Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_333
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt maģistrantu profesionalitāti, radot izpratni par profesijas filozofiju, profesionālo darbību izglītības, veselības aprūpes un sociālās aprūpes vidē, sadarbību multiprofesionālajā komandā, uz pierādījumiem balstītu praksi un profesijas tiesiskajiem un ētiskajiem aspektiem, darbības organizēšanu un uzņēmējdarbību mākslas terapijā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Teorētiski izskaidro veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu Latvijā, profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, raksturo profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā un uzņēmējdarbības organizācijas principos; analizē situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem; raksturo multiprofesionālas komandas darba un komunikācijas principus, citu speciālistu kompetences robežas.

Prasmes

1.Analizē pacientu tiesību un mākslas terapeita profesionālās darbības tiesību piemērus, izskaidro potenciālajiem darba devējiem un citiem speciālistiem mākslu terapijas mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus, profesionālās ētikas principus; izmanto vienotu standartizētu valodu pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē; pielieto teorētiskās zināšanas, lai izvēlētos saviem profesionālās darbības plāniem atbilstošu tiesisko formu un statusu, pamatojot savu izvēli ar normatīvo regulējumu.

Kompetences

1.Sagatavo un prezentē informāciju par mākslu terapijas mērķiem un uzdevumiem, iespējām un ierobežojumiem atbilstoši mākslas terapeita darbību reglamentējošiem dokumentiem un profesionālās ētikas pamatprincipiem, izmantojot teorētiskos avotus un sagatavoto videomateriālu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus; sagatavoties pārbaudījumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-

Gala vērtējums šajā studiju kursā veidojas kumulatīvi - no abos studiju semestros veiktajiem uzdevumiem un pārbaudījumiem.

Rudens semestrī:

1.1. Kontroldarbs* par mākslas terapeita profesionālo darbību un tās tiesiskajiem jautājumiem (40% no kopvērtējuma),

1.2. Darbs 3-4 studējošo grupās, veidojot praktiski orientētu darbu par mākslas terapeita profesionālo darbību Latvijā (10% no kopvērtējuma).

Pavasara semestrī:

2.1. Kontroldarbs par Uzņēmējdarbības tēmu (25% no kopvērtējuma),

2.2. Informētās piekrišanas teksta uzmetuma sagatavošana (15% no kopvērtējuma),

2.3. Līdz 10 min. gara prezentācija (ar vizualizāciju) par pašpalīdzības/psihohigiēnas aktivitātēm, terapeitam rūpējoties par neizdegšanu (10% no kopvērtējuma).

*Kontroldarba tēmas: 1. Mākslu terapijas definīcija, terminoloģija 2. Mākslas terapeita izglītība un statuss veselības aprūpē 3. Veselības aprūpes sistēma, politika, finansēšana 4. Mākslu terapija: veselības aprūpes profesijas izveide (Latvija un citu valstu pieredze) 5. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās 6. Mākslu terapijas profesionālās apvienības 7. Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums 8. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi 9. Mākslas terapeita darbības formas un dažādas darba/prakses vietas 10. Mākslu terapijas mērķi un indikācijas 11. Mākslas terapeita kompetences, prasmes, pienākumi un uzdevumi 12. Mākslas terapeita personības kvalitātes 13. Starptautiskie, Eiropas un nacionālie tiesību akti: a) Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā – Konvencija par cilvēktiesībām un biomedicīnu (Biomedicīnas konvencija) b) Ārstniecības likums c) Pacientu tiesību likums 14. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti: a) LR normatīvie akti (Ministru Kabineta noteikumi) i. Profesijas standarts ii. Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas b) Mākslu terapijas profesionālo asociāciju dokumenti i. Ētikas kodekss ii. Sertifikācijas nolikums 15. Supervīzija mākslu terapijā

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē. Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē. Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē. Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē. Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā. Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā. Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas. Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. Informētā piekrišana/vienošanās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā. Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā. Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas. Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. Informētā piekrišana/vienošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projekts mākslas terapeita praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projekts mākslas terapeita praksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mākslu terapija. (2011). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (atkārtotais izdevums) (akceptējams izdevums)

2.

Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006). Red. V. Sīle. Rīga: RSU. (akceptējams izdevums)

3.

Skills for Communicating with Patients (3rd edition). (2013). Silverman, J., Kurtz, S., Draper, J. Oxford: Radcliffe Publishing Ltd, UK.

4.

Džounss, R. (2008). Projektu vadības pamati. Praktisks ceļvedis projektu vadībā un izpildē. Rīga: LID. (akceptējams izdevums)

5.

Forands, I. (2004). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Ethical Issues in Art Therapy. (2006). Moon, B. Springfield: Charles C. Thomas Publisher.

2.

Counselling Skills for Creative Arts Therapists. (1999). Pelham, G. London: Worth.

3.

Supervīzija: teorija, pētijumi, prakse. (2017). Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte

4.

Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē. No ieceres līdz profesijai. (2016). Sast. J.Duhovska un K.Mārtinsone. Rīga: RSU

Citi informācijas avoti

1.

ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija.

2.

Ārstniecības likums.

3.

Ārstniecības personu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība.

4.

Eiropas konvencija par Cilvēktiesībām un Pamatbrīvībām.

5.

Mākslas terapeita profesijas standarts

6.

Mākslas terapeitu ētikas kodekss.

7.

Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas.

8.

Pacientu tiesību likums.