Eiropas Savienības zinātnes diplomātija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
(1) Iegūt padziļinātu izpratni par Eiropas Savienības (ES) atbalsta programmām un instrumentiem zinātnei, jaunākās paaudzes tehnoloģijām un dažādām inovācijām un kā tie veicina ES ārējās darbības mērķus un atbalsta ES diplomātiju dažādos ģeogrāfiskos kontekstos.
(2) Pārzināt vairākus radniecīgus terminus, piemēram, inovāciju diplomātija, izglītības diplomātija, tehnoloģiju diplomātija, zināšanu diplomātija, kas tiek izmantoti akadēmiskās diskusijās un rīcībpolitikā, lai iztirzātu zinātnisko un praktiski pētniecisko sadarbību.
(3) Apgūt daudzpusējo konsultāciju prasmes un nacionālās pozīcijas formulēšanu reģionālās lomu izspēles formātā “Model CBSS”, lai izprastu ģeopolitisko, zinātnisko un praktisko apsvērumu daudzpusību zinātnes diplomātijas ikdienas praksē.
Priekšzināšanas
(1) Pamata zināšanas par ES vēsturi, ES galvenajām institūcijām un šo institūciju atbildības jomām.
(2) Priekšzināšanas par diplomātiju, tās vēsturi un mūsdienu praksi, ko īsteno ES dalībvalsts ārlietu ministrija.
(3) Izpratne par ES daudzgadu budžeta pamatstruktūru un tradicionālo plānošanas laika rāmi.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Visaptveroša izpratne par zinātnes diplomātijas trīs tradicionālajām taksonomijām/variācijām/paveidiem un to lietojumu akadēmiskā un rīcībpolitikas jomā.
2.Padziļināta izpratne par Eiropas Savienības (ES) atbalsta programmām un instrumentiem.
Prasmes
1.Komandas organizēšana un rezultatīva sadarbība.
2.Konstruktīvs un izsvērts vērtējuma un pamatojuma izklāsts par citu pārstāvēto pozīciju.
3.Komunikācijas prasme, lai panāktu uz ilgtspējīgu kompromisu vērstu vienošanos un kopīgas rīcības ceļa.
Kompetences
1.Spēja kritiski un daudzpusīgi vērtēt zinātnes diplomātijas dažādu iniciatīvu saturu.
2.Individuāli un grupās apspriest un prezentēt ar tematu saistītus jautājumus, kā arī spēt niansēti formulēt un pamatot savu pozīciju par kādu zinātnes diplomātiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa obligātās un ieteicamās literatūras, kā arī individuālajai specializācijai atbilstošas literatūras kritiska un padziļināta iepazīšana. |
-
|
-
|
|
2.
Lekcijās un semināros gūto zināšanu rezultatīva izmantošana kursa rakstu darbos, kursa grupu darbā. |
-
|
-
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Individuālais referāts |
-
|
10 balles
|
|
Laikus iesniegts individuālais referāts un tā prezentācija klātienē |
||
|
2.
Recenzija |
-
|
10 balles
|
|
Laikus iesniegta recenzija par cita studenta individuālo referātu un šīs recenzijas prezentācija klātienē |
||
|
3.
Grupu darba raksts un grupu darba prezentācijas slīdnes |
-
|
10 balles
|
|
Laikus iesniegti grupu darba raksts un grupu darba prezentācijas slīdnes |
||
|
4.
Dalība Model CBSS |
-
|
10 balles
|
|
Aktīva dalība Model CBSS izspēlē klātienē |
||
|
5.
Atsauksmes veidlapa par Model CBSS |
-
|
10 balles
|
|
Laikus iesniegta atsauksmes veidlapa par Model CBSS izspēli |
||
|
6.
