Pielāgotie sporta veidi un inventāra tehnoloģijas
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprast vides un konteksta jēdzienus, spējot raksturot vides un personas mijiedarbības veidus, demonstrē izpratni un ētisko atbildību par pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību, pielietojot palīgtehntehnoloģiju un vides novērtējuma dažādus komponentus, kā arī pielāgota sporta programmas izveidē un ieviešanā, pārzin palīgtehnoloģiju pielietošanas iespējas pielāgoto fizisko aktivitāšu kontekstā.
Prasmes
1.Diskutē par vides un tehnoloģiju pielietojuma risinājumiem, lai sasniegtu rehabilitācijas mērķus, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku darbību, kas nepieciešamas augsti kvalificēta pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālista rehabilitācijā profesionālo funkciju veikšanai, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku darbību pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi, profesionālas funkcijas, analizējot fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem, veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, formulē un analītiski analizē personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālas unikālas atšķirības, izveido un pamato sporta treniņu plāna metodisko pamatojumu sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem, novērtē pielāgojumus personai ar funkcionēšanas traucējumiem sekmīgai un drošai dalībai pielāgotā sportā.
Kompetences
1.Analizē un vērtē nepieciešamību pēc vides adaptācijas un palīglīdzekļu lietojuma atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi apgūstot un pielietojot teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgotā sporta socioloģiskiem aspektiem, uzņemas atbildību par klientu u.tml. grupu darba rezultātiem un to analīzi, sadarbojoties ar kolēģiem multiprofesionālā komandā, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi, raksturojot palīgtehnoloģijas, kuras var pielietot rehabilitācijas procesā un fizisku aktivitāšu veicināšanai, patstāvīgi virza savu kompetenču pilnveidi izvērtējot palīgtehnoloģiju un vides adaptācijas ietekmi uz personas funkcionālajām spējām atbilstoši savai profesionālajai kompetencei.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu.
Studentiem:
- jāsagatavo prezentāciju par palīgtehnoloģiju pielietojumu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām fizisko aktivitāšu kontekstā;
- jāizstrādā prezentācija par pielāgoto sporta veidu sistēmu pasaulē un Latvijā;
- jāsagatavojas noslēdzošajam semināram par labas prakses piemēriem pielāgotos sporta veidos.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par palīgtehnoloģiju pielietojumu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām fizisko aktivitāšu kontekstā – 30% no gala vērtējuma.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par pielāgoto sporta veidu sistēmu pasaulē un Latvijā). - 30% no gala vērtējuma.
- Seminārs (par labas prakses piemēriem pielāgotos sporta veidos) - gadījumu analīze - 40% no gala vērtējuma.
Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā.
Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Vides novērtēšana un palīgtehnoloģiju ietekme uz personas funkcionēšanu. Pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) tehnoloģiju un inventāra raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Vides novērtēšana un palīgtehnoloģiju ietekme uz personas funkcionēšanu. Pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) tehnoloģiju un inventāra raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Principi, izvēloties atbalsta tehnoloģijas konkrētai personai. Sakarība starp vides un indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem pielāgotā inventāra izvēlē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Principi, izvēloties atbalsta tehnoloģijas konkrētai personai. Sakarība starp vides un indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem pielāgotā inventāra izvēlē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Traumu riski un to prevencija pielāgotā spora inventāra izmantošanā. Individuāli pielāgojuma inventāra izvēle personām ar dažādiem funkcionēšanas traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Traumu riski un to prevencija pielāgotā spora inventāra izmantošanā. Individuāli pielāgojuma inventāra izvēle personām ar dažādiem funkcionēšanas traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgoto sporta veidu vēsture, klasifikācija, paraolimpiskie sporta veidi. Pielāgotā sporta struktūra – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā. Pielāgotā sporta sistēma Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgoto sporta veidu vēsture, klasifikācija, paraolimpiskie sporta veidi. Pielāgotā sporta struktūra – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā. Pielāgotā sporta sistēma Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskie un biomehāniskie aspekti sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem.
Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskie un biomehāniskie aspekti sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem.
Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālās unikālās atšķirības pēc SFK un to ietekme uz sporta aktivitāšu programmas saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālās unikālās atšķirības pēc SFK un to ietekme uz sporta aktivitāšu programmas saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Treniņu metodikas specifika sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Treniņu metodikas specifika sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labas prakses piemēri dažādos pielāgotos sporta veidos (slēpošana, ratiņregbijs, peldēšana, ratiņbasketbols, Boccia, golbols).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labas prakses piemēri dažādos pielāgotos sporta veidos (slēpošana, ratiņregbijs, peldēšana, ratiņbasketbols, Boccia, golbols).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Winnick, J. P. (Editor), & Porretta, D. L. (Editor). (2021). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.
2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics.
3. Cook, A. M., Polgar, J. M., & Encarnação, P. (2020). Assistive Technologies: Principles and Practice (5th ed.). Mosby.
Papildu literatūra
1. DePauw, K. P., & Gavron, S. J. (2013). Disability Sport (2nd ed.). Human Kinetics.
2. Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press