Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības sporta pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUUK_230
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt fizisko vingrinājumu pielietošanu fiziskās sagatavotības paaugstināšanā, veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē dažāda vecuma un fiziskās sagatavotības cilvēkiem.

Priekšzināšanas

Anatomija, sporta fizioloģija, sporta bioķīmija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apraksta un skaidro veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; veselības sporta vēsturi un attīstību 20. un 21. gadsimtā; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus ‘veselība’, ‘veselīgs dzīvesveids’, ‘sports’, ‘veselības sports’; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; izklāsta fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta veidos nodarbības ir aizliegtas; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās.

Prasmes

1.Izmanto aerobos, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; izvēlas un iesaka piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus; sastāda vienkāršu veselības sporta treniņa programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus.

Kompetences

1.Izstrādā rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; izglīto klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem. Veselības sporta treniņu programmu sastādīšana vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ķermeņa masas indeksu (ĶMI), fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli un mērķus, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Veselības sporta treniņa programma 30%, teorētiskie jautājumi 30%, tests 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams no: https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizisko_aktivitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf

2.

Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). Pieejams no: http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Precizets_Rekomend%C4%81cijas_FA_080219_050819.pdf

3.

Līcis R., Grāvītis U., Luika S. un autoru kolektīvs. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015

4.

Dzenis A., Grāvītis U., Knipše G. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2015., 375 lpp.

5.

Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC, 2017.

6.

Žīdens J. un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, Lttc, 2008; 215 lpp.

7.

Aberberga-Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, Valters un Rapa, 2008.

Papildu literatūra

1.

Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, 2018., 779p.

2.

Global Recommendations on Physical activity for Health (WHO 2010)

3.

Santana, Juan Carlos, Functional Training / Juan Carlos, Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) : ilustrācijas, tabulas.

4.

EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL: Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.)

5.

Bompa, Tudor O., Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2015. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) : ilustrācijas, tabulas, portreti

6.

Gavin, James, Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. Second edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013.,1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) : ilustrācijas

7.

Bess H. Marcus, Leighann Forsyth. Motivating People to be Physically Active. Human Kinetics, 2009; 248 pp.

8.

Bouchard C., Blair S. N., Haskell W. L. Physical Activity and Health. Human Kinetics, 2007; 424 pp.

9.

Corbin C. B., Lindsey R. Fitness for Life. Human Kinetics, 2007; 336 Pp.

10.

McArdle W. D. Exercise Physiology: energy, nutrition and human performance. Philadelphia, 2007; 1068 p.

11.

Greenberg J., Dintiman G., Oakes B. Physical Fitness and Wellness. Human Kinetics, 2004; 520 Pp.

12.

Jones C., Rose D. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2005; 424 Pp.

Citi informācijas avoti

1.

Ministru kabineta rīkojums Nr.666 2013. gada 8. decembrī „Par sporta politikas pamatnostādnēm 2014. – 2020. gadam”. http://likumi.lv

2.

Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam

;