Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi pieaugušajiem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_207
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
15,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt un pilnveidot teorētiskās un praktiskās iemaņas darbā ar pieaugušajiem pacientiem, kuriem ir dažādas etioloģijas (insults, onkoloģiskas saslimšanas, traumas, neirodeģeneratīvi, dzirdes u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi.

Priekšzināšanas

Fonopēdija; Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs; Audioloģija un psihoakustika; Runas ritma un tempa traucējumi; Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • klasificēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumu gadījumos pieaugušajiem.

Prasmes

1.• demonstrēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšana, dzirdes traucējumu izzināšanu pieaugušajiem; • novērtēs komunikācijas un runas/ valodas, rīšanas, balss, dzirdes stāvokli pieaugušajiem; • analizēs traucējumu; • plānos nepieciešamo terapiju; • demonstrēs plānotās terapijas realizēšanu.

Kompetences

1.• sistematizēs un novērtēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus par komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumiem pieaugušajiem; • interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumu novērtēšana, dokumentēšana/portfolio veidošana. 2. Patstāvīgais darbs: Plānot un īstenot individuālo darbu ar pacientu. 3. Preklīniskais posms: Klīnisko gadījumu analīze ar jomas speciālistiem. 4. Preklīniskais posms: Sagatavošanās posms Simulācijas scenāriju izspēlei. 5. Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana. Ieteikumu veidošana klientiem un viņu piederīgajiem, par komunikācijas, runas/ valodas, balss, rīšanas traucējumu profilaksi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Apgūts Preklīniskais posms (Klīnisko gadījumu analīze, Simulācijas scenāriju izspēle). 2. Divu klīnisko gadījumu analīze, prezentācija (7. un 8. semestrī); 3. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums /portfolio; 4. Prakses vadītāja novērtējums par studenta darbu klīniskās prakses laikā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
9,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Atskaite (Prakse)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Brooke Hallowell. 2014. Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders : A Guide for Clinical Excellence

2.

Christina T. Rogers. 2016. Aphasia : Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life

3.

Hegde, M., Kuyumjian, Katrina. 2020. Clinical Methods and Practicum in Speech-Language Pathology. Plural Publishing, Inc

4.

Holland, Audrey L., Elman, Roberta J. 2020. Neurogenic Communication Disorders and the Life Participation Approach: The Social Imperative in Supporting Individuals and Families. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.

5.

Murry Thomas, Chan Karen, Carrau Ricardo. 2020. Clinical Management of Swallowing Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.

6.

Philip M. Davis. 2016. Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects

7.

Platz, Thomas. 2021. Clinical Pathways in Stroke Rehabilitation: Evidence-based Clinical Practice Recommendations. Cham: Springer Nature.

8.

Robb, Michael P. 2017. INTRO - A Guide to Communication Sciences and Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated

Papildu literatūra

1.

Johnson, Alex F., Jacobson, Barbara H. 2015. Medical Speech-Language Pathology: A Practitioner's Guide. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated.

2.

Nancy Helm-Estabrooks, Martin L. Albert, Marjorie Nicholas. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy, Austin, Texas : PRO-ED

Citi informācijas avoti