Disleksija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - iegūs zināšanas un izpratni par specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) būtību; - iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem; - izpratīs un spēs formulēt specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas, disgrafijas) cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā; - analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes traucējumu novērtēšanā; - spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students: - pratīs skaidrot tipisku lasītprasmes/rakstītprasmes apguvi dažādos vecumposmos; - spēs parādīt uz pierādījumiem balstītu pieeju mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) diagnostikā; - analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus; - mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disgrafiju un disleksiju), novērtējot lasīšanas /rakstīšanas apguves traucējumu riskus un traucējumu pazīmes; - spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus lasīšanas/rakstīšanas prasmju pilnveidošanā; - spēs izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas, - veiks lasītprasmes/rakstītprasmes monitoringu, izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekciju, nodarbību apmeklējums un patstāvīgie darbi –
1. 3 - 4 zinātnisko pētījumu analīze, kopsavilkuma veidošana.
2. 4 rakstu darbu analīze, korekcijas virzienu noteikšana, metodisko paņēmienu izvēle.
3. Video materiāla analīze (lasīšana), novērtēšanas ziņojuma sastādīšana.
4. Lasīšanas pārbaudes protokola un stimulmateriāla veidošana (grupu darbs).
5. Prezentācija par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē (pāru darbs)
6. Individuālā prezentācija par AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgie darbi – 50%
Eksāmens – 50% (tests un disgrafijas pazīmju novērtēšanas protokols).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
1. lekcija Rakstu valodas attīstības priekšnoteikumi .Lasīšanas tehnikas apguves trīs posmi, rakstu valodas attīstības trīs fāzes. Disleksijas izpētes vēsture. Specifiski mācīšanās traucējumi - disleksijas jēdziens, neirofizioloģiskais un neiropsholoģiskais aspekts. Pētījumi ģenētikā , disleksijas pētniecības teorijas . Specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas) definīcija, cēloņi, klasifikācijas, terminoloģija. Specifisku mācīšanās traucējumu saistība ar runas un valodas traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
2.lekcija. Attīstības disleksija, tās izpētes virzieni un hipotēzes – fonoloģiskā, vizuālā, cerebellārā, magnocellulārā . Disleksijas diagnostika , novērtēšanas metodikas un instrumenti, audiologopēda uzdevumi diagnostikā un terapijā. AcadienceTM (Dibels Next) lietošanas iespējas Latvijā. Disleksijas korekcijas/ kompensācijas virzieni , terapijas iespējas un tehnoloģiski risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
1. nodarbība. Rakstības psihofizioloģiskā struktūra, rakstības apguves trīs posmi. Disgrafijas jēdziens , klasifikācija, diagnostika. Pārbaudes metodikas. Disleksija un disgrafija kā specifiski mācīšanās traucējumi (SSK-10). Korekcijas tehnikas. Audiologopēda uzdevumi diagnostikā un korekcijas procesā – pārbaudes protokols.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
2. nodarbība. Disgrafijas diagnostikas algoritms - rakstu darbu analīze, pārbaudes protokola praktiska lietošana. Korekcijas tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
3. nodarbība. Lasīšanas pārbaudes tehnikas - video materiāla analīze. Lasītprasmes pārbaudes materiāla veidošanas pamatprincipi. Lasīšanas/rakstīšanas traucējumu novērtēšanas protokols un metodikas novērtējumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
4. nodarbība. Situāciju gadījumu analīze video materiāla analīze (lasīšana). Novērtēšanas protokols, tā aizpildīšana. Materiāli un rekomendācijas terapijas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
5. nodarbība. Zinātnisko rakstu analīze - lasītprasmes pārbaudes protokola teorētiskais pamatojums. Lasītprasmes pārbaudes protokola un stimulmateriāla izveide.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
6. nodarbība. Seminārs par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē , AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā - noslēguma prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Raščevska, M. (red) (2019). Lasītprasmes attīstība 4.-6. klases skolēniem AcadienceTM (Dibels Next ) mērījumos un intervences efektivitāte. Rīga: LU, VISC.
Raščevska M., Vabale A., u.c. (2013). Agrīnās lasītprasmes attīstības rādītāju Dibels Next interpretācijas rokasgrāmata, Latvijas Universitāte. 181 lpp.
Peterson, R, L., Pennington, B., F. (2012). Seminar: Developmental Dyslexia Lancet. May 26; 379(9830): 1997–2007. doi:10.1016/S0140-6736(12)60198-6.
Genetic analysis of dyslexia candidate genes in the European cross-linguistic NeuroDys cohort. European Journal of Human Genetics (2014) 22, 675–680& 2014 Macmillan Publishers. Limited All rights reserved 1018-4813/14
Vabale, A., Orlovska, M., Rascevska M., Koļesovs A. (2014). Early literacy skills in Latvian preschool children with specifice language impairment. SHS Web of Conferences 10, 00049. DOI: 10.1051/shsconf/20141000049
Papildu literatūra
Schule, C. M., Boudreau, D. (2008). Phonological awareness intervention: Beyond the basics. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 39, 3–20.
Sprugevica, I., & Høien, T. (2003). Early phonological skills as a predictor of reading acquisition: A follow-up study from kindergarten to the middle of Grade 2. Scandinavian Journal of Psychology, 44, 119–124. doi:10.1111/1467-9450.00329
Lyytinen H., Guttorm T.K., Huttunen T., et al. (2005). Psychophysiology of Developmental Dyslexia: a Review of Findings Including Studies of Children at Risk for Dyslexia// Journal of Neurolinguistic; 18: 167-195
Vander Stappen C., &Van Reybroeck M. (2018). Phonological awareness and rapid automatized naming are independent phonological competencies with specific impacts on word reading and spelling: An intervention study. 9, 320. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00320