Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā un vadības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_062
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātnēm un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Attīstīt studējošo zināšanas par populārākajām vadības psiholoģijas teorijām, izprotot vadību kā sociālās mijsakarības procesu. Veidot izpratni par vadības un sociālajiem procesiem. Sniegt priekšstatu par organizāciju kā sistēmu. Sekmēt vadības prasmju pilnveidi.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Attīstīt priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātni un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Padziļināt zināšanas par nozīmīgākajām vadības psiholoģijas teorijām.

Prasmes

1.Apliecināt izpratni par vadības procesu izpausmēm. Praksē apliecināt priekšstatu par vadības dinamisko procesu norisēm.

Kompetences

1.Sekmēt studentu prasmju un iemaņu pilnveidi vadības jautājumu jomā, kā arī sekmēt spēju vadības procesus vērtēt plašāko sociālo procesu ietvarā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Saskaņojot ar pasniedzēju – sagatavot prezentāciju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
2.
Pārbaudījums
-
-
Vērtējums 10 ballu sistēmā. Prasības: piedalīšanās seminārā (iepriekš sagatavota darba prezentācija) un noslēguma darbs – problēmsituācijas, kas ir saistīta ar vadīšanas procesiem, analīze, vērtējums un risinājuma vairāku alternatīvu redzējums. Vērtēšanas kritēriji: 10 (izcili): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu aprakstu. Prasme paredzēt situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko, pamatojot vadītāja sociālpsiholoģiskās funkcijas attiecīgajā grupā. 9 (teicami): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaujot pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 8 (ļoti labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 7 (labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 6 (gandrīz labi): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 5 (viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. 4 (gandrīz viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāsts.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. Semestris
  1. Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi. Sociālā psiholoģija kā zinātne. Sociālās psiholoģijas aizsākumi. Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā. Eksperimenti sociālajā psiholoģijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Personība, tās veidošanās sociālajā kontekstā. Dažādas personības teorijas. Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi. Dažādu kultūru atšķirības. Neverbālā komunikācija. Tās izpausmes. Iespaida veidošanās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process. Vadības psiholoģijas aizsākumi. Organizācija un vadītāja funkcijas. Vadīšanas teorijas. Vadīšanas teoriju attīstība.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vadītājs un līderis. Vadītāju klasifikācija. Vadītāja prasmes. Vara, tās izpausmes. Vadības stili. Adizes vadītāju stilu teorija. Dažādas motivācijas teorijas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konfliktoloģijas teorija. Konfliktu veidi. Konflikta attīstība. Konfliktogēni. Konfliktu vadīšanas iespējas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Boxal P., Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management. UK: Palgrave Macmillan.

2.

Brooks I. (2009) Organisational Behaviour Individuals, groups and organisation. London: Pearson Education Limited, 355.

3.

Doppler K., Lauterburg Ch. (2002) Change Management. Frankfurt/New York: Campus Verlag.

4.

Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga: RaKa.

5.

Garleja R. (2007) Cilvēkpotenciāls sociālā vidē. Rīga: J.Rozes apgāds.

6.

Gratone L. (2004) Cilvēkresursu stratēģija. Rīga: Jumava.

7.

Hilb M. (2005) Integriertes Personal – Management. Ziele – Strategien – Instrumente. Luchterhand Verlag.

8.

Krīgers V. (2003) Komandas vadība. Rīga: Novo.

9.

Ķēniņš Kings G. (2002) Amerikas pieredze uzņēmuma vadībai. Izlase. Rīga: Biznesa partneri.

10.

Lindner-Lohmann D., Lohmann F., Schirmer U. (2008) Personalmanagement. Leopzig: Physica-Verlag.

11.

MacDonald I., Burke C., Stewart K. (2006) Systems Leadership: Creating Positive Organisations. Burlington: Gower Publishing Company.

12.

Neuburger R. (2006) Compact Büro-Spicker Office Management. München: Compact Verlag.

13.

Ozoliņa A.Nucho, Vidnere M. (2003) Intervēšanas prasme. Rīga: RaKa.

14.

Reņģe V. (1999) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene.

15.

Schreuőgg G. (2008) Organisation: Grundlagen moderner Organisationgestaltung. Wiesbaden: Gabler/GWV Fachverlag GmbH.

16.

Tafinders P. (2004) Intensīvais līdervadības kurss. Rīga: Pētergailis.

17.

Torrington D., Hall J., Taylor S., Atkinson C. (2011) Human Resource Management. UK: Pearson Education Limited.

18.

Wichel-Kirsch, Janusch M., Knorr E. (2008) Personalwirtschaf. Wiesbaden: Fachverlag.

19.

Spector, P. E. (2017) Industrial and organizational psychology: Research and practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

20.

Truxillo, D. M., Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2016). Psychology and work: Perspectives on industrial and organizational psychology. New York: Routledge.

Papildu literatūra

1.

Gaile A., Pavlova M. (2017). Efektīva vadītāja rokasgrāmata. Rīga: Valsts kanceleja.

2.

Джуэлл Л. (2001). Индустриально – организационная психология. Санкт-Петербург: Питер.

;