Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Individuālā konsultēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_295
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju apgūt padziļinātas zināšanas par individuālās konsultēšanas pieejām, struktūru, iespējamo problēmu spektru un attīstīt individuālās konsultēšanas prasmes, ievērojot ētikas principus (prasmi nodibināt kontaktu ar klientu, psiholoģiskās konsultēšanas procesa uzsākšanai; prasmi noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību; prasmi noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, psiholoģiskās konsultēšanas veikšanai; prasmi vienoties ar klientu par psiholoģiskās konsultēšanas mērķiem un nosacījumiem; prasmi izveidot psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam konsultēšanas mērķim; prasmi veikt psiholoģisko konsultēšanu; prasmi izvērtēt psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu; prasmi sniegt klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu).

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, personības psiholoģija, klīniskā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte, psiholoģiskā konsultēšana.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie nosauc un apraksta psiholoģiskās konsultēšanas tehnikas un paņēmienus, pārzina psiholoģiskās konsultēšanas procesu, struktūru, pamatprincipus. Studējošie raksturo pamatprincupus, kā nodibināt kontaktu ar klientu, noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību, raksturo, kā vienoties ar klientu par konsultēšanas mērķiem. Studējošie raksturo pamatprincipus, kā veikt psiholoģisko konsultēšanu un izvērtēt rezultātu, kā arī kā sniegt klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu. Raksturo konsultējoša psihologa darbības specifiku, funkcijas un robežas dažādās profesionālajās vidēs.

Prasmes

1.Studējošie orientējas individuālās psiholoģiskās konsultēšanas tehnikās un paņēmienos, prot atbilstoši tās pielietot. Studējošie nodibina kontaktu ar klientu, psiholoģiskās konsultēšanas procesa uzsākšanai un noskaidro klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību, ka arī vienojas ar klientu par konsultēšanas mērķiem un nosacījumiem un izveido konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam mērķim. Analizē klienta situāciju. Prot izvērtēt un formulēt psiholoģiskās problēmas, nošķirt tās no cita rakstura grūtībām, kā arī meklēt problēmas risināšanas veidus atkarībā no konkrētās situācijas un konkrētā klienta iespējām. Veic psiholoģisko konsultēšanu un izvērtē rezultātu, ka arī sniedz klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu.

Kompetences

1.Studējošie patstāvīgi izvērtē un formulē psiholoģiskās problēmas gadījumu analīzēs, kā arī atrod problēmas risināšanas veidus atkarībā no konkrētās situācijas un konkrētā klienta iespējām, ievērojot ētikas kodeksu un veido individuālās psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, plānu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
1. Intervīzijas grupās - konsultanta, klienta un supervīzora lomās. 2. Gadījuma analīze – praktiskā darba atskaites un tās prezentācijas sagatavošana. 3. Gadījuma teorētiskā pamatojuma analīze - konsultēšanas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Intervīzijas gadījumu analīze
2.
Pārbaudījums
-
-
Lai saņemtu vērtējumu studentiem ir jāiesūta kursa norises atgriezeniskā saite. 1. Intervīzijas konsultēšanas fāžu un konsultēšanas prasmju novērtēšanas protokoli (40%): 1.1. Attiecību nodibināšana un konsultēšanas mērķu definēšana; 1.2. Klienta izpēte - personības, kognitīvo īpatnību un dzīves stila noteikšana; 1.3. Interpretācijas, konfrontācijas un iedrošinājuma fāze; 1.4. Pārorientācijas un noslēguma fāze un klienta resursu identificēšana. 2. Gadījuma analīze – klienta psiholoģiskās problēmas izvērtēšana un apraksts, individuālās psiholoģiskās konsultēšanas stratēģijas, plāna analīze (30%): 2. 1. Studējošais veic viena gadījuma aprakstu, analizē konsultēšanas gaitu četrās fāzēs un rezultātus; 2.2. Studējošais sagatavo prezentāciju (Power Point) par konsultēšanas gadījumu; 2.3. Studējošais prezentē gadījumu un atbild uz precizējošiem jautājumiem par konsultācijas gaitu. 3. Gadījuma teorētiskais pamatojuma analīze (30%). 3.1 Studējošais veic gadījuma teorētisko analīzi un formulē klienta psiholoģisko problēmu, pamato konsultēšanas stratēģiju un plānu atsaucoties uz literatūras avotiem; 3. 2. Studējošais noformē darbu rakstiski (Word vai PDF) un iesniedz gadījuma apraksta formā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Individuālās konsultēšanas mērķi un uzdevumi. Konsultēšanas process. Individuālās konsultēšanas fāzes. Konsultēšanas prasmes.

