Patēriņa antropoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par patēriņa antropoloģijas galvenajiem principiem, izpratne par ikdienas patēriņa paradumiem un praksēm globālā sabiedrībā.
Prasmes
1.Spēja analizēt un izprast patēriņu kā ikdienas ekonomiskās un politiskās dzīves sastāvdaļu.
Kompetences
1.Kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Ievads patēriņa antropoloģijas problemātikā. Patēriņš un kultūra.
-
Patēriņš un popularitāte 21. gadsimtā.
-
Patēriņa izpētes virzieni un metodes.
-
Ekonomikas procesi un patēriņš.
-
Aktīvais un acīmredzamais patēriņš: indivīds un materialitāte.
-
Acīmredzamais patēriņš 21. gadsimtā.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra pieejama angļu valodā, tapēc paredzēta gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
Horvat, K. V. 2012. Memory, Citizenship, and Consumer Culture in Postsocialist Europe. In: U. Kockel, M. N. Craith, & J. Frykman (Eds.), A Companion to the Anthropology of Europe. P. 145–162.
Rausing, S. 2002. Re-constructing the ‘ Normal’: Identity and the Consumption of Western Goods in Estonia. In book: Markets and Moralities
Henrich, J., Boyd, R., Bowles, S., Camerer, C., Fehr, E., Gintis, H., & McElreath, R. 2001. In Search of Homo Economicus: Behavioral Experiments in 15 Small-Scale Societies. The American Economic Review, 91(2), 73-78.
Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M.A. 2014. Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516, 86-89.
Xu, A. J., Schwarz, N., & Wyer, R. S. 2015. Hunger promotes acquisition of nonfood objects. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(9), 2688-2692.
Robert Shiller. 2019. Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events. Princeton: Princeton University Press.
Hearn, A. 2008. Meat, Mask, Burden: Probing the contours of the branded `self. Journal of Consumer Culture, 8(2), 197–217.
Lien, M. E. 2004. The Virtual Consumer: Constructions of Uncertainty in Marketing Discourse. 46–69.
Ashley Mears. 2020. Very Important People: Status and Beauty in the Global Party Circuit. Princeton : Princeton University Press.
Thompson, D. 2017. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction (First Edition). Penguin Press.
Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., & Bressgott, T. 2020. How artificialintelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 24–42.
Papildu literatūra
Appadurai, Arjun, ed. 1986. The social life of things. Cambridge: Cambridge University Press
Bloch, Maurice and Parry, Jonathan, eds. 1989. Money and the morality of exchange. Cambridge: Cambridge University Press
Howes, David, ed. 1996. Cross-cultural consumption. Global markets, local realities. London and New York: Routledge Mandel, Ruth and Humphrey, Caroline, eds. 2002.
Markets and moralities: Ethnographies of postsocialism. Oxford: Berg Miller, David, ed. 1996
Douglas, Mary, Isherwood, Baron 1996. The world of goods: Towards an anthropology of consumption. Oxford and New York: Routledge
Plattner, Stuart, ed. 1989. Economic anthropology. Stanford: Stanford University Press
Lange, A. 2022. Meet me by the fountain: An inside history of the mall. Bloomsbury Publishing.
Pridmore, J., & Zwick, D. 2011. Editorial—Marketing and the Rise of Commercial Consumer Surveillance. Surveillance & Society, 8(3), 269–277.
MacDonald, M., McDonald, M., & Wearing, S. 2013. Social psychology and theories of consumer culture: A political economy perspective. Routledge.
Skidelsky, R. J. A., & Skidelsky, E. 2013. How much is enough? The love of money, and the case for the good life (Published with a new preface). Penguin Books.
Acknowledging consumption. London and New York: Routledge