Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģiskā konsultēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_159
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas par konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principiem un to īpatnībām dažādās konsultēšanas pieejās; attīstīt izpratni un prasmes veidot drošu konsultēšanas vidi, attīstīt un trenēt iemaņas sarunāties ar klientiem/pacientiem, izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas psihologa darba kontekstā.

Priekšzināšanas

Psihologa profesionālā darbība un ētika I, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi.

Prasmes

1.Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru).

Kompetences

1.Pielieto konsultēšanas mikroprasmes, atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem. Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus. Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%). 2. Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%). Kontroldarbu tēmas: • Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija – kopīgais un atšķirīgais. • Interpersonālā neirobioloģija - spoguļneironi, to loma psihoterapijā. • Klātbūtne, pieskaņošanās, rezonanse. • Mikroprasmes konsultēšanā. • Terapeitiskā vide; klātbūtnes faktors. • Terapeitiskās intervences. • Terapeitiskā procesa plānošana/ strukturēšana. • Kontrakts – laiks, telpa, sadarbības mērķi, samaksa. • Atbildība pret klientu/ pacientu – pacienta tiesības uz informāciju un konfidencialitāti. • Aktuālie ētikas aspekti terapeitiskās attiecībās ar klientu/ pacientu. • Psihohigiēna. 3. Eksāmena uzdevums – darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Prasmju integrācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ivey, A.E., Ivey, M.B., & Zalaquett, C.P. (2009). Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society (with CD-ROM).

2.

Corey, G. (2012). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Australia.

3.

Corey, G. (2012). Student Manual for Corey's Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, 9th ed. Australia.

4.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons.

5.

Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.

6.

Stricker, G. (2010). Psychotehrapy Integration. American Psychological Association.

7.

Cain, D.J. (2010). Person – centered psychotherapies. American Psychological Association.

8.

Pelham, G. (2007). Counselling skills for creative arts therapists. London: Worth.

9.

Cottone, R. Rocco. (2017). Theories of Counseling and Psychotherapy : Individual and Relational Approaches. New York, NY : Springer Publishing Company. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

Papildu literatūra

1.

Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.

2.

Коттлер, Дж., & Браун, Р. (2001). Психотерапевтическое консультирование. СПб: Питер.

3.

Кочюнас Р. (1999). Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.Malans, D.H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.

4.

Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. – М.: Класс.

5.

Brady-Amoon, Peggy; Keefe-Coopermanb, Kathleen. (2017). European Journal of Counselling Psychology. Vol. 6 Issue 1, p41-62. 22p. , Database: Academic Search Complete

6.

Goss, David; Parnell, Tony. (2017). Counselling Psychology Review. Dec. Vol. 32 Issue 4, p4-17. 14p. 1 Chart. , Database: Academic Search Complete

Citi informācijas avoti

1.

Journal of counsulting and clinical psychology

2.

European Journal of Counselling Psychology.

;