Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pedagoģija veselības aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_241
Zinātnes nozare
Augstskolas pedagoģija; Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt izpratni par pedagoģijas kategorijām veselības aprūpē, attīstīt prasmi izvēlēties un lietot pedagoģijas metodes, integrējot dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praktiskajā un zinātniskajā darbībā, tādējādi sekmējot zinātnisko progresu un sniedzot radošu ieguldījumu nozares attīstībā.

Priekšzināšanas

Atbilstoši studiju programmai.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• raksturo efektīvas mācīšanās pamatprincipus un personcentrētas veselības aprūpes teorētiskos pamatus; • skaidro izglītojoši preventīvā darba nozīmi savā profesijā; • definē zinātniskās pētniecības teorētiskos aspektus.

Prasmes

1.• izvēlas un lieto atbilstošas pedagoģijas metodes, sekmējot zināšanu tranformāciju praktiskā darbībā; • izvirza un analizē aktuālu problēmsituāciju nozarē, izstrādā inovatīvu, zinātniski pamatotu tās risinājumu; • ievēro pētniecības ētiskos aspektus.

Kompetences

1.Integrē dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praksē kontekstā ar atbilstošu, inovatīvu pedagoģijas metošu izvēli; lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas, dod radošu, ilgtspējīgu ieguldījumu konkrētu situāciju risināšanā un izvirzīto mērķu sasniegšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu; • lasīt papildus norādītos informācijas avotus; • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju; • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/ gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c.; • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 1.patst.d. uzd. "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātnisks pamatojums" kontekstā ar pēdējo gadu (2020.-2024.) zinātniskiem pētījumiem (5-7) izvēlētajā tēmā un konkrētu (2-3) interaktīvu pedagoģijas metožu aprakstu. 2.patst.d uzd. "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums" kontekstā ar pedagoģijas metožu demonstrējumu grupā (piem., tiešsaistes aktivitāte; reklāmas klips; infografika; lomu spēle u.c.), to didaktiskā mērķa - konkrētu prasmju - profesionālo, caurviju, digitālo u.c. pilnveidei, kā arī izstrādātā risinājuma atbilstību ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un stratēģijai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa ietvaros: 1) savlaicīgi aizpildīta un iesniegta studiju kursa novērtēšanas anketa; 2) aktīva iesaistīšanās kursa norisē un diskusijās. Vērojumi, atziņas, personīgā pieredze un redzējums, semināru, konferenču atziņas; 3) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 1.patst.d. uzd.: "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums". 4) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 2.patst.d. uzd.: "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums" (saņemts grupas biedru vērtējums; iesniegta pašrefleksija par paveikto). Gala vērtējumu ballēs (1-10) veido: - iesaiste un aktivitāte studiju kursa norisē - 10% - 1.patst.d. - Problemātikas izklāsts un zinātniskais pamatojums - 50% - 2.patst.d. - Problemātikas pedagoģiskais risinājums un analīze (pašrefleksija un grupas biedru vērtējums) – 40%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas pamatprincipi veselības aprūpē, attīstības tendences un perspektīva. 21.gadsimta vērtības izglītībā un zinātnē. Prasmes un kompetences profesionālajā vidē šodien un nākotnē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas pamatprincipi veselības aprūpē, attīstības tendences un perspektīva. 21.gadsimta vērtības izglītībā un zinātnē. Prasmes un kompetences profesionālajā vidē šodien un nākotnē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās teorētiskie pamati. Didaktisko pieeju vēsturiskā virzība. Efektīvas, personcentrētas izglītošanās principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās teorētiskie pamati. Didaktisko pieeju vēsturiskā virzība. Efektīvas, personcentrētas izglītošanās principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas metodes un teorijas (mācību, uzvedības, darbības, pašregulācijas u.c.) veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas metodes un teorijas (mācību, uzvedības, darbības, pašregulācijas u.c.) veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija profesionālajā darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktulitātes biomedicīnas nozarē. Situācijas/ problēmas pedagoģiskie (teorētiskie un praktiskie) risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktulitātes biomedicīnas nozarē. Situācijas/ problēmas pedagoģiskie (teorētiskie un praktiskie) risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Inovācijas un radoši risinājumi. Patstāvīgā darba prezentēšana. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Inovācijas un radoši risinājumi. Patstāvīgā darba prezentēšana. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dahlgren, M.A., Rysted, H., Felländer-Tsait, L., Nyström S. ed. 2019. Interprofessional Simulation in Health Care: materiality, embodiment, interaction. Cham, Switzerland: Springer: Professional and practice-based learning. volume 26. 17-211.

2.

Fisher, F., Opitz, A. ed. 2022. Learning to Diagnose with Simulations: Examples from Teacher Education and Medical Education. Springer International Publishing AG. Iegūts no: ProQuest Ebook Central.

3.

Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. 2019. Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: Mārtinsone,K., Sudraba, V. red. Veselības psiholoģija, RSU: 153.-177.

4.

Bartholomew, L.K., Eldredge L.K., Markham, K.M. et.al. 2016. Planning Health Promotion Programs: an Intervention Mapping Approach. (65-121; 145-193).

Papildu literatūra

1.

Connolly, M. 2020. Skills-Based Health Education. 2nd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.

2.

Haugan, G., Eriksson, M. ed. 2021. Health Promotion in Health Care - Vital Theories and Research. Springer International Publishing AG. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central.

3.

Carter, T.J. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities / – (Series: Adult Learning in Professional, Organizational, and Community Settings_.- Charlotte, NC: Information Age Publishing.

4.

Zaidi, Z., Rosenberg, E.I., Beyth, R.J. 2019. Contemporary Challenges in Medical Education : From Theory to Practice. Gainesville: University of Florida Press.

5.

Krūmiņa, A.A., Mihailovs, J.M. 2020. Metodes programmas īstenošanai. no: Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx. 155.-190.

Citi informācijas avoti

1.

Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027.gadam.

2.

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.−2027.gadam.

3.

Par Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam

4.

OECD. Skills Strategy 2019[2].

5.

OECD. 2020[3]. Skills to Shape a Better Future. Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries.

6.

Tanwar, P. 2020. Big Data Analytics and Intelligence: A Perspective for Health Care. ed. by Emerald Publishing Limited.

7.

Silén-Lipponen M., Suvi A. 2021.Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice. 52:103044.

8.

Best, S., Beech, C., Robbé, I,J., Williams, S. 2021. Interprofessional teamwork: The role of professional identity and signature pedagogy – a mixed methods study. Journal of Health Organization and Management. 35(5):561-578.