas un daudzveidības vadība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_144
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt studentu izpratni par līderismu, tā teorijām, stiliem un modeļiem, analizēt līdera personību un rīcību, apskatot situācijas, ar kurām sastopas līderi, veidojot komandas, vadot organizācijas un motivējot darboties efektīvi. Sniegt studentiem priekšstatu par dažādības vadības (diversity management) attīstības vēsturi, tās aktuālākajām tendencēm, salīdzinot Eiropas Savienības un ASV pieredzi. Sniegt pārskatu par daudzveidības fenomenu ES un ASV etnopolitikā.

Priekšzināšanas

Izpratne par starpkultūru komunikāciju un tās nozīmi sabiedrībā, organizācijā un indivīda ikdienā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie zina līderisma un dažādības vadības jēdzienu, teorijas un pieejas, īstenošanas/novērtēšanas stratēģijas, pārzina diskriminācijas jēdzienu, diskriminācijas pamatus un veidus, aizsardzības mehānismus.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj analizēt līderisma un dažādības vadības stratēģijas un pieejas, izprotot to pielietojamību konkrētas organizācijas darbā. Spēj atpazīt diskriminācijas gadījumus un apzināties diskriminācijas sekas un ietekmi uz indivīdu un sabiedrību.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie, izprotot līderisma un dažādības vadības nozīmi, spēj izmantot to savas organizācijas (darbavietas) analīzē un stratēģijas izstrādē. Spēj patstāvīgi veikt līdera rīcības un dažādības situācijas analīzi, tostarp konstatējot nepieciešamos diskriminācijas elementus un piedāvājot konkrētus risinājumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Kursa ietvaros, atbilstoši izstrādātajām vadlīnijām, jāsagatavo un jāiesniedz patstāvīgais darbs "Dažādības vadības pasākumi manā darba vietā”.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Spēj apvienojot teorētiskās un praktiskās zināšanas par starpkultūru komunikācijas, dažādības vadības un pret-diskriminācijas jautājumiem, sagatavot savas organizācijas darbības analīzi un dažādības vadības stratēģiju.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. Semestris
  1. Līderis un līderība. Līderība kā sociālā, kultūras un psiholoģiskā parādība. Līderības pamatteorijas. Līderības modeļi un stili.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderības stilu analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderis un grupa. Līderība organizācijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Dažādības jēdziens un tā attīstība valstu un sabiedrību politikā Eiropā. Kultūras kompetences jēdziens.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderības ietekme uz darba efektivitāti un pārmaiņām.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aktuālās teorijas par dažādības attīstību globalizētā sabiedrībā. Kultūru sadursme (S. Hantingtons) un kultūras pilsonības koncepcija (Dž. Hermesa). Dažādības vadība organizācijās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Marginalizācija: sociālās, politiskās un subkultūru identitātes. Latvijas valsts politika dažādības jomā. Dažādība privātajā sektorā un NVO.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. NVO prakses dažādības jomā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. Semestris
  1. Līderis un līderība. Līderība kā sociālā, kultūras un psiholoģiskā parādība. Līderības pamatteorijas. Līderības modeļi un stili.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderības stilu analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderis un grupa. Līderība organizācijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Dažādības jēdziens un tā attīstība valstu un sabiedrību politikā Eiropā. Kultūras kompetences jēdziens.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Līderības ietekme uz darba efektivitāti un pārmaiņām.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aktuālās teorijas par dažādības attīstību globalizētā sabiedrībā. Kultūru sadursme (S. Hantingtons) un kultūras pilsonības koncepcija (Dž. Hermesa). Dažādības vadība organizācijās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Marginalizācija: sociālās, politiskās un subkultūru identitātes. Latvijas valsts politika dažādības jomā. Dažādība privātajā sektorā un NVO.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. NVO prakses dažādības jomā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Reinventing Diversity: Transforming Organizational Community to Strengthen People, Purpose, and Performance Reprint Edition by Ross, Howard J. published by Rowman & Littlefield Publishers, 2013

2.

Timo Makkonen. Equal in Law, Unequal in Fact: racial and ethnic discrimination and the legal response thereto in Europe, Martinus Nijhoff Publisher, 2012

3.

Diversity and HR: Belgian and international good practices, 2012

4.

Golubeva M., Kažoka I., Rastrigina O. Dažādības vadība publiskajā sektorā: attīstīto valstu pieredze un Latvijas situācijas novērtējums, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS, 2011

5.

Hanovs D., Meņšikovs V., Mihailovs I. J., Tēraudkalns V., Volkovs V. Iepazīsti Eiropu, iepazīsti Latviju. Ievads starpkultūru komunikācijā. 7.nodaļa Dažādības vadība, Daugavpils, 2012

6.

Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa S., Kamenska A., Zālītis K., Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Papildināts izdevums. Mācību līdzeklis iestāžu darbiniekiem, kas sniedz pakalpojumus trešo valstu valstspiederīgo pilsoņiem, Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2011. 3. nodaļa Dažādības vadība, 4. nodaļa diskriminācija un 5. nodaļa ES un Latvijas labo prakšu analīze.

7.

Kļaviņš, K. Savienotie trauki. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018

Papildu literatūra

1.

FRA. Eiropas diskriminācijas novēršanas tiesību rokasgrāmata. 2010

2.

Lazda-Mazula I. Dažādību vadība (Diversity Management). Sabiedrības integrācijas fonds. 2013

3.

Zankovska-Odiņa S. Vienlīdzīgs, bet ne vienāds. politika.lv, 20.05.2013.

4.

Diversity Central. Resources for cultural diversity at work, pieejams angļu valodā http://www.diversitycentral.com/

5.

Robert T. Moran, Philip R. Harris, Sarah V. Moran. Managing Cultural Differences. Global Leadership Strategies for the 21st Centery, 2007

6.

Hanovs D., Laicāne M., Mihailovs I. J., Dažādības vadība multietniskā vidē. Rīga, 2009

Citi informācijas avoti

1.

visi pieejamie interneta resursi, kas atrodami izmantojot atslēgas vārdu – dažādības vadība vai diversity management.

;