Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Lobēšanas tehnoloģijas un interešu pārstāvniecība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_145
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt izpratni par lobēšanas jēdzienu, procesu un pielietojumu. Kurss sniedz gan teorētiskas zināšanas par lobēšanas procesu ārvalstīs un tā ieviešanu Latvijā, gan praktisku ieskatu lobēšanas stratēģiju izstrādē. Kursa ietvaros studējošajiem piedāvātas teorētiskas zināšanas par lobija fenomenu un dažādām interešu pārstāvniecības institūcijām. Kurss apvieno sevī teorētiskās zināšanas par dažādu valstu politiskās un pilsoniskās, ekonomiskās un „nelegālās” lobēšanas veidiem. Kursa ietvaros nodrošināta iespēja praktiskajos uzdevumos apgūt lobēšanas instrumentus, attīstīt stratēģiskās plānošanas un vadības prasmes.

Priekšzināšanas

Zināšanas par valsts pārvaldes struktūru, lēmumu pieņemšanas procesu, aktuāliem politiskiem notikumiem, Latvijas likumdošanas procesu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izprot lobēšanas un interešu pārstāvniecības būtību, zina pamatprincipus un modeļus.

Prasmes

1.Analizē lobēšanas izpausmes, spēj skaidrot aktuālas tendences.

Kompetences

1.Spēj izveidot, pamatot un prezentēt interešu pārstāvniecības/lobēšanas kampaņas plānu, spēj pētīt lobēšanas izpausmes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Referāts.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Gala atzīmi (10 ballu sistēmā) veido vērtējums (atbilstoši norādītajam īpatsvaram gala atzīmē) par 3 (trīs) semināra darbiem un eksāmena darbu. Ja vērtējums par eksāmenu ir nesekmīgs, kurss nav nokārtots. Semināra darbi: a) grupu darba rezultāts, izstrādājot priekšlikumus lobēšanas stratēģijai konkrētai situācijai – 15% • Grupu darbs un rezultātu prezentācijas 5. nodarbības – semināra laikā • Pasniedzēja piedāvātas tēmas/lobēšanas uzdevumi • Saturs: atbilstoši lobēšanas stratēģiju izstrādes principiem, lobēšanas stratēģijas elementiem (skat. 3. – 4. lekcijas materiālus) • Ja nav iespējas piedalīties seminārā, individuāls darbs pasniedzējam elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) jāiesniedz prezentācijas formā (MS PowerPoint vai cita). Termiņš – nākamā diena pēc pēdējās nodarbības (svētdiena līdz plkst. 23:59). Tēma jāsaskaņo ar pasniedzēju b) Gadījuma izpētes (case study) prezentācija par lobēšanas ētiskiem aspektiem Latvijā – 30% • Grupu darba prezentācijai (ne vairāk kā 3 studenti katrā grupā) atvēlētais laiks ~ 10 minūtes 8. nodarbības – semināra laikā, ietverot jautājumus un diskusiju. Prezentācijā jāietver: • Grupas izpratne par to, kas ir ētiska un neētiska lobēšana • Gadījuma izpēte – pēdējo 3 gadu laikā identificēts neētiskas lobēšanas piemērs Latvijā (lobēšanas tēma, iesaistītās puses, izmantotās metodes, kāpēc neētiska lobēšana u.c.) • Secinājumi un ieteikumi ētiskas lobēšanas nodrošināšanai lobētājiem Latvijā • Gadījuma izpētes prezentācija jāiesniedz arī elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) nākamajā dienā pēc pēdējās nodarbības (svētdiena līdz plkst. 23:59). Pastāv iespēja prezentētos darbus pilnveidot • Var izstrādāt individuālu darbu, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju c) Priekšlikumu izstrāde starptautiski atzītu lobēšanas principu ieviešanai Latvijā – 15% • Diskusija 10. nodarbības – semināra laikā • Grupu darbs 5 konkrētu priekšlikumu izstrādei (atbilstoši dažādiem lobēšanas aspektiem) • Ja nav iespējas piedalīties seminārā, individuāls darbs pasniedzējam elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) jāiesniedz semināra norises dienā. d) Eksāmena darbs: Individuālās lobēšanas stratēģijas – 40% • Studenta izvēlēta tēma • Obligāti ietveramais saturs – atbilstoši lobēšanas stratēģiju izstrādes principiem, lobēšanas stratēģijas elementiem (skat. 3. – 4.lekcijas materiālus) • Minimālais apjoms – 15 A4 lapas. Darba normējums atbilstoši RSU prasībām, tajā skaitā teksta burtu lielums 12 punkti, Times New Roman, intervāls starp rindiņām 1,5. Tabulās, attēlos, shēmās u.c. var izmantot mazāka izmēra rakstu zīmes. • 2 nedēļu laikā pēc kursa beigām (svētdiena līdz plkst. 23:59) jāiesniedz rakstiskā formā (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu). Darbu iesniegšanas termiņa neievērošanas rezultātā tiks pazemināta atzīme par 1 balli katram darbam (kopā 4 darbi).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. Semestris
  1. Lobēšanas jēdziens.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Aspekti, kas ietekmē lobēšanas procesu.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lobēšanas stratēģiju izstrādes principi (I daļa).