Anotācija: Individuālās konsultēšanas mērķi un uzdevumi. Konsultēšanas process. Individuālās konsultēšanas fāzes. Konsultēšanas prasmes. Nodarbības jautājumi: Kā konsultēšana atšķirās no psihoterapijas? Kā definējam psiholoģisku problēmu? Kāda ir psiholoģiskās konsultēšanas loma cilvēka psiholoģisko problēmu kontekstā? Literatūra: Conference: 47th Annual Rudolf Dreikurs Summer InstituteAt: University of Kent, Canterbury, England. Richard E. WattsRichard E. Watts. Effective Interventions for Helping Clients in Brief Adlerian Therapy.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. Attiecību nodibināšanas fāze. Problēmas definēšana un konsultēšanas mērķu noteikšana. Konsultēšanas procesa uzsākšana. Vienošanās un sadarbības plāna izveide.

Anotācija: Šajā nodarbībā tiks izskatīti jautājumi, kas attiecas uz attiecību nodibināšanas fāzi konsultēšanā. Problēmas definēšana un konsultēšanas mērķu noteikšana. Konsultēšanas procesa uzsākšana. Vienošanās un sadarbības plāna izveide. Nodarbības jautājumi: Kā uzsākam kontaktu ar klientu? Kas jāizrunā pirmajā tikšanās reizē ar klientu? Kādi jautājumi palīdz konkretizēt konsultēšanas mērķi? Kā noslēdzam līgumu ar klientu? Literatūra: The Pennsylvania Child Welfare Resource Center 301 Engaging Clients from a Strength-Based, SolutionFocused Perspective
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. Izpētes fāze. Klienta izpētes un izpratnes paņēmieni. Psiholoģiskās problēmas definēšana klienta personības, kognitīvo īpatnību un dzīves stila kontekstā.

Anotācija: Šajā tēmā tiks izskatīti visi konsultanta veicamie uzdevumi konsultēšanas izpētes fāzē. Klienta izpētes un izpratnes paņēmieni. Psiholoģiskās problēmas definēšana klienta personības, kognitīvo īpatnību un dzīves stila kontekstā. Nodarbības jautājumi: Kādi ir klienta izpētes paņēmieni? Kas interesē konsultantu par klientu noskaidrot? Kā un kāpēc izpētes informācija ir nepieciešama problēmas risinājumam? Literatūra: Kevin B. Stoltz and Marty Apodaca. Early Recollections and Career Counseling: Identity, Adaptability, and Meaningful Work. Paper based on a program to be presented at the 2017 American Counseling Association Annual. Conference and Expo, March 16–19, 2017, San Francisco, CA.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. Interpretācijas fāze. Konfrontācijas mērķi, pielietojums un paņēmieni. Iedrošinājuma mērķi, pielietojums un paņēmieni.

