Medicīniskā komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrēt izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem. Demonstrēt izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā. Demonstrēt orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.
Prasmes
1.Prast komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Prast izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības. Prast izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās.
Kompetences
1.Spēt komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. Spēt profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. Veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Medicīnas komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.
-
Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. Konflikta situācijas, krīzes situācijas.
-
Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.
-
Profesionālās darbības juridiskie aspekti, nosacījumi un prasības.
-
Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle.
-
Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.
-
Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar interneta izglītotiem pacientiem.
-
Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. Vizīte klīnikā.
-
Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā.
-
Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, u.c.). Komunikācija ar ITN pacientiem. Vizīte klīnikā.
-
Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.
-
Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio: Status (fiziskais un mentālais), habitus, redzamas virsmas, caput, collum, corpus, extremitas. Darbs grupās. Vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012
Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009
Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008
Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2005
Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984
Kupčs J. Saskarsmes būtība. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997
Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2009
Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005
Papildu literatūra
Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011
Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000
Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011
Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011
Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008
Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012
Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2011
England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012
Feldman M., Christensen J. Behavioral Medicine: A Guide for Clinical Practice. 2007. http://www.accessmedicine.com/content.aspx?aID=6439652&searchStr=physician-patient+relations#6439652
Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008
Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006
Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006
Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 1994
Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009
Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010
Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 1995
Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006
Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009
Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002
Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2011
Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006
Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012
Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006