Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Teorētiski izskaidro veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu Latvijā, profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, raksturo profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā un uzņēmējdarbības organizācijas principos; analizē situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem; raksturo multiprofesionālas komandas darba un komunikācijas principus, citu speciālistu kompetences robežas.
Prasmes
1.Analizē pacientu tiesību un mākslas terapeita profesionālās darbības tiesību piemērus, izskaidro potenciālajiem darba devējiem un citiem speciālistiem mākslu terapijas mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus, profesionālās ētikas principus; izmanto vienotu standartizētu valodu pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē; pielieto teorētiskās zināšanas, lai izvēlētos saviem profesionālās darbības plāniem atbilstošu tiesisko formu un statusu, pamatojot savu izvēli ar normatīvo regulējumu.
Kompetences
1.Sagatavo un prezentē informāciju par mākslu terapijas mērķiem un uzdevumiem, iespējām un ierobežojumiem atbilstoši mākslas terapeita darbību reglamentējošiem dokumentiem un profesionālās ētikas pamatprincipiem, izmantojot teorētiskos avotus un sagatavoto videomateriālu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus; sagatavoties pārbaudījumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējums šajā studiju kursā veidojas kumulatīvi - no abos studiju semestros veiktajiem uzdevumiem un pārbaudījumiem. Rudens semestrī: 1.1. Kontroldarbs* par mākslas terapeita profesionālo darbību un tās tiesiskajiem jautājumiem (40% no kopvērtējuma), 1.2. Darbs 3-4 studējošo grupās, veidojot praktiski orientētu darbu par mākslas terapeita profesionālo darbību Latvijā (10% no kopvērtējuma). Pavasara semestrī: 2.1. Kontroldarbs par Uzņēmējdarbības tēmu (25% no kopvērtējuma), 2.2. Informētās piekrišanas teksta uzmetuma sagatavošana (15% no kopvērtējuma), 2.3. Līdz 10 min. gara prezentācija (ar vizualizāciju) par pašpalīdzības/psihohigiēnas aktivitātēm, terapeitam rūpējoties par neizdegšanu (10% no kopvērtējuma). *Kontroldarba tēmas: 1. Mākslu terapijas definīcija, terminoloģija 2. Mākslas terapeita izglītība un statuss veselības aprūpē 3. Veselības aprūpes sistēma, politika, finansēšana 4. Mākslu terapija: veselības aprūpes profesijas izveide (Latvija un citu valstu pieredze) 5. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās 6. Mākslu terapijas profesionālās apvienības 7. Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums 8. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi 9. Mākslas terapeita darbības formas un dažādas darba/prakses vietas 10. Mākslu terapijas mērķi un indikācijas 11. Mākslas terapeita kompetences, prasmes, pienākumi un uzdevumi 12. Mākslas terapeita personības kvalitātes 13. Starptautiskie, Eiropas un nacionālie tiesību akti: a) Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā – Konvencija par cilvēktiesībām un biomedicīnu (Biomedicīnas konvencija) b) Ārstniecības likums c) Pacientu tiesību likums 14. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti: a) LR normatīvie akti (Ministru Kabineta noteikumi) i. Profesijas standarts ii. Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas b) Mākslu terapijas profesionālo asociāciju dokumenti i. Ētikas kodekss ii. Sertifikācijas nolikums 15. Supervīzija mākslu terapijā |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē.
Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē.
Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē.
Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē.
Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā.
Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā.
Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas.
Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. Informētā piekrišana/vienošanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā.
Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā.
Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas.
Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. Informētā piekrišana/vienošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projekts mākslas terapeita praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projekts mākslas terapeita praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mākslu terapija. (2011). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (atkārtotais izdevums) (akceptējams izdevums)
Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006). Red. V. Sīle. Rīga: RSU. (akceptējams izdevums)
Skills for Communicating with Patients (3rd edition). (2013). Silverman, J., Kurtz, S., Draper, J. Oxford: Radcliffe Publishing Ltd, UK.
Džounss, R. (2008). Projektu vadības pamati. Praktisks ceļvedis projektu vadībā un izpildē. Rīga: LID. (akceptējams izdevums)
Forands, I. (2004). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Ethical Issues in Art Therapy. (2006). Moon, B. Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
Counselling Skills for Creative Arts Therapists. (1999). Pelham, G. London: Worth.
Supervīzija: teorija, pētijumi, prakse. (2017). Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē. No ieceres līdz profesijai. (2016). Sast. J.Duhovska un K.Mārtinsone. Rīga: RSU