Anotācija: Šajā tēmā tiks apskatīti konsultēšanas paņēmieni, kas palīdz interpretācijas fāzē veikt psiholoģiskās problēmas interpretāciju klienta dzīves kontekstā. Konfrontācijas mērķi, pielietojums un paņēmieni. Iedrošinājuma mērķi, pielietojums un paņēmieni. Nodarbības jautājumi: Kādi ir interpretācijas fāzes mērķi un uzdevumi? Kādi ir interpretācijas paņēmieni? Kas ir konfrontācija un, kad to pielietot? Kas ir iedrošinājums un, kad to izmantot? Literatūra: Iris Lavon and Rachel Shifron. The Use of Early Recollections in Adlerian Psychotherapy: Evidence in Neuroscience Research. Gaffin center for Neurooncology, Hadassah Hebrew University Medical Center, Israel
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. Pārorientācijas un noslēguma fāze. Pārorientācijas komponenti un paņēmieni. Izmaiņu ieviešana un prakstizēšana klienta dzīvē. Klienta resursu definēšana un izmantošana.

Anotācija: Šajā tēmā tiks apskatīti pārorientācijas un noslēguma fāzes uzdevumi. Pārorientācijas komponenti un paņēmieni. Izmaiņu ieviešana un prakstizēšana klienta dzīvē. Klienta resursu definēšana un izmantošana. Nodarbības jautājumi: Ko nozīmē pārorientācija? Kādi ir pārorientacijas fāzes uzdevumi? Kas ir noslēguma fāzes uzdevumi? Kā identificēt klienta resursus, lai viņš/viņa varētu realizēt konsultācijā gūtās izmaiņas dzīvē? Literatūra: Michael J. Scheel, Chelsi Klentz Davis, and Justin D. Henderson. Therapist Use of Client Strengths: A Qualitative Study of Positive Processes. The Counseling Psychologist XX(X) 1-36, 2012
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
  1. Gadījuma analīze. Konsultēšanas gadījuma mērķu, stratēģijas un rezultātu analīze. Konsultēšanas gadījuma teorētiskais pamatojums.

Anotācija: Šajā tēmā tiks apskatīti kritēriji un uzdevumi klienta gadījuma analīzes veikšanai. Konsultēšanas gadījuma mērķu, stratēģijas un rezultātu analīze. Konsultēšanas gadījuma teorētiskais pamatojums. Nodarbības jautājumi: Kā veikt klienta gadījuma analīzi? Kas ir jāapraksta klienta gadījuma analīzē? Kā teorētiski pamatot klienta konsultēšanas procesa gaitu? Literatūra: Jacqueline A. Sparks1 and Barry L. Duncan. Client Strengths and Resources: Helping Clients Draw on What They Already Do Best. Correspondence should be directed to Jacqueline A. Sparks, Ph.D., 2 Lower College Road, Kingston, RI 02881, jsparks@uri.edu.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
2.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Cits
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bite, I, Mārtinsone, A. Sudraba, V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC

2.

Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.

3.

Jairo N. Fuertes, Arnold Spokane, & Elizabeth Holloway. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.

4.

McLeod, J., & McLeod, Julia. (2011). Counselling skills : A practical guide for counsellors and the helping professions / John McLeod, Julia McLeod. (2nd ed.). Maidenhead: Open University Press.

5.

Sharf, R.S. (2012). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases (5th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.

Papildu literatūra

1.

Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. 2nd ed. New York: Guilford.

2.

Brown, S. D., & Lent, R. W. (Eds.) (2000). Handbook of counselling psychology (3rd edition). New York: Wiley.

3.

Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Cengage Lerning.

4.

Kottler, J. A. & Brown, R. W. (2000). Introduction to therapeutic counselling. Wardsworth.

5.

McLeod, J., & British Association for Counselling Psychotherapy. (2010). Case study research in counselling and psychotherapy / John McLeod. Los Angeles ; London: SAGE.

6.

Remley, T., & Herlihy, B. (2010). Ethical, legal, and professional issues in counseling / Theodore P. Remley, Jr., B

Citi informācijas avoti

1.

Consulting Psychology Journal: Practice and Research

2.

European Journal of Psychotherapy & Counseling

3.

Journal of Counseling Psychology

;