Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Informācijpratība zinātnē (Sociālām zinātnēm)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
B_018
Zinātnes nozare
Bibliotēkzinātne; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Socioloģija; Tiesību zinātne; Vadībzinātne
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bibliotēka
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, biblioteka@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas ieguves, meklēšanas un apstrādes jomā. Sniegt doktorantiem padziļinātas iemaņas informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs, atvērtās piekļuves un brīvpieejas informācijas resursos.

Priekšzināšanas

Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes doktoranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus informācijas resursus un izmantot pierādījumos balstītus informācijas resursus. Doktoranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un izmantoto avotu sarakstus, kā arī lietot 2.tīmekļa rīkus un iespējas savas nozares jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā doktoranti pratīs patstāvīgi strādāt ar savas nozares elektroniskajiem resursiem, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt savas nozares informāciju, pierādījumos balstītu informāciju un tos kritiski izvērtēt. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.

Kompetences

1.Doktoranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Doktoranti nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem zinātniskajiem darbiem, prast izvērtēt resursu un avotu kvalitāti, kā arī izprast sasaiti starp resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskās informācijas un datu meklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Kritiskais novērtējums un sistemātiskais pārskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskās informācija un datu pārvaldīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskās informācija un datu publicēšana. Publicēšanās stratēģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Atvērtā piekļuve.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Pētniecības ietekmes novērtēšana. Zinātnisko žurnālu novērtēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Padziļināta meklēšana RSU abonētajās datubāzēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Padziļināta meklēšana RSU aboētajos resursos (turpinājums)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Pipere, A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.

2.

Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.

3.

Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.

4.

Barnes, C. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 2015, 121-134.

5.

Williams, A. E. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 2017, 311-317

6.

Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature, 2020.

Papildu literatūra

1.

Stebbins, L. Student Guide To Research In The Digital Age: How To Locate And Evaluate Information Sources. Westport, Conn: Libraries Unlimited, 2006.

2.

Thomas, N, Franklin, L, Crow, S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited, 2011. Available from eBook Academic Collection.