Sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Konsula iela 16, ffk@rsu.lv, +371 67409213
Par studiju kursu
Mērķis
1. Apgūt farmaceitiskās aprūpes principus. 2. Attīstīt konsultēšanas kompetenci par pareizu un drošu zāļu lietošanu.
Priekšzināšanas
Farmakoloģijā, farmakoterapijā, saskarsmes psiholoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais zina: farmaceitiskās aprūpes definīciju un principus, zāļu terapijas problēmu klasifikāciju, atšķirības starp dažādiem komunikācijas modeļiem, diferenciāldiagnostikas principus farmaceitiskās aprūpes ietvaros.
Prasmes
1.Studējošais prot: identificēt veiksmīgas sadarbības nosacījumus un šķēršļus, noskaidrot pacienta/klienta vajadzības, zāļu lietošanas problēmu (-as), blakus saslimšanas, patreiz un iepriekš lietotās zāles, formulēt indikāciju, klasificēt zāļu terapijas problēmas, formulēt zāļu terapijas mērķi, analizēt pacienta/klienta pieredzi un izmantot to konsultācijas procesā, skaidrot pareizu zāļu lietošanu un uzglabāšanu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, skaidrot iespējamās blakusparādības un to risināšanas/novēršanas iespējas, skaidrot iespējamās mijiedarbības un to risināšanas/novēršanas iespējas, izmantot uz pierādījumiem balstītu, aktuālu informāciju.
Kompetences
1.Aptiekas apmeklētāju konsultēšana par bezrecepšu un recepšu zālēm.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Filmas analīze, zināšanu atkārtojums – situāciju analīze, situāciju uzdevumu veidošana, trīs intervijas/ konsultācijas ar pacientiem, farmaceitiskās aprūpes plāna prezentācija.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgajiem darbiem – ieskaitīts/neieskaitīts, OSKE vērtēšanas kritēriji pieejami e-studijās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta un farmaceita komunikācija: komunikācijas modeļi, pacienta perspektīva, veiksmīgas sadarbības priekšnoteikumi un šķēršļi. Farmaceita – ārsta komunikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācijas struktūrelementi: sarunas uzbūve, aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, informācijas sniegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Neverbālā komunikācija. Emocijpratība un empātija. Motivējoša intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceitiskās aprūpes jēdziens. Aprūpes process un zāļu terapijas problēmu klasifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceitiskās aprūpes plāna veidošana. Profesijas jēdziens un ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu konsultēšana par bezrecepšu zālēm. Pacientu ar hroniskām slimībām farmaceitiskā aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
3
|
Tēmas
|
Farmaceitiskā aprūpe. Aprūpes jēdziens. Pacientu pieredze veselības aprūpes un zāļu lietošanas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultācijas struktūra. Recepšu un bezrecepšu zāles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konsultēšana par recepšu zālēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Addison, B., Brown, A., Edwards, R., Gray, G. Minor Illness or Major Disease. 6th edition. Pharmaceutical Press, 2016.
Poplavska, E., Ardava, E. Konsultācija aptiekā. Sociālās farmācijas un farmaceitiskās aprūpes kursa metodiskie norādījumi, 2015.
Francis, S. Anne, Smith, F., Malkinson, J. Integrated Pharmacy Case Studies. Pharmaceutical Press, 2015.
Papildu literatūra
Beardsley, R. S., Kimberlin, C. L., Tindall, W. N. Communication Skills in Pharmacy Practice. 5th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2019
Berger, B. A. Communication Skills for Pharmacists: Building Relationships, Improving Patient Care. Jobson Medical Information LLC, 2009.
Berger, B. A., Villaume, W. A. Motivational Interviewing for Health Care Professionals. A Sensible Approach, American Pharmacists Association, 2013.
Cipolle, R. J., Strand, L. M., Morley, P. C. Pharmaceutical care practice. 3rd edition. McGraw Hill, 2012.
Hardy, J. Patient Assessment in Pharmacy: A Culturally Competent Approach. Jones and Bartlett Learning, 2016.
Judy, A., Brock, S. A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000.
Miller, W. R., Rollnick, S. Motivational interviewing: preparing people for change. 2nd edition. New York: Guilford Press, 2013.
Omārova, S. Cilvēks runā ar cilvēku. Kamene, 2009.
Rovers, J. P. Currie, J. D. eds. A Practical Guide to Pharmaceutical Care. American Pharmaceutical Association, 2003.
Silverman, J., Kurtz, S., Draper, D. Skills for Communicating with Patients. 3rd edition. Radcliffe Publishing, 2005.