Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pierādījumos balstīta aprūpe un māsu profesionālā darbība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_326
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas un veicināt prasmes īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju.

Priekšzināšanas

Filozofija un medicīnas ētika, propedeitika, ievads bibliotēkas lietošanā, medicīniskā terminoloģija svešvalodā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtas zināšanas un izpratne par veselības koncepciju, zinātnes un tehnoloģiju ietekmi, pētniecības terminoloģiju un metodoloģiju, pierādījumos balstītas aprūpes koncepciju, zinātniskas informācijas avotu atlasi un apstrādi, pierādījumos balstītas aprūpes priekšrocībām un ierobežojumiem.

Prasmes

1.Studējošie attīsta prasmes lietot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju, un izmantot zinātnisku informāciju. Prasmes pielietot māszinību un citu ar veselības aprūpes jomu saistīto zinātņu teorijas un jēdzienus un, atbilstoši klīniskajai situācijai, integrēt to aprūpes darbā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīsta kompetenci: spēja īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju un spēja pielietot uz pierādījumiem balstītos zinātnes sasniegumus māsas praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Darbs mazās grupās un individuāli. • Klasē: seminārs par tēmas izvēli un PICO jautājuma formulēšanu, diskusija. • Patstāvīgais darbs: zinātnisku pierādījumu meklēšana, atrašana un apraksta sagatavošana. • Klasē: patstāvīgā darba prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Kumulatīvais vērtējums, kas veidojas kursa laikā sagatavojot trīs (3) patstāvīgos darbus pēc norādītām prasībām, prezentējot nodarbībās un noteiktā termiņā pievienojot pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā. Vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtēšana notiek ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. 2. Trīs patstāvīgi sagatavotas un iesniegtas (pievienotas pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā) prezentācijas kursa laikā. 3. Lai saņemtu sekmīgu (4-9 balles) pastāvīgā darba rakstiskās prezentācijas novērtējumu kursa noslēgumā, jāapmeklē visas nodarbības(ja nodarbības organizētas attālināti, izslēgta kamera nodarbības laikā un neatbildēšana uz uzdotiem jautājumiem, tiek uzskatīta par nodarbības kavēšanu), jāizpilda patstāvīgais darbs kursa laikā norādītajā termiņā, un tam jāsatur satur pilnībā izpildīti zemāk minētie punkti: • Problēmas izvēle un apraksts tabulas veidā un pamatojums, izmantojot zinātniskus informācijas avotus, kurus noformē kā atsauces; • PICO formula un PICO jautājums, atbilstoši izvirzītajai problēmai; • PICO formulā izvēlētās salīdzināmās intervences pamatotas ar zinātnisku informāciju tabulā; • Atslēgas vārdi saistīti ar PICO formulējumiem (latviski, angliski); • Apraksts par pierādījumu meklēšanas un atrašanas procesu - izmantotās zinātnisko datu bāzes; • Pierādījumu apkopojums (latviski) par četrām (4) zinātniskām publikācijām, kas ietver pietiekamu informāciju par publikācijas autoru/-iem un nosaukumu (orģinālu), gadu, mērķi, secinājumiem; par pierādījumiem uzskatāmas zinātniskas publikācijas no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm; • Atbilde uz PICO jautājumu saistīta ar pacientu, problēmu, izvēlētām intervencēm un to salīdzinājumu; • Darbs un atsauces noformētas, atbilstoši prasībām - tabulas formāts problēmas aprakstam, izmantotās atsauces noformētas atbilstoši RSU metodiskajiem norādījumiem (skat. literatūras sarakstā), PICO formula, jautājums, atslēgvārdi, pierādījumu apraksts un atbilde, lietots vienots burtu izmērs un fonts, darbs nesatur gramatikas un stila kļūdas, zinātniski, medicīniski termini un intervences paskaidroti. Gala (eksāmena) vērtējumu veido: apmeklējums – 5%, 1.PICO darbs - 25%, 2.PICO darbs - 50%, patstāvīgais darbs "Zinātnisko rezultātu pielietojums praksē" - 20%. Lai saņemtu izcilu (10 balles) vērtējumu eksāmenā studentam kvalitatīvi un kvantitatīvi jāizpilda prasības darba izpildē, jādemonstrē kompetence problēmas izklāstā, pierādījumu apkopojumā un atbildē: jābūt izmantotai tikai zinātnisko publikāciju jaunākajai informācijai (no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm), problēmas aprakstā jāiekļauj atbilstoša infromācija un precīzi jāapraksta salīdzināmās intervences, precīzi jāizveido PICO formula, jautājums