Bērnu infekcijas slimības
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst zināšanas par biežāk sastopamajām bērnu infekcijas un imunoloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā klīniskā un imunoloģiskā stāvokļa izmeklēšanu un tā izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, savākt pilnvērtīgu dzīves un slimības anamnēzi, nepieciešamības gadījumā ordinēt papildus izmeklēšanas metodes, pratīs pastāvīgi savākt klīnisko materiālu infekcijas slimību etioloģisko faktoru noteikšanai, kā arī akūtās situācijās sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību.
Kompetences
1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu infekcijas un imunoloģisko slimību gadījumā un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. Ar infekcijas slimībām saistītās kompetences: 1. Diagnostiskā mikrobioloģija – izmantošana klīniskā praksē 2 2. Mikrobioms un bērnu veselība 1 3. Imunizācijas prakse 3 4. Infekciju profilakse un kontrole 3 5. Bērnu aprūpe un infekcijas slimības 3 6. Veselības padomi bērniem, kuri ceļo uz ārzemēm 2 7. Drudzis 3 8. Drudzis bez fokusa jaundzimušajiem un zīdaiņiem 3 9. Drudzis vecākajam bērnam 3 10. Nezināmas izcelsmes drudzis 3 11. Infekcijas cilvēkiem ar novājinātu imunitāti 2 12. Ar medicīnas ierīcēm saistītā infekcija 2 13. Antibakteriālās terapijas principi 3 14. Stafilokoks 2 15. Streptococcus pneumoniae 2 16. A grupas streptokoks 3 17. B grupas streptokoks 3 18. Ne-A vai B grupas streptokoki 3 19. Enterokoks 2 20. Difterija ( Corynebacterium diphtheriae ) 2 21. Listeria monocytogenes 2 22. Aktinomices 2 23. Nokardija 1 24. Neisseria meningitidis 3 25. Neisseria gonorrhoeae 2 26. Kingella kingae 1 27. Haemophilus influenzae 3 28. Šankroīds (Haemophilus ducreyi) 1 29. Moraxella catarrhalis 3 30. Garais klepus (Bordetella pertussis un Bordetella parapertussis) 3 31. Salmonellas 3 32. Šigella 3 33. Escherichia coli 3 34. Holera 2 35. Kampilobaktērijas 2 36. Jersīnija 2 37. Aeromonas un plesiomonas 2 38. Pseudomonas, Burkholderia un Stenotrophomonas 2 39. Tularēmija (Francisella tularensis) 1 40. Brucella 1 41. Legionellas 2 42. Bartonella 2 43. Botulisms (Clostridium botulinum) 2 44. Stingumkrampji (Clostridium tetani) 2 45. Clostridium difficile citas anaerobās infekcijas infekcijas 2 46. Sifiliss 2 47. Neveneriskas treponēmu infekcijas 1 48. Leptospiroze 2 49. Recidivējošais drudzis (Borēlijas) 2 50. Laima slimība (Borrelia burgdorferi) 2 51. Mycoplasma pneumoniae 3 52. Dzimumorgānu mikoplazmas (Mycoplasma hominis, Mycoplasma genitalium un Ureaplasma urealyticum) 2 53. Chlamydia pneumoniae 2 54. Chlamydia trachomatis 2 55. Psittacosis (Chlamydia psittaci) 2 56. Riketsioze 2 57. Ērlihioze un anaplazmoze 1 58. Q drudzis (Coxiella burnetii) 1 59. Pretsēnīšu terapijas principi 2 60. Candida 3 61. Cryptococcus neoformans un Cryptococcus gattii 2 62. Malasezia 1 63. Aspergillus 2 64. Histoplazmoze (Histoplasma capsulatum) 1 65. Blastomikoze (Blastomyces dermatitidis un Blastomyces gilchristii) 1 66. Kokcidioidomikoze ( Coccidioides sugas) 2 67. Paracoccidioides brasiliensis 1 68. Sporotrihoze (Sporothrix schenckii) 1 69. Mukormikoze 1 70. Pneumocystis jirovecii 2 71. Pretvīrusu terapijas principi 3 72. Masalas 3 73. Masaliņas 3 74. Parotīts 3 75. Poliovīrusi 3 76. Nepolio enterovīrusi 2 77. Parvovīrusi 2 78. Herpes simplex vīruss 3 79. Varicella-Zoster vīruss 3 80. Epšteina-Barra vīruss 2 81. Citomegalovīruss 2 82. Roseola (cilvēka herpesvīrusi 6 un 7) 2 83. Cilvēka herpesvīruss 8 2 84. Gripas vīrusi 3 85. Paragripas vīrusi 3 86. Respiratori sincitiālais vīruss 3 87. Cilvēka metapneimovīruss 2 88. Adenovīrusi 3 89. Rinovīrusi 3 90. Koronavīrusi 3 91. Rotavīrusi, kalicivīrusi un astrovīrusi 3 92. Cilvēka papilomas vīrusi 2 93. Arbovīrusu infekcijas 2 94. Tropu drudža drudzis, tropu drudža hemorāģiskais drudzis un smags tropu drudzis 1 95. Dzeltenais drudzis 1 96. Ebola un citi vīrusu hemorāģiskie drudži 1 97. Limfocītiskais horiomeningīta vīruss 1 98. Hantavīrusa plaušu sindroms 1 99. Trakumsērga 2 100. Poliomas vīrusi 1 101. Cilvēka imūndeficīta vīruss un iegūtais imūndeficīta sindroms 2 102. Cilvēka T-limfotropie vīrusi (1. un 2.) 1 103. Transmisīvās sūkļveida encefalopātijas 1 104. Pretparazītu terapijas principi 2 105. Amebiāze 2 106. Giardiasis un balantidiasis 2 107. Cryptosporidium, Cystoisospora, Cyclospora un Microsporidia 2 108. Trihomoniāze (Trichomonas vaginalis) 2 109. Leišmanioze (Leishmania) 1 110. Āfrikas tripanosomiāze (miega slimība; Trypanosoma brucei komplekss) 1 111. Amerikas tripanosomiāze (Čagasa slimība; Trypanosoma cruzi) 1 112. Malārija (Plasmodium) 1 113. Babezioze (Babesia) 1 114. Toksoplazmoze (Toxoplasma gondii) 2 115. Askaridoze (Ascaris lumbricoides) 2 116. Āķtārpi (Necator americanus un Ancylostoma spp.) 1 117. Trichuriasis (Trichuris trichiura) 1 118. Enterobiāze (Enterobius vermicularis) 3 119. Strongiloidoze (Strongyloides stercoralis) 1 120. Filarioze 1 121. Citas audu nematodes 1 122. Toksokaroze 2 123. Trihineloze (Trichinella spiralis) 2 124. Šistosomiāze (Šistosoma) 1 125. Trematodes (aknas, plaušas un zarnas) 1 126. Pieaugušo lenteņu infekcijas 1 127. Cisticerkoze 1 128. Ehinokokoze (Echinococcus granulosus un Echinococcus multilocularis 1 Ar imūnās sistēmas traucējumiem saistītās kompetences: 1. T, B un NK šūnu sistēma 2 2. Primāras B –šūnu slimības 1 2.1. Brutona slimība, agammaglobulinēmija 2 2.2. Vispārējs variabls imūndeficīts 1 2.3. Selektīvs Ig A deficīts 2 2.4. Tranzitora bērnu hipogammaglobulinēmija 2 2.5. Ig G apakšklašu deficīts 1 2.6. Imunoglobulīna smago un vieglo ķēžu delēcija 1 2.7. Ar X hromosomu saistīta limfoproliferatīva slimība 1 2.8. B –šūnu defekta ārstēšana 2 3. Primāras T – šūnu slimības 1 3.1. tīmusa hipoplāzija (Di George sindroms) 3.2. ar X hromosomu saistīts imunodeficīts ar hiper Ig M 3.3. Defektīva T- šūnu CD3 receptoru kompleksa ekspresija 3.4. Defekts citokīnu produkcijā 3.5. CD8 limfocitopēnija 3.6. Defekts T-šūnu aktivācijā 4. Kombinētas T un B šūnu slimības 2 4.1. kombinēts imunodeficīts (Nezelof sindroms) 2 4.2. purīna nukleozīda fosforilāzes deficīts 2 4.3. adenozīna dezamināzes deficīts 1 4.4. ar X hromosomu saistīts smags kombinēts imunodeficīts 1 4.5. retikulāra disgenēzija 1 4.6. galvenā audu saderības kompleksa ekspresijas defekts 1 4.7. Omena sindroms 1 4.8. skrimšļu matu hipoplāzija 2 4.9. smagi kombinēti imunodeficīti (SKI) 1 4.10. autosomāli recesīvi SKI 1 4.11. imunodeficīts ar trombocitopēniju un ekzēmu (Wiskott – Aldrich sindroms) 4.12. ataksija- teleangektāzija 1 4.13. hiperimunoglobulinēmijas E sindroms 1 4.14. celulāro imūndeficītu ārstēšana 1 5. Komplementa sistēma 1 6. Komplementa sistēmas slimības 1 6.1. komplementa daļu primārs deficīts 1 6.2. plazmas, membrānu vai seruma komplementa kontroles proteīna deficīts 1 6.3. sekundāri komplementa traucējumi 1 6.4. komplementa sistēmas traucējumu diagnostika 1 6.5. komplementa sistēmas traucējumu ārstēšana 1 7. Fagocitārā sistēma 2 7.1. fagocītu normālā fizioloģija, iekaisuma atbilde 7.2. citu iekaisuma tipu leikocīti 8. Neitrofīlija 2 9. Neitropēnija 2 9.1. tranzitora neitropēnija 2 9.2. neonatāla neitropēnija un mātes hipertenzija 1 9.3. neonatālā neitropēnija pie sepses 2 9.4. labdabīga hroniska neitropēnija 1 9.5. iedzimta neitropēnija 1 10. Adhēzijas deficīts 1 11. Neitrofīlo granulu defekts 1 12. Šūnu motilitātes un hemotakses traucējumi 1 13. Hroniskas granulomatozas slimības 1 14. Pārmantotas leikocītu anomālijas 1 15. Kaula smadzeņu transplantācija 1 16. Neitrofīlo oksidatīvā metabolisma traucējumi 1 17. Iespējamā imūndeficīta izvērtēšana 2 Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu: Konsultēt pacientus un ģimenes • savākt anamnēzi • veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi • novērtēt augšanu un attīstību • novērtēt uzturu • novērtēt psiholoģisko stāvokli • veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu • sniegt skaidrojumu un konsultācijas • iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu • pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu • veikt diferenciāldiagnozi • apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus • pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus • konsultēties ar daudznozaru speciālistiem • vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus • pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu • nodrošināt pamata pirmās palīdzību • nodrošināt neatliekamu akūtu pediatrisku palīdzību • nodrošināt kardiopulmonālu reanimāciju neonatoloģiskiem un pediatriskiem pacientiem saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām • sniegt pamatinformāciju traumu gadījumos saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām Nozīmēt uzturu, zāles, šķidrumu un asins produktus • noteikt skaidri un precīzi uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus • saskaņot uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktiem klīniskajā kontekstā • pārskatīt ārstēšanas atbilstību un izvērtēt iespējamos ieguvumus un riskus • ārstēt sāpes un ciešanas Veikt praktiskas darbības Pediatrs ir kompetents daudzās praktiskās manipulācijās (skat. manipulāciju sarakstu), ko veic zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem Attiecībā uz jebkuru no šīm manipulācijām, jāparāda spēja: • sniegt attiecīgu informāciju bērnam un vecākiem • saņemt apzinātu piekrišanu, ja nepieciešams • izmantot pēc iespējas minimāli invazīvas procedūras • mazināt sāpes un ciešanas • lietot piemērotus higiēnas un infekciju kontroles pasākumus • veikt attiecīgus ierakstus par manipulācijām medicīniskā dokumentācijā Efektīvi sazināties pediatrijas kontekstā • sazināties ar zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem • sazināties ar aprūpētāju un radiem • sazināties ar citiem daudznozaru grupas speciālistiem • nodrošināt aprūpes nepārtrauktību • pārtraukt vai mazināt sliktas ziņas, prasmīgi tās izsakaidrot • sazināties ar bērniem un jauniešiem invalīdiem • sazināties ar tiem, kuriem nepieciešama tulka palīdzība • meklēt un saņemt apzinātu piekrišanu gadījumos, kad tas nepieciešams • sazināties rakstiski, ieskaitot medicīnisko dokumentāciju, telefonu un citus sakaru līdzekļus • rīkoties adekvāti gadījumiem, kad vērojama agresija Piemērot ētikas un juridiskus principus pediatrijas praksē • piemērot ētikas principus un analīzi klīniskā aprūpē un pētniecībā • piemērot valsts un Eiropas Savienības tiesību aktus klīniskā aprūpē un pētniecībā • aizstāvēt bērnu tiesības saskaņā ar ANO Konvenciju par bērna tiesībām, Latvijas likumiem • saglabāt konfidencialitāti • novērtēt pacienta spējas dot piekrišanu • iegūt un ierakstīt informētas personas piekrišanu • sniegt informāciju par orgānu ziedošanu • apliecināt nāvi • sagatavot pieprasījumu autopsijai Novērtēt pacienta slimības psiholoģiskos un sociālos aspektus • izvērtēt psiholoģisko faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • izvērtēt sociālo faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • novērtēt pacienta stāvokļa ietekmi attiecībā uz izglītību un skolu • atklāt stresu bērniem, viņu ģimenēm vai aprūpētājiem saistībā ar slimību • atklāt alkohola un narkotiku lietošanu un atkarību • sadarboties savlaicīgi ar attiecīgajām kolēģiem Piemērot uz pierādījumiem balstītas medicīnas zināšanas, principus, prasmes • izmantot pierādījumus praksē • noteikt un veikt atbilstošu literatūras meklēšanu • kritiski izvērtēt publicēto medicīnisko literatūru Izmantot informāciju un informācijas tehnoloģijas efektīvi pediatrijas kontekstā • sagatavot precīzi, savlaicīgi un pilnīgi klīnisko dokumentāciju • prast piekļūt starptautiskajai pediatrijas zinātniskai informācijai • saglabāt un iegūt informāciju Spēt pielietot zinātniskus principus, metodes un zināšanas bērnu praksē un pētījumos • pielietot zinātniskus principus pediatrijas praksē • analizēt un izplatīt pētniecības rezultātus • pierādīt izpratni par pētniecības dizainu un metodoloģiju, tostarp statistisko analīzi Veicināt indivīda un iedzīvotāju veselību, efektīvi darboties veselības aprūpes sistēmā • ievērot valsts noteiktās skrīninga, uzraudzības un imunizācijas programmas • piemērot pasākumus, lai novērstu infekcijas izplatīšanos • izvērtēt uzturu un sniegt noderīgus padomus un atbalstu veselīga uztura jautājumos, tai skaitā prast vadīt aptaukošanās un nepietiekama uztura gadījumus • apzināt slimību vai kaitējumu riskus bērniem un atbilstoši tos vadīt • veicināt pacientu drošību un negadījumu novēršanu • nodrošināt atbilstību profesionālai sertifikācijas praksei • pierādīt izpratni par struktūru, organizāciju un darbību veselības aprūpes sistēmā, kurā jāstrādā Veikt savu darbu profesionāli Profesionālās īpašības • godīgums, krietnums un ētiskās saistības • apņemšanās uzturēt labu praksi, rūpes par kvalitāti • kritiskas un paškritiskas spējas, reflektīva prakse • empātija • iniciatīva • starppersonu saskarsmes prasmes Profesionāls darbs • atzīt savas iespēju robežas un lūgt palīdzību • strādāt autonomi, ja nepieciešams • risināt problēmas • pieņemt lēmumus • strādāt daudznozaru grupās • sazināties ar ekspertiem, kas nepārstāv medicīnas disciplīnas • parādīt līderības prasmes • spēt pielāgoties jaunām situācijām un nodarboties nenoteiktības apstākļos • spēt organizēt un plānot, tostarp izprast laika vadību • izdarīt apzinātu karjeras izvēli, tostarp pediatrijas nozaru specializāciju Veikt pediatra – eksperta funkcijas • spēt analīzēt un sintēzēt • spēt mācīties (ieskaitot mūžizglītības pašmācību) un piemērot zināšanas praksē • parādīt mācīšanas prasmes • pielietot pētniecības iemaņas Veikt pediatra funkcijas pasaules kontekstā • izprot daudzveidību un multikulturālismu • izprot migrantu dažādas kultūras un paražas • pierāda izpratni par vietējo valodu un kultūru • spēj strādāt starptautiskā kontekstā • atbildīgi izturas pret vidi un tās resursu izmantošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst:
• teorētiskās zināšanas par biežāk sastopamajām bērnu infekcijas un imunoloģiskām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību;
• praktiskas iemaņas bērnu infekciju un imunoloģisko slimību diagnostikai izmantojamās metodēs, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu;
• jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā.
2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Akūts faringīts, laringīts.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Akūtas pneimonijas bērniem. Klepus diferenciālā diagnoze.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Drudzis bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Akūta diareja bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Rehidratācija bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Recidivējošas infekcijas bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Mikrobioloģiskā izmeklēšana pediatra praksē, datu interpretācija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Mikrobu rezistence un antibakteriālā terapija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Infekciju kontrole bērnu stacionārā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Hospitālās infekcijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/
Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.
Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019
Cherry, James D. “Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases, 8th Edition”, 2019
Papildu literatūra
Tiešsaistes adresē atrodamās grāmatas ( https://www.clinicalkey.com/)
Red Book Atlas of Pediatric Infectious Diseases American Academy of Pediatrics; Carol J. Baker, FAAP. American Academy of Pediatrics, 2019