Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētījums psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_278
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot un pamatot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījuma projektu psiholoģijā un prezentēt to.

Priekšzināšanas

Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes.

Prasmes

1.Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus.

Kompetences

1.Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, aprakstot piemērotu datu ieguves veidu, integrējot ētikas prasības savā pētījuma projektā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot starppārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pētījuma projektu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Kursa ietvaros, saskaņā ar sniegtām norādēm, izstrādāts pētījuma projekts, kas tiek prezentēts kursa noslēgumā.
2.
Pārbaudījums
-
-
Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% (2) starppārbaudes darbi – 10% (3) uzdevums saistībā ar Psiholoģijas dienām/konferenci – 10% (4) pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana – 60% Detalizēts vērtēšanas kritēriju izklāsts pieejams e-studiju vidē. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.

Anotācija: Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (2021). Zinātniskā izziņa. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva. RSU Izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.

Anotācija: Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. Nodarbības jautājumi: 1) Ko nozīmē operacionalizācija un kā to īstenot? 2) Kā formulēt pētījuma problēmu un mērķi? 3) Kā formulēt pētījuma jautājumu? 4) Zinātniskās literatūras atlase atbilstoši operacionalizētajiem mainīgajiem. Literatūra: Pipere, A. (2021). Pētījuma pamatelementu raksturojums pētījumu stratēģijās. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (137.-142.lpp.). RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Mārtinsone, K., un Spila, D. (2021). Zinātniskās literatūras meklēšanas, atlases un apkopošanas pamatprincipi. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (468.-476.lpp.). RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.

Anotācija: Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. Nodarbības jautājumi: 1) Kādas skalas tiek izmantotas psiholoģijas mērījumos? 2) Kas ir instrumenta drošums un pamatotība?
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.

Anotācija: Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie ētiskie aspekti pētniecībā? 2) Informētās piekrišanas sagatavošana. 3) Kā identificēt un izvairīties no plaģiāta. Literatūra: Mihailovs, I. J., Sīle, V. un Sīlis, V. (2021). Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (103.-122.lpp). RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Teorija psiholoģijas pētījumā.

Anotācija: Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā. Literatūra: Ļubenko, J. (2021). Teorētiskais modelis kā pētījuma pamats un realitātes atspoguļojums. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (152.-154.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Izlase

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.

Anotācija: Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Neeksperimentāli pētījumi psiholoģijā. Gadījuma analīze, šķērsgriezuma, garengriezuma pētījumi. Izlase un izlases veidošanas metodes. Datu ieguve kvantitatīvā pētījumā - metodes. Literatūra: Kamerāde, D. un Mārtinsone, K. (2021). Kvantitatīvo pētījumu dizaini sociālajās zinātnēs. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (179.-194.lpp.), RSU izdevniecība. Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Izlases veidošana kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (335.-354.lpp).), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Kvalitatīvs pētījuma dizains.

Anotācija: Kvalitatīvs pētījums. Datu ieguve un analīze kvalitatīvā pētījumā. Izlases veidošanas metodes kvalitatīvā pētījumā. Literatūra: Pipere, A. (2021). Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (197.-258.lpp.), RSU izdevniecība. Pipere, A. un Zuitiņš, J. (2021). Datu analīzes metodes kvalitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (387.-538,lpp.), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Jaukts pētījuma dizains.

Anotācija: Jaukts pētījuma dizains. Literatūra: Pipere, A. (2021). Jauktais pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (246.-258.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Sistemātiskais pārskats un to veidi.

Anotācija: Sistemātiskais pārskats un to veidi. Izveides procesa soļi. Literatūra: Šuriņa, S., Mārtinsone, K., un Silniece, S. (2021). Sistemātiskais pārskats un citi pārskata veidi. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (439.-464. lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.

Anotācija: Datu analīze kvantitatīvā pētījumā. Datu veidi un mērījumu skalas. Aprakstošā un slēdzienstatistika. Datu sagatavošanas soļi. Literatūra: Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Datu analīze kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Aprakstošās statistikas rādītāji.

Anotācija: Aprakstošās statistikas rādītāji. Empīriskie sadalījumi un to statistiskie raksturotāji un grafiskie attēlojumi. Datu apstrāde SPSS programmā. Nodarbības jautājumi: 1) Savas datnes sagatavošana darbam. 2) Aprakstošās statistikas datu aprēķins - aritmētiskais vidējais, mediāna, moda, standartnovirze, atbilstība normālajam sadalījumam. Literatūra: Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Datu analīze kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude.

Anotācija: Slēdzienstatistika. Statistiskās hipotēzes; parametriskās metodes (t kritērijs, dispersiju analīze) un neparametriskās metodes (χ² kritērijs, Kolmagorova-Smirnova λ kritērijs, Manna-Vitneja U kritērijs, Vilkoksona kritērijs, Kruskola-Valisa kritērijs). Nodarbības jautājumi: 1) Atšķirību pārbaude atbilstoši pētījuma jautājumiem. Literatūra: Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Datu analīze kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude.

Anotācija: Sakarību pētīšanas metodes: korelāciju un regresiju analīze; neparametriskās sakarību pētīšanas metodes. Nodarbības jautājumi: 1) Darbs ar saistību pārbaudi atbilstoši pētījuma jautājumam. Literatūra: Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Datu analīze kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācija

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.

Anotācija: Pētījuma pārskata sagatavošana. Rezultātu izplatīšana - raksts, konference, sadarbība ar publiku. Atvērtā zinātne. Literatūra: Šneidere, K. un Pipere, A. (2021). Pētījuma pārskata sagatavošana un rezultātu izplatīšana. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (476.-488.lpp.), RSU izdevniecība.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Pētījuma izstrāde. Rezultāti, Diskusija un secinājumi

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Pētījuma projekta izstrādes semināri

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
5.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
6.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
72 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība.

2.

Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom.

3.

Puriņa-Biezā, K.E., Ozoliņa, L., Anohina-Naumeca, A., un Jansone-Ratinika, N. (2024). Vadlīnijas "Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā". Rīgas Stradiņa universitāte

Papildu literatūra

1.

Pētniecības terminu vārdnīca.

2.

Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm.

;