un atslēgas vārdi, jāpaskaidro medicīniski termini, jāapraksta seši (6) jaunākie pierādījumi, kuri katrs satur noderīgu informāciju atbildei, korekti un koncentrēti jāatbild PICO jautājums. Darbam jābūt noformētam atbilstoši augstākminētām prasībām, tam jābūt gramatiski un stilistiski atbilstošā latviešu valodā, izņemot publikāciju nosaukumus, kuri nav jātulko. Ja darbi tiek iesniegti vēlāk par noteikto termiņu, vērtējums tiek samazināts par vienu balli. Ja darbā nav izpildīti norādītie kritēriji, vērtējums tiek samazināts. Kavētās nodarbības jāatstrādā individuāli vienojoties ar docētāju. Pabeigtu patstāvīgo darbu students pievieno izveidotam uzdevumam e-studiju portālā pie studiju kursa norādītā termiņā. Uzdevumu atbalsta Turnitin programma. Studenti piekrīt, ka kursa ietvaros visi iesniegtie darbi tiks pakļauti tekstuālajam salīdzinājumam ar Turnitin.com, lai pārbaudītu, vai iesniegtais darbs nav plaģiāts. Visi iesniegtie rakstu darbu tiks iekļauti kā avoti Turnitin.com referenču datu bāzē ar vienu mērķi – konstatēt plaģiātu. Turnitin.com pakalpojumu izmantošana notiek saskaņā ar Lietošanas politiku, kas izlasāma Turnitin.com mājas lapā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Veselības jēdziens, koncepcija. Zinātnes un tehnoloģiju ietekme. Zinātnisko teoriju priekšrocības un ierobežojumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Video lekcija
Klātiene
Cits
2
  1. Pētniecības terminoloģija, metodoloģija. Pētījumu veidi veselības aprūpē. Pētījumu pierādījumu un rekomendāciju līmeņi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Ierobežojumi pierādījumu ieguves procesā, trūkumi un priekšrocības, ētiski aspekti. Kritiska zinātniskas, populārzinātniskas un pseidozinātniskas informācijas izvērtēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Pierādījumos balstītas aprūpes pielietojums praksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lekcija bibliotēkā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Mācību telpa
2
  1. Bibliotēkas nodarbība.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Mācību telpa
2
  1. Pētnieciskās problēmas formulēšana, patstāvīgais darbs – 1.tabulas aizpildīšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Seminārs par pētnieciskās problēmas aprakstu un pamatojumu, 1.tabulas prezentācija. Skaidrojums par PICO formulas izveidi. Patstāvīgais darbs – PICO formulas un atslēgvārdu formulēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Seminārs par PICO formulēšanu, jautājuma formulēšanu, atslēgvārdu formulēšanu. Patstāvīgais darbs - pierādījumu meklēšana, atrašana, izvērtēšana, pievienošana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. 1. darba pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā prezentēšana, seminārs par iegūtajiem rezultātiem. Patstāvīgais darbs - jaunas pētnieciskās problēmas izvēle, pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. 2. problēmas pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi. Seminārs par pierādījumu komunicēšanu un informācijas patiesīgumu. Patstāvīgais darbs - 2. darbs pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā pilnveidošana un pabeigšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Pierādījumos balstītas aprūpes pielietojums praksē.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Veselības aprūpes sistēma un organizācija un pierādījumos balstīta aprūpe- aprūpes process. Rīga, 2021

2.

Pierādījumos balstītas prakses veicināšana veselības aprūpē. Mācību materiāls, RSU, 2012. (akceptējams izdevums)

3.

Znotiņa I. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi - labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana. Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.

4.

Medicīnas informācijas meklēšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls. Eiropas Sociālā fonda projekts Nr.9.2.6.0/17/I/001. “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana. Rīga, 2019.

5.

Behmane D., Dūdele A. Vērtības balstītas veselības aprūpes koncepcija. RSU Sabiedrības veselības institūta. Rīga, 2022.

6.

Deborah Dang, Sandra L. Dearholt, et.al. Johns Hopkins Evidence-Based Practice for Nurses and Healthcare Professionals: Model and Guidelines. 4th Edition, Sigma Theta Tau. 2021.

7.

Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskie norādījumi RSU, 2016

Papildu literatūra

1.

Ellis P. Evidence-based Practice in Nursing. 3rd Edition, SAGE Publ. Ltd., 2016.

;