Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • aprakstīs dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus, dažādas etioloģijas, runas skaņu traucējumu gadījumos.
Prasmes
1.• novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.
Kompetences
1.• spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
3. semestris:
• audio ierakstu analīze;
• novērtēšanas ziņojums;
• zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām;
• grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos, prezentācija.
4. semestris:
• audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze);
• novērtēšanas ziņojums;
• kursa darba izstrāde, prezentācija;
• uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi);
• grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, komplicētu skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
3. semestris:
• grupas prezentācija par terapiju;
• pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā;
• ieskaite – tests.
4. semestris:
Gala vērtējums: Kursa darba aizstāvēšana, ietver kumulatīvu vērtējumu.
• apmeklējums 10%; pašnovērtēšanas testi 30%; kursa darbs, novērtēšanas ziņojums 40%; grupas darbs, zinātniskā raksta prezentācija 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi.
Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē.
Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija.
Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas.
Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana.
Skaņu izrunas novērtēšana.
Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls.
Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem.
Skaņu izrunas traucējumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana.
Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fonoloģisko procesu traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija.
Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze.
Dizartrijas klasifikācija.
Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā.
Kursa darbu tēmu izvēle.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Apraksijas definīcija.
Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija.
Iegūta runas apraksija pieaugušajiem.
Bērnības runas apraksija.
Apraksiju klīniskās izpausmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos.
Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem.
Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā.
Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos.
Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Iedzimta dizartrija (bērniem).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Bērnības runas apraksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Iegūta apraksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Terapijas iespējas orāli strukturālu traucējumu gadījumos (onkoloģiskās saslimšanas)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Terapiju prezentācija dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs). Kursa darba aizstāvēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa
Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.
Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.
Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated
Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa
Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective
Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier