Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsme ar pacientiem bērnu zobārstniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZHAS_018
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Ar padziļinātu teorētisko zināšanu, kā arī modelētu situāciju un psiholoģisko vingrinājumu palīdzību sagatavot Zobārstniecības fakultātes zobu higiēnistu studentus darbam ar bērniem zobārstniecībā psiholoģiski netraumējošā veidā. Palīdzēt studentiem apzināties savas saskarsmes stiprās un vājās puses darbā ar pacientiem.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas saskarsmes psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • nosaukt galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un praktisko nozīmi bērnu zobārstniecībā; • raksturot pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības; • nosaukt baiļu un trauksmes iemeslus un izpausmes zobārstniecībā, kā arī to pārvarēšanas un mazināšanas metodes; • identificēt sarežģītos pacientus un izveidot savu taktiku darbā ar tiem.

Prasmes

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā students novērtē pacienta baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijās, kā arī klīnikā piemēro optimālo taktiku (vārdus un uzvedību) baiļu un trauksmes mazināšanai.

Kompetences

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj veiksmīgi sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijā, atbilstoši viņu vecumam, veselībai un psiholoģiskajām īpatnībām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Aktīva līdzdalība diskusijās un praktiskajās nodarbībās un laikus iesniegti un izpildīti rakstiskie mājas darbi par nodarbībās veiktajiem uzdevumiem, papildus izmantojot atbilstošu literatūru. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Gala vērtējums sastāda 50% klīniskā darba vērtējums un 50% rakstisks gala eksāmens-tests par nodarbībās apgūtām tēmām. Lai tests būtu ieskaitīts jāsniedz 55% pareizu atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem. Testa rezultāti % tiek pārvērsti ballēs atbilstoši RSU nolikumam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Saskarsme bērnu zobārstniecībā un baiļu profilakse.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Zobu tīrīšanas iemaņu veidošana dažādu vecumu grupām.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Darbs ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
4
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
4
  1. Darbs klīnikā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
4
  1. Eksāmens. Situāciju analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
4
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

AAPD Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient // Clinical guidelines 2015; 37(6): 180 - 193.

2.

Beaton L., Freeman R., Humphris G. Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations // Medical Principles and Practice, 2014; 23(4): 295 – 301.

3.

Dental abstract. Managing fearful or anxious patients. 2014, Volume 59, Issue 4, Pages 212-214, 2014 Mosby, Inc.

4.

Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach, John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.

5.

Newton T, Asimakopoulou K, Daly B, Scambler S, Scott S. The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? // British Dental Journal 2012; 213: 271 - 274. (akceptējams izdevums)

6.

Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. Informācija aktuāla, nemainīga.

7.

Wright, Gerald Z.. Behavior Management in Dentistry for Children, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central

Papildu literatūra

1.

Armfield JM, Heaton LJ. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review. Aust Dent J. 2013 Dec;58(4):390-407

2.

Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013.

3.

Paul S. Casamassimo DDS MS, Henry W. Fields Jr. DDS MS MSD, Dennis J. McTigue DDS MS, Arthur Nowak DMD - „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th Edition, 2012.

4.

Sotiria Gizani, Kyriaki Seremidi, Konstantina Katsouli, Antigoni Markouli and Dimitrios Kloukos. Basic behavioral management techniques in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Journal of Dentistry, 2022, Volume 126, Article 104303

5.

Stein Duker, L.,I., Grager, M., Giffin, W., Hikita, N., & Polido, J. C. (2022). The relationship between dental fear and anxiety, general Anxiety/Fear, sensory over-responsivity, and oral health behaviors and outcomes: A conceptual model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2380

Citi informācijas avoti

1.

Interneta atrodamās datu bāzes, kurās atrodamas uz pierādījumiem balstītas publikācijas.

;