Reliģijas antropoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūst zināšanas nozīmīgākajās reliģijas antropoloģijas teorijās, iepazīstoties ar galvenajiem jēdzieniem un tēmām reliģijas antropoloģijā un dažādu teorētisko skolu nostādnēm.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs analizēt teorētisku tekstu un to salīdzināt, kā arī gūs iemaņas viedokļu rakstiskā vai mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan uz jauniegūtām teorētiskām zināšanām, gan uz empīriskiem novērojumiem.
Kompetences
1.Spēs kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Reliģijas pētniecības vieta antropoloģijā
-
Reliģijas antropoloģijas galvenie virzieni, (piem. rituāls, dažādas reliģiskās tradīcijas, reliģija un zinātne)
-
Galvenās reliģijas problēmas un pētījumi, antropoloģiskās literatūras izpēte
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lambek, M., ed. 2008. A reader in the anthropology of religion. Oxford: Blackwell.
Gīrcs, K. 1998. Kultūru interpretācija. Rīga: Izdevniecība AGB. (latviešu plūsmai)
Asad, T. 2003. Formations of the secular : Christianity, Islam, modernity. Stanford: Stanford University Press.
Bowie, Fiona. 2008. 'Anthropology of Religion.' Religion Compass 2(5):862-874.
Engelke, Matthew. 2002. 'The problem of belief: Evans-Pritchard and Victor Turner on the inner life.' Anthropology Today 18(6):3-8.
Miner, Horace. 1956. 'Body ritual among the Nacirema.' American Anthropologist 58(3):503-07.
Durkheim, Emile. 2008. 'The Elementary Forms of Religions Life.' In A Reader in the Anthropology of Religion edited by Michael Lambek, 34-49. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell.
Geertz, Clifford. 1993. 'Religion as a cultural system.' In The interpretation of cultures: selected essays, 87-125. New York: Basic Books.
Asad, Talal. 2008. 'The Construction of Religion as an Anthropological Category.' In A Reader in the Anthropology of Religion edited by Michael Lambek, 115-132. Hoboken (NJ): Wiley-Blackwell
Evans-Pritchard, Edward E. 1976. Witchcraft, oracles, and magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press. Chapter 1 AND Chapter 2
Geschiere, Peter. 1998. 'Globalization and the power of indeterminate meaning: witchcraft and spirit cults in Africa and East Asia.' Development and Change 29(4):811-837.
Lévi-Strauss, Claude. 1967. 'The story of Asdiwal.' In The structural study of myth and totemism edited by Edmund Leach, 1-47. Tavistock Publications Londres.
Douglas, Mary. 1967. 'The meaning of myth.' In The structural study of myth and totemism, 49-69. London: Tavistock.
Turner, Victor. 1987. 'Betwixt and between: The liminal period in rites of passage.' In: The forest of symbols. 46-55.
Gennep, Arnold van. 2010. The rites of passage. Chicago: University of Chicago Press. Chapter 1 AND Chapter 2 (pp 1-25)
Bloch, Maurice. 1992. Prey into hunter: the politics of religious experience. Cambridge: Cambridge Univ Press. Chapter 2: Initiation
Hertz, Robert. 2004. 'A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death.' In Death and the right hand, 197-212. London: Cohen and West.
Lienhardt, Godfrey. 1961a. 'The control of experience: symbolic action.' In Divinity and experience: the religion of the Dinka, 252-297. Clarendon Press Oxford.
Lienhardt, Godfrey. 1967. 'Burial Alive.' In Divinity and experience: the religion of the Dinka, 298-320. Clarendon Press Oxford.
Chau, Adam Yuet. 2008. 'The sensorial production of the social.' Ethnos 73(4):485-504.
Luhrmann, Tanya M. 2007. 'How do you learn to know that it is God who speaks?' In Learning religion: Anthropological approaches, 83-102. New York, Oxford, Berghahn Books
Bowie, Fiona. 2003. 'An anthropology of religious experience: spirituality, gender and cultural transmission in the Focolare movement.' Ethnos 68(1):49-72.
Mahmood, Saba. 2001. 'Rehearsed spontaneity and the conventionality of ritual: Disciplines of \cSalat.' American Ethnologist 28(4):827-853.
Obeyesekere, Gananath. 1984. Medusa's hair : an essay on personal symbols and religious experience. Chicago: University of Chicago Press. (p 13-52)
Coleman, Simon. 2002. 'Do you believe in pilgrimage? Communitas, contestation and beyond.' Anthropological theory 2(3):355-368.
Wolf, Eric R. 1958. 'The Virgin of Guadalupe: a Mexican national symbol.' The Journal of American Folklore 71(279):34-39
Conklin, Beth A. 1995. '"thus are our bodies, thus was our custom": mortuary cannibalism in an Amazonian society.' American Ethnologist 22(1):75-101.
Danforth, L M. 1982. 'Death in Potamia.' In The death rituals in rural Greece, 9-23. New Jersey: Princeton University Press.
Elmore, Mark. 2014. 'Contemporary Hindu Approaches to Death. Living with the Dead.' In Death and religion in a changing world edited by Kathleen Garces-Foley, 23-44. Routledge