Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Disleksija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_045
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disleksiju un disgrafiju). Ieskats disleksijas pētniecības vēsturē. Jaunākie pētījumi ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikne ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Skaidrot disleksijas/disgrafijas cēloņus, agrīnās riska pazīmes un saistību ar runas un valodas traucējumiem bērnībā. Izmantojot pētījumos balstītu pieeju, prast novērtēt lasīšanas/ rakstīšanas attīstību un identificēt traucējuma pazīmes bērniem un pusaudžiem. Analizēt informāciju un integrēt novērtēšanas rezultātus, plānot korekcijas/ kompensācijas virzienus un izvēlēties atbilstošākās terapijas tehnikas, respektējot personas funkcionālās iespējas. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros.

Priekšzināšanas

Pedagoģija, psiholoģija, logopēdija, fizioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - iegūs zināšanas un izpratni par specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) būtību; - iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem; - izpratīs un spēs formulēt specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas, disgrafijas) cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā; - analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes traucējumu novērtēšanā; - spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students: - pratīs skaidrot tipisku lasītprasmes/rakstītprasmes apguvi dažādos vecumposmos; - spēs parādīt uz pierādījumiem balstītu pieeju mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) diagnostikā; - analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus; - mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disgrafiju un disleksiju), novērtējot lasīšanas /rakstīšanas apguves traucējumu riskus un traucējumu pazīmes; - spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus lasīšanas/rakstīšanas prasmju pilnveidošanā; - spēs izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas, - veiks lasītprasmes/rakstītprasmes monitoringu, izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekciju, nodarbību apmeklējums un patstāvīgie darbi – 1. 3 - 4 zinātnisko pētījumu analīze, kopsavilkuma veidošana. 2. 4 rakstu darbu analīze, korekcijas virzienu noteikšana, metodisko paņēmienu izvēle. 3. Video materiāla analīze (lasīšana), novērtēšanas ziņojuma sastādīšana. 4. Lasīšanas pārbaudes protokola un stimulmateriāla veidošana (grupu darbs). 5. Prezentācija par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē (pāru darbs) 6. Individuālā prezentācija par AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgie darbi – 50% Eksāmens – 50% (tests un disgrafijas pazīmju novērtēšanas protokols).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

1. lekcija Rakstu valodas attīstības priekšnoteikumi .Lasīšanas tehnikas apguves trīs posmi, rakstu valodas attīstības trīs fāzes. Disleksijas izpētes vēsture. Specifiski mācīšanās traucējumi - disleksijas jēdziens, neirofizioloģiskais un neiropsholoģiskais aspekts. Pētījumi ģenētikā , disleksijas pētniecības teorijas . Specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas) definīcija, cēloņi, klasifikācijas, terminoloģija. Specifisku mācīšanās traucējumu saistība ar runas un valodas traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

2.lekcija. Attīstības disleksija, tās izpētes virzieni un hipotēzes – fonoloģiskā, vizuālā, cerebellārā, magnocellulārā . Disleksijas diagnostika , novērtēšanas metodikas un instrumenti, audiologopēda uzdevumi diagnostikā un terapijā. AcadienceTM (Dibels Next) lietošanas iespējas Latvijā. Disleksijas korekcijas/ kompensācijas virzieni , terapijas iespējas un tehnoloģiski risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

1. nodarbība. Rakstības psihofizioloģiskā struktūra, rakstības apguves trīs posmi. Disgrafijas jēdziens , klasifikācija, diagnostika. Pārbaudes metodikas. Disleksija un disgrafija kā specifiski mācīšanās traucējumi (SSK-10). Korekcijas tehnikas. Audiologopēda uzdevumi diagnostikā un korekcijas procesā – pārbaudes protokols.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

2. nodarbība. Disgrafijas diagnostikas algoritms - rakstu darbu analīze, pārbaudes protokola praktiska lietošana. Korekcijas tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

3. nodarbība. Lasīšanas pārbaudes tehnikas - video materiāla analīze. Lasītprasmes pārbaudes materiāla veidošanas pamatprincipi. Lasīšanas/rakstīšanas traucējumu novērtēšanas protokols un metodikas novērtējumam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

4. nodarbība. Situāciju gadījumu analīze video materiāla analīze (lasīšana). Novērtēšanas protokols, tā aizpildīšana. Materiāli un rekomendācijas terapijas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

5. nodarbība. Zinātnisko rakstu analīze - lasītprasmes pārbaudes protokola teorētiskais pamatojums. Lasītprasmes pārbaudes protokola un stimulmateriāla izveide.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

6. nodarbība. Seminārs par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē , AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā - noslēguma prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Raščevska, M. (red) (2019). Lasītprasmes attīstība 4.-6. klases skolēniem AcadienceTM (Dibels Next ) mērījumos un intervences efektivitāte. Rīga: LU, VISC.

2.

Raščevska M., Vabale A., u.c. (2013). Agrīnās lasītprasmes attīstības rādītāju Dibels Next interpretācijas rokasgrāmata, Latvijas Universitāte. 181 lpp.

3.

Peterson, R, L., Pennington, B., F. (2012). Seminar: Developmental Dyslexia Lancet. May 26; 379(9830): 1997–2007. doi:10.1016/S0140-6736(12)60198-6.

4.

Genetic analysis of dyslexia candidate genes in the European cross-linguistic NeuroDys cohort. European Journal of Human Genetics (2014) 22, 675–680& 2014 Macmillan Publishers. Limited All rights reserved 1018-4813/14

5.

Vabale, A., Orlovska, M., Rascevska M., Koļesovs A. (2014). Early literacy skills in Latvian preschool children with specifice language impairment. SHS Web of Conferences 10, 00049. DOI: 10.1051/shsconf/20141000049

6.

Lasītprasmes novērtēšana un atbalsta nodarbību vingrinājumi

Papildu literatūra

1.

Schule, C. M., Boudreau, D. (2008). Phonological awareness intervention: Beyond the basics. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 39, 3–20.

2.

Sprugevica, I., & Høien, T. (2003). Early phonological skills as a predictor of reading acquisition: A follow-up study from kindergarten to the middle of Grade 2. Scandinavian Journal of Psychology, 44, 119–124. doi:10.1111/1467-9450.00329

3.

Lyytinen H., Guttorm T.K., Huttunen T., et al. (2005). Psychophysiology of Developmental Dyslexia: a Review of Findings Including Studies of Children at Risk for Dyslexia// Journal of Neurolinguistic; 18: 167-195

4.

Vander Stappen C., &Van Reybroeck M. (2018). Phonological awareness and rapid automatized naming are independent phonological competencies with specific impacts on word reading and spelling: An intervention study. 9, 320. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00320