Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Patēriņa antropoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_006
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Socioloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt pārskatu par galvenajiem patēriņa antropoloģijas konceptiem (kā ekonomikas antropoloģijas sīkāku specializāciju), dodot ieskatu antropoloģiskajā redzējumā par ikdienas patēriņa paradumiem un praksēm.

Priekšzināšanas

Ekonomikas un politikas antropoloģija, Klasiskās antropoloģijas teorijas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par patēriņa antropoloģijas galvenajiem principiem, izpratne par ikdienas patēriņa paradumiem un praksēm globālā sabiedrībā.

Prasmes

1.Spēja analizēt un izprast patēriņu kā ikdienas ekonomiskās un politiskās dzīves sastāvdaļu.

Kompetences

1.Kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Reflective essays on the literature assigned for seminars (45%); active participation in seminar discussions (15%); written exam (40%).
2.
Pārbaudījums
-
-
Iespaidu raksti par semināros uzdoto literatūru (45%); aktīva dalība semināra diskusijās (15%); rakstisks eksāmens (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Ievads patēriņa antropoloģijas problemātikā. Patēriņš un kultūra.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Patēriņš un popularitāte 21. gadsimtā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Patēriņa izpētes virzieni un metodes.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Ekonomikas procesi un patēriņš.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aktīvais un acīmredzamais patēriņš: indivīds un materialitāte.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Acīmredzamais patēriņš 21. gadsimtā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra pieejama angļu valodā, tapēc paredzēta gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Horvat, K. V. 2012. Memory, Citizenship, and Consumer Culture in Postsocialist Europe. In: U. Kockel, M. N. Craith, & J. Frykman (Eds.), A Companion to the Anthropology of Europe. P. 145–162.

3.

Rausing, S. 2002. Re-constructing the ‘ Normal’: Identity and the Consumption of Western Goods in Estonia. In book: Markets and Moralities

4.

Henrich, J., Boyd, R., Bowles, S., Camerer, C., Fehr, E., Gintis, H., & McElreath, R. 2001. In Search of Homo Economicus: Behavioral Experiments in 15 Small-Scale Societies. The American Economic Review, 91(2), 73-78.

5.

Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M.A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516, 86-89.

6.

Xu, A. J., Schwarz, N., & Wyer, R. S. 2015. Hunger promotes acquisition of nonfood objects. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(9), 2688-2692.

7.

Robert Shiller. 2019. Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events. Princeton: Princeton University Press.

8.

Hearn, A. 2008. Meat, Mask, Burden: Probing the contours of the branded `self. Journal of Consumer Culture, 8(2), 197–217.

9.

Lien, M. E. 2004. The Virtual Consumer: Constructions of Uncertainty in Marketing Discourse. 46–69.

10.

Ashley Mears. 2020. Very Important People: Status and Beauty in the Global Party Circuit. Princeton : Princeton University Press.

11.

Thompson, D. 2017. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction (First Edition). Penguin Press.

12.

Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., & Bressgott, T. 2020. How artificialintelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 24–42.

Papildu literatūra

1.

Appadurai, Arjun, ed. 1986. The social life of things. Cambridge: Cambridge University Press

2.

Bloch, Maurice and Parry, Jonathan, eds. 1989. Money and the morality of exchange. Cambridge: Cambridge University Press

3.

Howes, David, ed. 1996. Cross-cultural consumption. Global markets, local realities. London and New York: Routledge Mandel, Ruth and Humphrey, Caroline, eds. 2002.

4.

Markets and moralities: Ethnographies of postsocialism. Oxford: Berg Miller, David, ed. 1996

5.

Douglas, Mary, Isherwood, Baron 1996. The world of goods: Towards an anthropology of consumption. Oxford and New York: Routledge

6.

Plattner, Stuart, ed. 1989. Economic anthropology. Stanford: Stanford University Press

7.

Veblen, Thorstein. 2009. The Theory of the Leisure Class.

8.

Lange, A. 2022. Meet me by the fountain: An inside history of the mall. Bloomsbury Publishing.

9.

Pridmore, J., & Zwick, D. 2011. Editorial—Marketing and the Rise of Commercial Consumer Surveillance. Surveillance & Society, 8(3), 269–277.

10.

MacDonald, M., McDonald, M., & Wearing, S. 2013. Social psychology and theories of consumer culture: A political economy perspective. Routledge.

11.

Skidelsky, R. J. A., & Skidelsky, E. 2013. How much is enough? The love of money, and the case for the good life (Published with a new preface). Penguin Books.

12.

Acknowledging consumption. London and New York: Routledge

Citi informācijas avoti

1.

The American Sociological Association section on Consumers and Consumption

;