Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīniskā ķīmija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
CFUBK_073
Zinātnes nozare
Ķīmija; Medicīniskā ķīmija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt ievadu cilvēka organismā notiekošo ķīmisko procesu norisē, kā arī ķīmiskajos procesos medicīnā un saistītajās nozarēs. Veicināt izpratni par dažādu medikamentu un ķīmisku vielu darbību, īpašībām un izmantošanu. Uzlabot praktiskās un eksperimentālās prasmes darbā ar dažāda veida pētniecisko aprīkojumu, iegūto datu interpretāciju. Sniegt pamatzināšanas turpmākai bioķīmisko procesu cilvēka organismā apguvei.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas atbilstoši vidusskolas ķīmijas, fizikas un matemātikas programmām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšana un Izpratne. Studenti zinās un izpratīs, atbilstoši studiju kursa tēmu sadalījumam: 1. Zinās un izpratīs medicīniskās ķimijas faktus, jēdzienus, definīcijas un terminoloģiju (šķīdumi, to nozīme medicīnā, koligatīvie procesi, osmoze, oksidēšanās procesi neorganiskos un organiskos procesos, ķinētika, līdzsvars, skābju-bāzu teorijas, pH un buferšķīdumi). 2. Izmantos un veidos izpratni par medicīniskajā ķīmijā izmantotajiem paņēmieniem un metodiku gan rezultātu iegūšanā, gan to apstrādē un dažādu procesu skaidrošanā (piemēram, kinētika, līdzsvars). 3. Izpratīs zinātniskās informācijas izmantošanas nozīmi.

Prasmes

1.Izmantošana, Analīze un Sintēze. Skaidrojot procesus un likumsakarības: 1. Pratīs izmantot medicīniskās ķīmijas faktus, jēdzienus un terminoloģiju jaunās situācijās un atšķirīgos veidos. 2. Analizēt, salīdzināt, izvērtēt medicīniskajā ķīmijā izmantotās metodes un paņēmienus. 3. Pilnveidos prasmes izmantot un analizēt zinātniskās informācijas nodošanas metodes: a. Izmantos problēmu risināšanas prasmes. Pilnveidos prasmi risināt situāciju uzdevumus. b. Pilnveidos prasmes izmantot zinātnisko literatūru kā informācijas avotu. c. Novērtēs un izmantos drošas darba metodes laboratorijā. d. Izmantos komunikācijas prasmes, darbojoties organizētā grupu darbā.

Kompetences

1.Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studenti: izmantos iegūtās zināšanas un prasmes par daudzveidīgajiem vispārīgās un neorganiskās ķīmijas procesiem un ķīmisko reakciju norises mehānismiem un prognozēs to ietekmi uz cilvēka homeostāzi; izmantos laboratorijas darbos iegūtās prasmes – sagatavot, veikt eksperimentu, izmantot atbilstošos piederumus un iekārtas, novērtēt rezultātus – tālākā praktiskā vai zinātniskā darbā; pilnveidos prasmi integrēt medicīniskās ķīmijas zināšanas kā daļu no kopējām zināšanām par cilvēku, veicinot pilnvērtīgu cilvēka kā vienota organisma uztveri.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgais darbs kursā ietver: • patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (video, animācijas, literatūras lasīšana, terminu un definīciju apgūšana, utt.) un katru nākamo nodarbību, atbilstoši studiju ceļvedim; • pašnovērtējuma iegūšanu par apgūto (testi, pašpārbaudes uzdevumi, refleksija pēc videolekcijām); • laboratorijas darbu protokolu sagatavošanu; • gatavošanos pārbaudījumiem pēc e-studijās norādītās programmas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Gala vērtējums kursā ir kumulatīvs. To veido pirms- un pēc- nodarbību testi (kopā 10% no gala vērtējuma), kolokviji (50%), noslēguma prezentācijas sagatavošana par kursā apskatītājām tēmām (10%), kā arī noslēguma kursu apkopojošs pārbaudījums (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Ievads. Šķīdumi un ķīmiskās reakcijas