Eksāmens |
-
|
10 balles
|
|
Sekmīgi nokārtots eksāmens. Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie rakstu darbi, praktiskie darbi un eksāmens. Tiem studentiem, kas bez attaisnojoša iemesla nebūs apmeklējusi 80% lekciju, būs piemērota -1 balle gala vērtējumam. Kā papildu pētniecības kompetences un pieredzes veicinošs kursa elements ir brīvprātīga un pilnīgi anonīma dalība Model CBSS pētniecības datu nodrošināšanā ar anketas un padziļinātās intervijas starpniecību kursa vadītājai ārpus kursa definētajiem norises laikiem. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
1.1. Zinātnes diplomātija: definīcijas, vēsture, mūsdienu prakse
1.2. Grupu darbu tematu izvēle un komandu noformēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes diplomātija plašākā diplomātijas studijās lietotās terminoloģijas kontekstā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
3.1. Simulāciju un lomu izspēļu loma profesionāļu kvalifikācijas celšanā
3.2. Gatavošanās Model CBSS
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes diplomātijas ES ārējās darbības un diplomātijas kontekstā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Baltijas jūras reģiona sadarbība zinātnē, pētniecībā, jauno tehnoloģiju izstrādē un inovācijās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Model CBSS izspēle
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
7.1. Model CBSS izspēles izvērtēšanas diskusija
7.2. Eksperta [1] vieslekcija par Baltijas jūras valstu padomes aktualitātēm
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mazā konference 1: Grupu darbu prezentācijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mazā konference 2: Individuālo referātu prezentācijas un diskusijas ar recenzentiem (discussant)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mazā konference 3: Individuālo referātu prezentācijas un diskusijas ar recenzentiem (discussant)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
11.1. Zinātnes diplomātijas vieslekcija [2]
11.2. Pirms-eksāmena konsultācija un atgriezeniskā saite par kursu
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The Royal Society & American Association for the Advancement of Science (2010). New Frontiers in Science Diplomacy: Navigating the Changing Balance of Power.Piemērots angļu valodas plūsmai
Šime, Z. (2022). Role-Play. European Integration With a Focus on the Baltic Sea Region. Baltic Worlds, 3-4, pp. 143-147.Piemērots angļu valodas plūsmai
Acker, S., & McGinn, M. K. (2021). Fast Professors, Research Funding, and the Figured Worlds of Mid-Career Ontario Academics. Brock Education Journal, 30(2), 79.Piemērots angļu valodas plūsmai
Adamson M. (2023). Showcasing the international atom: the IAEA Bulletin as a visual science diplomacy instrument, 1958–1962. The British Journal for the History of Science, 56(2), 205-223.Piemērots angļu valodas plūsmai
Adler-Nissen, R., & Drieschova, A. (2019). Track-Change Diplomacy: Technology, Affordances, and the Practice of International Negotiations. International Studies Quarterly, 63(3), 531–545.Piemērots angļu valodas plūsmai
Berling, T. V., & Bueger, C. (2017). Expertise in the age of post-factual politics: An outline of reflexive strategies. Geoforum, 84, 332–341.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bezak, E., Borrás, C., Hasford, F., Karmaker, N., Keyser, A., Stoeva, M., Trauernicht, C., Yeong, H.C., & Marcu, L.G. (2023). Science diplomacy in medical physics – an international perspective. Health and Technology, 13, 495-503.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Angers, K. (2017). Learning to Master the Rules of the Game: A Study of Austrian Diplomats’ Adaptation to the EU. Eurostudia, 12(1), 46–69.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bode, I. (2024). Emergent Normativity: Communities of Practice, Technology, and Lethal Autonomous Weapon Systems. Global Studies Quarterly, 4(1), ksad073Piemērots angļu valodas plūsmai
Echeverría-King, L.F., Vera, N., Ayala, R.E.P., Bonilla, K., & Labraña, J. (2024). Science Diplomacy in Semi-Peripheral Countries: Trajectories and Approaches from Argentina, Brazil, and India. In: Singh, K., Chongtham, N., Trikha, R., Bhardwaj, M., Kaur, S. (eds) Science, Technology and Innovation Ecosystem: An Indian and Global Perspective. Singapore: Springer.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gaïti, B., & Georgakakis, D. (2024). What future for EU foresight? A critical perspective on the institutionalisation of foresight. European Law Journal, 30(3): 443-463.Piemērots angļu valodas plūsmai
Lambrechts, A.A., Cavallaro, M., & Lepori, B. (2024). The European Universities initiative: between status hierarchies and inclusion. Higher Education, 88, 1227-1247.Piemērots angļu valodas plūsmai
Maurer, H., & Wright, N. (2021). Still Governing in the Shadows? Member States and the Political and Security Committee in the Post-Lisbon EU Foreign Policy Architecture. Journal of Common Market Studies, 59(4): 856-872.Piemērots angļu valodas plūsmai
Péti, M., Salamin, G., Nemes, Z., Pörzse, G., & Csicsmann, L. (2024). Asymmetric patterns in territorial cooperation between core and periphery: The participation of Central and Eastern Europe in transnational and interregional cooperation programmes. The Geographical Journal, 190(4), 1-20.Piemērots angļu valodas plūsmai
Risch, W. J. (2019). European Dreams and European Nightmares in Prewar Donetsk. The Soviet and Post-Soviet Review, 47(1), 39-72.Piemērots angļu valodas plūsmai
Robinson, S. (2021). Scientific Imaginaries and Science Diplomacy: The Case of Ocean Exploitation. Centaurus, 63(1), pp. 150-170.Piemērots angļu valodas plūsmai
Olšáková, D. (2023). A Review of Science Diplomacy: Theoretical Evolution to a Post-Naïve Approach and Its Relevance for the Czech Republic. Czech Journal of International Relations.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mesot, J. (2022). Advances in Science Diplomacy: Showcasing New Multidisciplinary Approaches. In: Ana Mari Cauce, Yves Flückiger & Bert van der Zwaan (eds.), Universities as the fifth power? Opportunities, Risks and Strategies (pp. 175–185). Geneva: Association Glion Colloquium.Piemērots angļu valodas plūsmai
Leijten, J. (2017). Exploring the future of innovation diplomacy. European Journal of Futures Research, 5, 20, pp. 1-13.Piemērots angļu valodas plūsmai