Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_228
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Pārzināt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija). Prast novērtēt skaņu izrunu, runu. Prast pielietot valodas terapijas paņēmienus runas skaņu traucējumu gadījumos.

Priekšzināšanas

Pedagoģija; Didaktika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • aprakstīs dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus, dažādas etioloģijas, runas skaņu traucējumu gadījumos.

Prasmes

1.• novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.

Kompetences

1.• spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos, prezentācija. 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • kursa darba izstrāde, prezentācija; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, komplicētu skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
3. semestris: • grupas prezentācija par terapiju; • pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • ieskaite – tests. 4. semestris: Gala vērtējums: Kursa darba aizstāvēšana, ietver kumulatīvu vērtējumu. • apmeklējums 10%; pašnovērtēšanas testi 30%; kursa darbs, novērtēšanas ziņojums 40%; grupas darbs, zinātniskā raksta prezentācija 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem. Skaņu izrunas traucējumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fonoloģisko procesu traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze. Dizartrijas klasifikācija. Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā. Kursa darbu tēmu izvēle.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Apraksijas definīcija. Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija. Iegūta runas apraksija pieaugušajiem. Bērnības runas apraksija. Apraksiju klīniskās izpausmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos. Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem. Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā. Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos. Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Iedzimta dizartrija (bērniem).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērnības runas apraksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Iegūta apraksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Terapijas iespējas orāli strukturālu traucējumu gadījumos (onkoloģiskās saslimšanas)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapiju prezentācija dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs). Kursa darba aizstāvēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Kursa darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.

2.

Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa

3.

Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.

4.

Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.

Papildu literatūra

1.

Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.

2.

Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated

3.

Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa

4.

Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective

5.

Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier