Mediju ekonomika un menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• par mediju ekonomikas unikalitāti; • par duālo mediju tirgu; • par mediju sistēmu vērtēšanu; • par dažādu mediju segmentu ekonomiku; • par mediju menedžmenta teorijām.
Prasmes
1.• atrast risinājumu mediju ekonomikas un vadības situācijās; • novērtēt mediju ekonomikas rādītājus; • radīt radošus mediju produktus, ievērojot mediju ekonomikas un vadības konsekvences.
Kompetences
1.• analizēt mediju ekonomikas problēmjautājumus; • iecerēt un veidot pētījumus mediju ekonomikā un menedžmentā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Mediju sistēmas pamati. Mediju biznesa modeļi. Latvijas mediju sistēmas īpatnības. A.Rožukalne
-
Mediju ekosistēma, tās attīstības aktuālās tendences. A.Rožukalne
-
Radošums un inovācijas mediju menedžmentā. Redaktora darbs.
-
Jauna mediju produkta veidošana. Ideju prezentēšana, diskusija par kursa gala darbu. A.Rožukalne
-
Izdevējdarbības menedžments. Jaunu mediju produktu veidošana. Redaktora darbs dažādos medijos. Žurnāls I'mperfect.
-
Mediju ekonomika. Mediju īpašnieki un to loma. Mediji un aktuālās krīzes. Tairons Šavs (ASV)
-
Elektronisko mediju menedžments. Gunta Līdaka
-
Sociālo mediju menedžments. Influenceru mārketings.
-
Sabiedrisko mediju menedžments; pārmaiņu vadība. Paivi Maijanen-Kylaheiko (Somija)
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Albarran, A. (1996) Media Economics. Ames: Iowa State University Press.
Albarran, A.B. (2002) Media Economics. Understanding Markets, Industries and Concepts, 2nd ed. USA: Iowa State Press, A Blackwell Publishing Company.
Albarran, A.B. (2010) The Media Economy. New York: Routledge.
Rožukalne, A. (2013) Kam pieder Latvijas mediji? Rīga: Apgāds Zinātne.
Badikian, B. (2004) The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press
Compaine, M. B., Gomery, D. (2000) Who Owns the Media?, London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Croteau, D., Hoynes, W. (2006) The Business of Media: Corporate Media and the Public Interest. 2nd ed. London: SAGE Publications.
Cushion, S., Lewis, J., Ramsay G.N., (2012) ‘The impact of interventionist regulation in reshaping news agendas: comparative analysis of public and commercially funded television’ Journalism 13: 831,
Hallin, D.C. and P. Mancini (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
McChesney R.W (2008) The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press.
Wardle, K. and Derakhshan, H. (2017) Information Disorder: Toward an indisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe Reports DGI (2017)09. Iegūts no: https://rm.coe.int/information-disorder-report-version-august-2018/16808c9
Ronkova, N. (2016) International Legal Framework for Media. (JPMNT) Journal of Process Management – New Technologies, 4 (2), 57 - 63.
Psychogiopolou, E., Anagnostou, D., Smith, C.R., and Stolte, Y. (2017) The Freedom and Independence of Public Service Media in Europe: International Standards and Their Domestic Implementation. International Journal of Communication. 11, 1936–1955. Ie
Messenger, A. (2014) A Practical Guide to Media Law. London: Pearson.
Medoff, N. J. and Kaye, B. (2017) Electronic Media: Then, Now, and Later, 3rd ed. London: Routledge.
Klimkiewicz, B. (2010) „Structural Media Pluralism“. International Journal of Communication. 4, 906-913.
Karppinen, Kari. (2013) Rethinking Media Pluralism. New York: Fordham University Press.
Johnston, J. And Wallace, A. (2017) Who is a Journalist? Changing legal definitions in a de-territorialised media space. Digital Journalism, 5 (7), 850 – 867.
Papildu literatūra
Altschull J. H. (1990) From Milton to McLuhan: The Ideas Behind American Journalism, 1st ed., USA: Allyn & Bacon.
Arnold S. de Beer, John C. Merrill (2008) Global Journalism: Topical Issues and Media Systems, 5th Ed. Pearson.
Balcytiene, A. (2009) ‘Market-led reforms as incentives for media change, development and diversification in the Baltic States’ The International Communication Gazette , 71(1–2): 39–49.
Committee of experts on new media (2011) ‘Draft Recommendation on a new notion of media’, Strasbourg, MC-NM010rev2.pdf, Pp.1-25.
Erjavec, K. and M.Kovačič (2010) ‘Relations with the media: Who are the main actors in an advertorial production process in Slovenia?’ Journalism, 11(1) 91–109.
Kruks, S. (2007) “Daugavpils masu mediju sistēma”/ System of Daugavpils Mass Media, Reinholde, I. (sast.) (2007). Daugavpils kā attīstības ceļvedis. Rīga: Zinātne, 86–99.
Šulmane, I. (2011) Neatrastās identitātes? Latvijas dienas laikrakstu žurnālisti politikas, ekonomikas un kultūras laiku ietekmē. Rīga: LU SPPI. Iegūts no: https://www.szf.lu.lv/fileadmin/user_upload/szf_faili/Petnieciba/sppi/mediji/ilze-sulmane-neatra
Rožukalne, A. (2013b) Editorial independence in the Latvian news media: Ownership interests and journalistic compromises. Media Transformations. 9, 80 -101.
Citi informācijas avoti
Ofcom. (2017) Access and Inclusion in 2016. Outcomes for consumers in vulnerable circumstances. Iegūts no: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/98508/access-inclusion-report-2016.pdf
Nissen, Ch. (2006) Public service media in the information society. Report. Council of Europe’s Group of Specialists on Public Service Broadcasting in the Information Society (MC-S-PSB). Strasbourg: Media Division, Directorate General of Human Rights
Media Pluralism Monitor. (2018) Results. Iegūts no: http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-results/