Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīniskā komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ISK_203
Zinātnes nozare
Internā medicīna; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Iekšķīgo slimību katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrēt izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem. Demonstrēt izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā. Demonstrēt orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.

Prasmes

1.Prast komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Prast izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības. Prast izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās.

Kompetences

1.Spēt komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. Spēt profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. Veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Ieteikumu izstrāde komunikācijai konkrētā situācijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Kumulatīvais eksāmens: 50% no gala vērtējuma – studējošais prezentē kādu no 12 kursa tēmām (PowerPoint prezentācija, 15 – 20 min.); 30% no gala vērtējuma – studējoša aktivitāte kursa laikā (dalība diskusijās, jautājumi, komentāri); 20% no gala vērtējuma – testa "Historia morbi" rezultāti. Students uzrāda izpratni par prezentējamo tēmu un apliecina spējas izvirzītās problēmas risināt reālās klīniskās situācijās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Medicīnas komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. Konflikta situācijas, krīzes situācijas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Profesionālās darbības juridiskie aspekti, nosacījumi un prasības.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar interneta izglītotiem pacientiem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. Vizīte klīnikā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, u.c.). Komunikācija ar ITN pacientiem. Vizīte klīnikā.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
  1. Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio: Status (fiziskais un mentālais), habitus, redzamas virsmas, caput, collum, corpus, extremitas. Darbs grupās. Vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Specializētā telpa
3
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012

2.

Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009

3.

Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008

4.

Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2005

5.

Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984

6.

Kupčs J. Saskarsmes būtība. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997

7.

Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2009

8.

Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005

Papildu literatūra

1.

Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011

2.

Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000

3.

Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011

4.

Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011

5.

Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008

6.

Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012

7.

Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2011

8.

EACH homepage / database

9.

England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012

10.

Feldman M., Christensen J. Behavioral Medicine: A Guide for Clinical Practice. 2007. http://www.accessmedicine.com/content.aspx?aID=6439652&searchStr=physician-patient+relations#6439652

11.

Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008

12.

Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006

13.

Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006

14.

Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995

15.

Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 1994

16.

Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009

17.

Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010

18.

Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 1995

19.

Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006

20.

Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009

21.

Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002

22.

Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2011

23.

Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006

24.

Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012

25.

Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006

Citi informācijas avoti

;