Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes mediācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_026
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par ģimenes mediāciju sociālajā un tiesiskajā kontekstā un tās attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, veidot izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un risku novērtējumu, veicināt bērnu interešu aizstāvību mediācijā, paplašināt zināšanas par starptautisko ģimenes mediāciju, pilnveidot profesionālo kompetenci un saskarsmes prasmes mediācijas integrēšanā sociālajā darbā.

Priekšzināšanas

Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija, mediācija: teorija un prakse.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students spēs izprast ģimenes mediācijas vietu sociālajā un tiesiskajā kontekstā, pārzinās tās attīstības tendences Latvijā un pasaulē, gūs izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un iespējamo risku novērtējumu, pārzinās bērnu interešu aizstāvības aspektus mediācijā, spēs raksturot starptautisko ģimenes mediāciju un atpazīt mediācijas integrēšanas iespējas sociālajā darbā.

Prasmes

1.Students spēs demonstrēt profesionālās prasmes sociālo problēmu analīzē un pielietot mediācijas, konsultēšanas un pārrunu stratēģijas, spēs izvērtēt mediācijas piemērotību un praktiski integrēt mediāciju sociālajā darbā ar ģimenēm.

Kompetences

1.Students spēs kritiski vērtēt un argumentēti pieņemt lēmumus par mediācijas pieejas izmantošanu sociālajā darbā ar klientiem ģimenes konfliktu situācijās, spēs integrēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes sociālo problēmu risināšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas, līdzdalība lekcijās, nodarbībās un mācību ekskursijā, piedalīšanās grupu uzdevumos un mediācijas gadījumu lomu izspēlē, pieredzes pašrefleksija, gadījuma analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās (50%). Eksāmens (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Strasser, Freddie. Mediation: a psychological insight into conflict resolution. 2015

2.

Zumente-Steele, U. ‘Mediation in Latvia – An Overview of Practice 2004-2014’. Chapter in Diedrich F.(ed.) The Status Quo of Mediation in Europe and Overseas. Options for Countries in Transition. Verlag Dr.Kovač, Hamburg, 2014.

3.

Bolis, J., Zīle, G. S. Mediācija un sarunas. 2015

4.

Zīle. G., S. Mediācija: jēdzieni, testi, lomu spēles. 2018

5.

Resolving Family Conflicts. A Guide to International Family Mediation. International Social Service. 2014 http://www.iss-ssi.org/images/MFI/en/brochureENplanches.pdf

6.

Kruk, E. Equal Parenting Presumption: Social Justice in the Legal Determination of Parenting after Divorce. MQUP, 2013.

7.

Paul, C. C. and Kiesewetter, S. Cross-Border Family Mediation: International Parental Child Abduction, Custody and Access Cases. Wolfgang Metzner Verlag GmbH, Frankfurt. 2011

8.

Labas prakses rokasgrāmata saskaņā ar 1980.gada 25.oktobra Hāgas konvenciju par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem. Mediācija. Hāgas starptautisko privāttiesību konference, 2012

Papildu literatūra

1.

Bowen, D., A Critique of Private Sessions in Family Mediation. SAGE Open, January-March 2013, pp.1-7.

2.

‘Divorce and Other Family Mediation’, Chapter in “Brown & Marriott's ADR Principles and Practice”. Sweet & Maxwell, 2019

3.

Buck, T. An Evaluation of The Long-term Effectiveness of Mediation in Cases of International Parental Child Abduction. International Child Abduction Centre, 2012 www.reunite.org.

4.

Cleak, H. et al. Screening for Partner Violence Among Family Mediation Clients: Differentiating Types of Abuse. Journal of Interpersonal Violence, I-29. SAGE, 2015, pp.1-29.

5.

Paul, C. C., Walker, J. An International Mediation: From Child Abduction to Property Distribution. American Journal of Family Law. Aspen Publishers. Vol.23, 3, Fall 2009, pp.167-173.

6.

Ģimenes mediācijas prakses, sertifikācijas un mācību standarti: http://fmc.ca/sites/default/files/sites/all/themes/fmc/images-user/CertificationStandards.pdf

7.

Roberts, M. Mediation in Family Disputes. Ashgate. 2008