Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
FFK_020
Zinātnes nozare
Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Farmakoloģijas un farmakoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Konsula iela 16, ffk@rsu.lv, +371 67409213

Par studiju kursu

Mērķis

1. Apgūt farmaceitiskās aprūpes principus. 2. Attīstīt konsultēšanas kompetenci par pareizu un drošu zāļu lietošanu.

Priekšzināšanas

Farmakoloģijā, farmakoterapijā, saskarsmes psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais zina: farmaceitiskās aprūpes definīciju un principus, zāļu terapijas problēmu klasifikāciju, atšķirības starp dažādiem komunikācijas modeļiem, diferenciāldiagnostikas principus farmaceitiskās aprūpes ietvaros.

Prasmes

1.Studējošais prot: identificēt veiksmīgas sadarbības nosacījumus un šķēršļus, noskaidrot pacienta/klienta vajadzības, zāļu lietošanas problēmu (-as), blakus saslimšanas, patreiz un iepriekš lietotās zāles, formulēt indikāciju, klasificēt zāļu terapijas problēmas, formulēt zāļu terapijas mērķi, analizēt pacienta/klienta pieredzi un izmantot to konsultācijas procesā, skaidrot pareizu zāļu lietošanu un uzglabāšanu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, skaidrot iespējamās blakusparādības un to risināšanas/novēršanas iespējas, skaidrot iespējamās mijiedarbības un to risināšanas/novēršanas iespējas, izmantot uz pierādījumiem balstītu, aktuālu informāciju.

Kompetences

1.Aptiekas apmeklētāju konsultēšana par bezrecepšu un recepšu zālēm.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Filmas analīze, zināšanu atkārtojums – situāciju analīze, situāciju uzdevumu veidošana, trīs intervijas/ konsultācijas ar pacientiem, farmaceitiskās aprūpes plāna prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgajiem darbiem – ieskaitīts/neieskaitīts, OSKE vērtēšanas kritēriji pieejami e-studijās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta un farmaceita komunikācija: komunikācijas modeļi, pacienta perspektīva, veiksmīgas sadarbības priekšnoteikumi un šķēršļi. Farmaceita – ārsta komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Komunikācijas struktūrelementi: sarunas uzbūve, aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, informācijas sniegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Neverbālā komunikācija. Emocijpratība un empātija. Motivējoša intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Farmaceitiskās aprūpes jēdziens. Aprūpes process un zāļu terapijas problēmu klasifikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Farmaceitiskās aprūpes plāna veidošana. Profesijas jēdziens un ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu konsultēšana par bezrecepšu zālēm. Pacientu ar hroniskām slimībām farmaceitiskā aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
3

Tēmas

Farmaceitiskā aprūpe. Aprūpes jēdziens. Pacientu pieredze veselības aprūpes un zāļu lietošanas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultācijas struktūra. Recepšu un bezrecepšu zāles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
41 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Konsultēšana par recepšu zālēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (OSKE)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Addison, B., Brown, A., Edwards, R., Gray, G. Minor Illness or Major Disease. 6th edition. Pharmaceutical Press, 2016.

2.

Dynamed, uz pierādījumiem balstīta medicīnas datubāze

3.

Poplavska, E., Ardava, E. Konsultācija aptiekā. Sociālās farmācijas un farmaceitiskās aprūpes kursa metodiskie norādījumi, 2015.

4.

Francis, S. Anne, Smith, F., Malkinson, J. Integrated Pharmacy Case Studies. Pharmaceutical Press, 2015.

Papildu literatūra

1.

Beardsley, R. S., Kimberlin, C. L., Tindall, W. N. Communication Skills in Pharmacy Practice. 5th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2019

2.

Berger, B. A. Communication Skills for Pharmacists: Building Relationships, Improving Patient Care. Jobson Medical Information LLC, 2009.

3.

Berger, B. A., Villaume, W. A. Motivational Interviewing for Health Care Professionals. A Sensible Approach, American Pharmacists Association, 2013.

4.

Cipolle, R. J., Strand, L. M., Morley, P. C. Pharmaceutical care practice. 3rd edition. McGraw Hill, 2012.

5.

Hardy, J. Patient Assessment in Pharmacy: A Culturally Competent Approach. Jones and Bartlett Learning, 2016.

6.

Judy, A., Brock, S. A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000.

7.

Miller, W. R., Rollnick, S. Motivational interviewing: preparing people for change. 2nd edition. New York: Guilford Press, 2013.

8.

Omārova, S. Cilvēks runā ar cilvēku. Kamene, 2009.

9.

Rovers, J. P. Currie, J. D. eds. A Practical Guide to Pharmaceutical Care. American Pharmaceutical Association, 2003.

10.

Silverman, J., Kurtz, S., Draper, D. Skills for Communicating with Patients. 3rd edition. Radcliffe Publishing, 2005.