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lobēšanas stratēģiju izstrādes principi (II daļa).

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Priekšlikumu izstrāde lobēšanas stratēģijai.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lobēšanas reglamentācija. Starptautiskā pieredze.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lobēšanas reglamentācijas modeļi un tā izpausmes Latvijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Lobēšanas ētiskie aspekti.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Vieslekcija. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Starptautiski atzītu lobēšanas principu ieviešana Latvijā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

A Guide to Effective Lobbying in Europe. The View of Policy-Makers. Burson Marsteller, 2013 http://lobbyingsurvey.burson-marsteller.eu

2.

Craig Holman, William Luneburg. Lobbying and transparency: A comparative analysis of regulatory reform, 2012 http://www.palgrave-journals.com/iga/journal/v1/n1/full/iga20124a.html

3.

Lobbyists, Governments and Public Trust, Volume 2: Promoting integrity through Self-regulation. OECD, 2012 http://www.oecd-ilibrary.org/governance/lobbyists-governments-and-public-trust-volume-2_9789264084940-en

4.

Lobbyists, Governments and Public Trust, Volume 3: Implementing the OECD Principles for Transparency and Integrity in Lobbying, 2014

5.

Kalniņš V. Parlamentārā lobēšana starp pilsoņu tiesībām un korupciju, 2005. http://politika.lv/article_files/1881/original/parlob_lv.pdf?1339429212

6.

Koncepcija "Publiskās pieejamības nodrošināšana informācijai par lobētājiem" (2011) http://www.knab.lv/lv/legislations/policy_planning/concept/article.php?id=278456

7.

Koncepcija par lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamību Latvijā (2008) http://www.knab.lv/lv/legislations/policy_planning/concept/article.php?id=103045

8.

Lobēšanas atklātības likumprojekts (2014) http://www.knab.gov.lv/lv/legislations/projects/article.php?id=373450

9.

Pērdijs D. (Dereck Purdy) ziņojums „Lobēšanas tiesiskais regulējums”, 2005

11.

Rokasgrāmata nevalstiskajām organizācijām un apņēmīgiem indivīdiem "Līdzdalības iespējas valsts pārvaldē" http://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/lidzdalibas_iespejas.pdf

12.

Rokasgrāmata praktiskam darbam ar Eiropas Savienības jautājumiem

14.

Izvērtējums par nevalstisko organizāciju iesaistes mehānismiem Ministru kabineta lēmumu pieņemšanas procesā un priekšlikumu izstrāde šo mehānismu pilnveidei. SIA „Baltijas Konsultācijas” un SIA „Konsorts”, 2013 http://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/nvo_01032013_gala_papildin.pdf

15.

Ninua T. Best practices in regulation of lobbying activities, Transparency International, 2012

17.

Canada Lobbying Act, 1985 http://laws.justice.gc.ca/eng/acts/L-12.4/

19.

ES Pārredzamības reģistra izveides un attīstības svarīgākie notikumi (2015)

21.

2014. gada ziņojums par ES Pārredzamības reģistra darbību

23.

OECD Recommendation on Principles for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD. 2010.

25.

Ziņojums „Lobēšanas tiesiskais regulējums Latvijā”, Sabiedrība par atklātību „Delna”, 2012

27.

Pētījums “Lobēšanas atklātība Latvijā”, Sabiedrība par atklātību „Delna”, 2015

;