Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Krīžu un traumu psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_052
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt zināšanas un prasmes par psiholoģiskās krīzes un psiholoģiskās traumas riska faktoriem, izpausmēm, sekām un psiholoģiskās palīdzības iespējām krīzē nonākušiem cilvēkiem.

Priekšzināšanas

Vispārējās zināšanas bakalaura līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izskaidro psiholoģiskās krīzes un psihiskās traumas riska faktorus, izpausmes un sekas. Apraksta suicīda psiholoģiskos aspektus. Raksturo un apraksta psiholoģiskās palīdzības pamatprincipus krīzē nonākušiem cilvēkiem.

Prasmes

1.Studenti analizē krīzes un psihiskās traumas iespējamus riska faktorus, izpausmes un sekas dotajos gadījumos. Studenti izvērtē akūta un pēctraumas stresa traucējumu izpausmes, pamatojoties uz slimību aktuālajiem klasifikatoriem. Studenti izveido krīzes intervences plānu, veic krīzes intervenci strādājot trijniekos.

Kompetences

1.Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģiskām krīzēm un traumām, studenti analizē psiholoģiskās krīzes un traumas dotus gadījumus, izstrādā krīzes intervences plānu, veic mācību gadījumu krīzes intervenci trijniekos, izskaidro krīžu, PTSS, suicīda preventīvus pasākumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
1. Patstāvīga norādītās literatūras lasīšana; dotā gadījuma analīze, intervences plāna izstrāde un demonstrēšana. 2. Mācību gadījumu krīzes intervences protokolu analīze. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Raksturo un apraksta psiholoģiskās palīdzības pamatprincipus krīzē nonākušiem cilvēkiem. Mazajās grupās analizē vienu no dotiem mācību gadījumiem, pēc plāna. 1. Prasības/vērtēšanas kritēriji (20%): Studenti izveido krīzes intervences plānu, veic mācību gadījumu krīzes intervenci mazajās grupās. 1) Krīzes konsultēšanas mērķis. 2) Gadījuma konceptualizācija. 3) Konsultāciju plāns. 4) Izvēlēto metožu pamatojums. 2. Prasības/vērtēšanas kritēriji (30%): Studenti veic rakstisku dotā gadījuma analīzi atbilstoši kritērijiem un pamatojoties uz teoriju, prezentē to. 1) Gadījuma konceptualizācija. 2) Krīzes intervences metožu demonstrēšana. 3) Turpmāko konsultāciju plāns, rekomendācijas. 4) Pašrefleksija. 3. Prasības/vērtēšanas kritēriji (50%): Patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Analizē mācību gadījumus. Prasības: Iesniedz rakstiski veiktos mācību gadījumu protokolus un to analīzi. 1) Krīzes konsultēšanas mērķis. 2) Gadījuma konceptualizācija. 3) Konsultāciju plāns. 4) Izvēlēto metožu pamatojums. 5) Turpmāko konsultāciju plāns, rekomendācijas. 6) Pašrefleksija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psiholoģiskās krīzes un traumas. Traumatisko krīzi izraisošie notikumi. Krīzes norise, izpausmes un tās īpatnības dažādās vecuma grupās. Krīzes sekas. Psihiskās traumas pētniecības vēsture. Akūta stresa un pēctraumas stresa tracējumi (PTST).

Anotācija: Psiholoģiskās krīzes un traumas. Nodarbības jautājumi: - Traumatisko krīzi izraisošie notikumi. - Krīzes norise, izpausmes un tās īpatnības dažādās vecuma grupās. Krīzes sekas. - Psihiskās traumas pētniecības vēsture. Akūta stresa un pēctraumas stresa tracējumi (PTST). Literatūra: American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5 (5th ed.). Washington
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vardarbība. Vardarbības veidi. Vardarbības sekas.

Anotācija: Vardarbība. Vardarbības veidi. Vardarbības sekas. Nodarbības jautājumi: Kas ir vardarbība? Kādi ir vardarbības veidi? Kādas ir vardarbības pazīmes? Kādi ir vardarbības sekas? Literatūra: King, Marianna. The Crisis of School Violence : A New Perspective, Michigan State University Press, 2020. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv/lib/rsub-ebooks/detail.action?docID=6348593.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Suicīds. Riska faktori. Vadlīnijas suicīdāla riska izvērtēšanai. Suicīda prevence.

Anotācija: Suicīds. Riska faktori. Vadlīnijas suicīdāla riska izvērtēšanai. Suicīda prevence. Nodarbības jautājumi: Kas ir pašnavība? Kādas ir pašnāvības riska pazīmes? Kādi faktori nosaka lielāku pašnāvības risku? Kādi ir pašnāvības riska faktori bērniem un pusaudžiem? Kā palīdzēt cilvēkam, kurš domā par pašnāvību? Literatūra: Gold, L. H., & Frierson, R. L. (Eds.). (2020). The american psychiatric association publishing textbook of suicide risk assessment and management. American Psychiatric Publishing.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Krīzes un traumas intervenču pamatprincipi.

Anotācija: Krīzes un traumas intervenču pamatprincipi. Literatūra: France, K. (2014). Crisis intervention : a handbook of immediate person-to-person help: Vol. Sixth edition. Charles C Thomas Publisher, Ltd. K. Mārtinsone (sast.) (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU, 2021. 149 lpp
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gold, L. H., & Frierson, R. L. (Eds.). (2020). The american psychiatric association publishing textbook of suicide risk assessment and management. American Psychiatric Publishing.

2.

Glenn R. Schiraldi. (2017). The Resilience Workbook : Essential Skills to Recover From Stress, Trauma, and Adversity. New Harbinger Publications.

3.

King, M. (2020). The crisis of school violence : A new perspective. Michigan State University Press.

4.

Levers, L. L. (2012). Trauma Counseling: Theories and Interventions. New York: Springer Pub. eBook, Datubāze: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

Papildu literatūra

1.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5 (5th ed.). Washington

2.

France, K. (2014). Crisis Intervention : A Handbook of Immediate Person-to-person Help: Vol. 6th ed. Charles C Thomas.

3.

Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.

Citi informācijas avoti

1.

Dattilio, F. M., & Freeman, A. (Eds.) (2010). Cognitive-Behavioral Strategies in Crisis Intervention, 3rd ed. NY: The Guilford Press.

2.

Fortuna, L. R., & Vallejo, Z. (2015). Treating Co-occurring Adolescent PTSD and Addiction : Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Adolescents with Trauma and Substance-Abuse Disorders. Context Press.

3.

Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. 171 – 230, Rīga: Zvaigzne ABC.

;