Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi pieaugušajiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • klasificēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumu gadījumos pieaugušajiem.
Prasmes
1.• demonstrēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšana, dzirdes traucējumu izzināšanu pieaugušajiem; • novērtēs komunikācijas un runas/ valodas, rīšanas, balss, dzirdes stāvokli pieaugušajiem; • analizēs traucējumu; • plānos nepieciešamo terapiju; • demonstrēs plānotās terapijas realizēšanu.
Kompetences
1.• sistematizēs un novērtēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus par komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumiem pieaugušajiem; • interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumu novērtēšana, dokumentēšana/portfolio veidošana.
2. Patstāvīgais darbs: Plānot un īstenot individuālo darbu ar pacientu.
3. Preklīniskais posms: Klīnisko gadījumu analīze ar jomas speciālistiem.
4. Preklīniskais posms: Sagatavošanās posms Simulācijas scenāriju izspēlei.
5. Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana. Ieteikumu veidošana klientiem un viņu piederīgajiem, par komunikācijas, runas/ valodas, balss, rīšanas traucējumu profilaksi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Apgūts Preklīniskais posms (Klīnisko gadījumu analīze, Simulācijas scenāriju izspēle).
2. Divu klīnisko gadījumu analīze, prezentācija (7. un 8. semestrī);
3. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums /portfolio;
4. Prakses vadītāja novērtējums par studenta darbu klīniskās prakses laikā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise.
Klīniskās prakse:
1. mērķi;
2. uzdevumi;
3. norises gaita;
4. nepieciešamās prasmes;
5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji;
6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise.
Klīniskās prakse:
1. mērķi;
2. uzdevumi;
3. norises gaita;
4. nepieciešamās prasmes;
5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji;
6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise.
Klīniskās prakse:
1. mērķi;
2. uzdevumi;
3. norises gaita;
4. nepieciešamās prasmes;
5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji;
6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise.
Klīniskās prakse:
1. mērķi;
2. uzdevumi;
3. norises gaita;
4. nepieciešamās prasmes;
5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji;
6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Brooke Hallowell. 2014. Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders : A Guide for Clinical Excellence
Christina T. Rogers. 2016. Aphasia : Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life
Hegde, M., Kuyumjian, Katrina. 2020. Clinical Methods and Practicum in Speech-Language Pathology. Plural Publishing, Inc
Holland, Audrey L., Elman, Roberta J. 2020. Neurogenic Communication Disorders and the Life Participation Approach: The Social Imperative in Supporting Individuals and Families. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
Murry Thomas, Chan Karen, Carrau Ricardo. 2020. Clinical Management of Swallowing Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
Philip M. Davis. 2016. Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects
Platz, Thomas. 2021. Clinical Pathways in Stroke Rehabilitation: Evidence-based Clinical Practice Recommendations. Cham: Springer Nature.
Robb, Michael P. 2017. INTRO - A Guide to Communication Sciences and Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated
Papildu literatūra
Johnson, Alex F., Jacobson, Barbara H. 2015. Medical Speech-Language Pathology: A Practitioner's Guide. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated.
Nancy Helm-Estabrooks, Martin L. Albert, Marjorie Nicholas. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy, Austin, Texas : PRO-ED