Ortodontija II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, ortodonkat@rsu.lv, +371 67815279
Par studiju kursu
Mērķis
Iepazīstināt ar zobu žokļu anomāliju ārstēšanas principiem un ārstēšanas metodēm, iemācīt noteikt ārstēšanas nepieciešamību un izvērtēt nepieciešamību nosūtīt pie ortodonta. Zinās un mācēs konsultēt pacientus ar priekšlaicīgi zaudētiem zobiem. Zinās par ortodonta lomu zobu traumu aprūpē.
Priekšzināšanas
Medicīniskā ģenētika, cilvēka molekulārā bioloģija, normālā fizioloģija, klīniskā farmakoloģija zobārstniecībā, iekšķīgās slimnības ar propedeitiku, cilvēka anatomija, zobu anatomija, embrioloģija, histoloģija, sejas un žokļu ķirurģija, mutes ķirurģija, patoloģija, psihosomātiskā medicīna un psihoterapija, biostatistika, zobu protezēšana un klīnika, mutes, sejas un žokļu diagnostiskā radioloģija, bērnu terapeitiskā zobārstniecība, profilakse zobārstniecībā, terapeitiskā zobārstniecība, endodontijas preklīnikas un klīniskais kurss, periodontoloģijas preklīniskais un klīniskais kurss, karioloģija, biomateriāli zobārstniecībā, saskarsmes kultūra zobārstniecībā, obstruktīvās miega apnojas sindroms, bērnu mutes, sejas un žokļu ķirurģija, otorinolaringoloģija zobārstam, pediatrija, Ortodontija I kurus.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Būs nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī par zobu un žokļu anomāliju veidu ārstēšanas principiem bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem; • būs nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī par vispārējiem ortodontiskās ārstēšanas plānošanas principiem; • būs nepieciešamās vispārējās zināšanas par ortodontijā izmantojamām mehāniskām un funkcionālām aparatūrām; • būs nepieciešamās zināšanas, lai sniegtu palīdzību, zobu traumu gadījumos; • būs nepieciešamās zināšanas par sakodiena deformācijām, kuras rada priekšlaicīgi zaudēti zobi.
Prasmes
1.Pratīs pamatoti informēt pacientu vai pacienta vecākus par ortodontijas ārstēšanas pamatprincipiem; Mācēs novērtēt literatūras avota pierādījumu spēku un analizēt zinātnisko rakstu.
Kompetences
1.• kompetence atbalstīt ortodontu ortodontiskās ārstēšanas laikā, motivējot pacientu un palīdzot nodrošināt mutes higiēnu, paskaidrojot ortodontiskās ārstēšanas pamatprincipus; • spēja novērtēt sakodiena anomāliju attīstības riskus pēc priekšlaicīgām zobu ekstrakcijām; sapratīs ortodonta lomu zobu traumu ārstēšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
10 balles
|
|
Individuālais darbs periodiskās literatūras un klīnisko gadījumu prezentācijas sagatavošanai, semināru teorētiskā materiāla apgūšana. Semestra laikā uz atzīmi tiks vērtēts tests par sakodiena attīstību pacientiem ar agrīni zaudētiem zobiem un gadījuma analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
V studiju gada 1. semestra noslēgumā Ieskaite un VP akumulētā eksāmena 1. daļa: zinātniska raksta prezentācija pēc iepriekš atrunātas shēmas. Sesijas laikā rakstisks eksāmens: daudzatbilžu izvēles jautājumi (20 jautājumi) un 10 rakstiski jautājumi par noteiktu tēmu. Tiek vērtētas zināšanas par zobu žokļu anomāliju diagnostikas un ārstēšanas vispārējiem principiem, kā arī priekšlaicīgi zaudētu zobu ārstēšanu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Integrētais seminārs ar bērnu zobārstniecību.
Zobu traumu interdisciplināra aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Integrētais seminārs ar bērnu zobārstniecību.
Sakodiena izmaiņas pēc priekšlaicīgi ekstrahētiem zobiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīzes metodika. Uz pierādījumiem balstīta ārstēšanas procesa izvēle. Pārrunas par zinātniskā raksta izvēli un kvalitātes izvērtēšana. Gatavošanās akumulētajam eksāmenam ar raksta prezentāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zobu, zobu loku lieluma neatbilstības un vietas iegūšanas iespējas zobu lokā. Nesakritība starp zobu lielumiem un zobu loku garumu (saspiestība, spraugas). Vietas iegūšanas iespējas zobu lokā: interproksimālā slīpēšana, ekstrakcijas, žokļu paplašināšana. Ortopēdiskā, ortodontiskā un pasīvā ekspansija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dentoalveolārās un skeletālās problēmas sagitālajā plaknē. Angle II klases anomālija: etioloģija, īpašības, sastāvdaļas. Korekcijas iespējas: augšanas modifikācija, maskēšana un ķirurģiskā ārstēšana. Rezultātu stabilitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dentoalveolārās un skeletālās problēmas sagitālajā plaknē. Angle III klases anomālija: etioloģija, īpašības, sastāvdaļas. Korekcijas iespējas: augšanas modifikācija, maskēšana un ķirurģiskā ārstēšana. Rezultātu stabilitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dentoalveolārās un skeletālās problēmas vertikālajā plaknē. Diferenciāldiagnoze, ārstēšanas pieejas: agrīna ārstēšana, funkcionālās aparatūras, ārstēšana ar fiksētām sistēmām, ortognātiskā ķirurģija. Ortodontiskās ārstēšanas robežas. Sagaidāmais rezultāts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Uz problēmu vērsta ortodontiskās ārstēšanas plānošana. Anamnēzes iegūšana. Kīniskā izmeklēšana ar uzsvaru uz smaida macro un micro estētiku. Darbs ar problēmu sarakstu. Ortodontiskās ārstēšanas ierobežojumi, atšķirīgas ārstēšanas pieejas. Speciālas problēmas. Faktori, kuri ietekmē ārstēšanas plānošanu. Ortodontiskās ārstēšanas plānošana: specifiska ārstēšanas plāna izstrāde un izskaidrošana pacientam. Informētā piekrišana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
!! Šis seminārs ir daļa no valsts pārbaudījuma.
Semināra laikā studenti prezentē zinātniskā raksta analīzi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Littlewood SJ, Mitchell L. 2019. An Introduction to Orthodontics. 5th Edition, Oxford University Press
Materiāli e-studijās.
Papildu literatūra
Proffit WR, et al. 2019. Contemporary Orthodontics. 6th edition, Elsevier.
McNamara JA, Brudon WL. 2001. Orthodontics And Dentofacial Orthopedics.2024.gadā akceptējams izdevums.
English J, Akyalcin S, Peltomaki T, Litschel K. 2014. Orthodontic Review. 2nd Edition; Mosby’s.
Citi informācijas avoti
Jaunākā periodiskā literatūra:
Seminars in Orthodontics
Journal of Craniofacial Research
American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics