Fizioterapija pediatrijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students demonstrēs izpratni par bērna vispārējo un kustību attīstību, to ietekmējošiem faktoriem, kā arī motoro prasmju izvērtēšanas principiem. Demonstrēs zināšanas un izpratni par biežākajām funkcionēšanu ietekmējošām saslimšanām bērnu vecumā un fizioterapijas pielietošanas principiem šo saslimšanu gadījumā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt anamnēzes ievākšanu, fizioterapeitisko izmeklēšanu un novērtēšanu bērna vecuma pacientiem; spēs demonstrēt apgūtās fizioterapijas tehnikas; demonstrēs prasmi kritiski spriest un izvēlēties konkrētam pacientam vispiemērotāko fizioterapeitiskās ārstēšanas taktiku.
Kompetences
1.Students spēs pielietot apgūtās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbā ar bērna vecuma pacientiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• patstāvīga gatavošanās praktiskajām nodarbībām;
• praktisko iemaņu treniņš;
• informācijas apkopošana fizioterapijas protokola aizpildīšanai, klīniskā gadījuma prezentācijai;
• klīniskā gadījuma sagatavošana un prezentācija.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• aktīva dalība nodarbībās;
• praktisko iemaņu tehnikas demonstrējums;
• fizioterapijas protokola un klīniskā gadījuma prezentācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
5
|
Tēmas
|
Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Campbell’s physical therapy for children / [edited by] Robert J. Palisano Suzann K. Campbell, et al. 2023. 6th ed. Saunders Elsevier
Tecklin’s pediatric physical therapy / [edited by] McKeogh Spearing E., Pelletier E., Drnach M. 2022. 6th ed. Philadelphia: Woletrs Kluwer
Long T.M., Battaile B, Toscano K. 2019. Handbook of Pediatric Physical Therapy. 3th ed. Philadelphia : Wolters Kluwer
Papildu literatūra
Novacheck T., Schwartz M.H. 2020. Improving Quality of Life for Individuals With Cerebral Palsy Through Treatment of Gait Impairment: International Cerebral Palsy Function and Mobility. Novacheck T., Schwartz M.H. 2020. Mac Keith Press
Flemige I. 1999. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Zvaigzne ABC, ISBN 9984-17-090-X. (akceptējams izdevums)
Seda M. 2018. Mans aktīvais mazulis : attīstoši vingrinājumi no dzimšanas līdz pirmajiem soļiem. Viljandi: Print Best
Resursi RSU elekroniskajās datu bāzēs