Anotācija: Lekcijā apskatītās tēmas. Šķīdumi. Šķīdumi medicīnā. Elektrolīti un neelektrolīti, jonu veidošanās. Koncentrācija, koncentrāciju veidi un aprēķini. Stehiometrija un tās izmantošana, veicot aprēķinus pēc ķīmisko reakciju veinādojumiem un pēc jonu vienādojumiem. Ķīmisko reakciju veidi un to konteksts medicīnā. Nodarbības jautājumi: Laboratorijas darbs. Drošas darba metodes un drošība ķīmijas laboratorijā. Iekārtas un piederumi laboratorijas darbos. Zīmīgo ciparu nozīme mērījumos un aprēķinos.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Video lekcija
Attālināti
E-studiju vide
1
2.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Aprēķini un grafiskās metodes ķīmijā

Anotācija: Seminārs. Koncentrāciju aprēķini (molārā, masas koncentrācija, masas daļa un masas daļa procentos), atšķaidīšanas uzdevumi, koncentrāciju pārveidošana no viena veida citā. Stehiometriskie aprēķini, izmantojot molekulāros, jonu un saīsinātos jonu vienādojumus. Nodarbības jautājumi: 1. Šķīdumus, šķīdumu sastāvs. Elektrolīti un neelektrolīti. 2. Koncentrāciju veidi. To aprēķinu formulas. 3. Šķīdumu pagatavošanas metodes. 4. Šķīdumi medicīnā, to koncentrāciju izteiksmes veidi. 5. Koncentrāciju salīdzināšana, to pārvēršana no viena veida citā. 6. Šķīdumu atšķaidīšana. Aprēķini un atšķaidīšanas metodes. 7. Stehiometrija. Aprēķini, izmantojot molekulāros, jonu un saīsinātos jonu vienādojumus
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Šķīdumi un koncentrāciju aprēķini

Anotācija: Lekcijā tiek apskatītas ķīmijā izmantotās analīzes metodes un to pielietojums medicīnā. Laboratorijas darbā tiek praktiski apskatītas divas analīzes metodes: spektrofotometrija un titrēšana, to izmanošana šķīduma kvantitatīvā sastāva noteikšanā Nodarbības jautājumi: 1. Biežāk izmantotās analīzes metodes ķīmijā un medicīniskās laboratorijas ķīmijā. 2. Titrēšanas metodes pamatprincipi: iekārtas, metodes izmantošana, ierobežojumi, noteikšanas robežas. 3. Spektrofotometrijas metodes pamatprincipi: iekārtas uzbūves principi, izmantošana, ierobežojumi, noteikšana robežas. 4. Datu iegūšana un apstrādes metodes.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Termodinamika un tās piemēri bioloģiskajās sistēmās

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Kinētika un tās nozīme bioloģiskajās sistēmās

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Attālināti
E-studiju vide
4
  1. Analīzes metodes ķīmijā un to izmantošana medicīnā

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. Oksidēšanās – reducēšanās procesi. Problēmu analīze

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. 1. Kolokvijs

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Datorklase
4
  1. Ķīmiskais līdzsvars, kompleksie savienojumi un to nozīme biloģiskajās sistēmās

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. Skābes, bāzes un buferšķīdumi bioloģiskajās sistēmās

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Video lekcija
Attālināti
E-studiju vide
1
  1. Seminārs. pH aprēķini. Šķīdumu koligatīvās īpašības. Osmoze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Video lekcija
Attālināti
E-studiju vide
1
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. Skābju – bāzu titrēšana

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. Buferšķīdumi un sistēmas cilvēka organismā

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. pH un bufersistēmu aprēķini

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
  1. Līdzsvara procesi bioloģiskajās sistēmās (osmoze, skābes, bāzes, buferšķīdumi, mazšķīstoši savienojumi, kompleksie savienojumi)

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Video lekcija
Attālināti
E-studiju vide
1
  1. 2. kolokvijs

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Datorklase
4
  1. Prezentācijas par tēmu “… ķīmija”. Problēmu analīze

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību laboratorija
4
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Chang, R. General Chemistry : the essential concepts / Boston: 2014 (akcpetējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

I.Kazuša. "Vispārīgā ķīmija medicīniskās ķīmijas kursam": mācību līdzeklis. Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021

Papildu literatūra

1.

Bishop, M. An Introduction to Chemistry - Atoms FirstPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Andrejs Rauhvargers. "Vispārīgā ķīmija", 1996

Citi informācijas avoti

1.

LibreTexts "Chemistry"Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Charles Ophardt. "Virual Chembook", 2003Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Steve Lower. "Chem1 virtual textbook"Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Khan AcademyPiemērots angļu valodas plūsmai

;