Pedagoģija veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• raksturo efektīvas mācīšanās pamatprincipus un personcentrētas veselības aprūpes teorētiskos pamatus; • skaidro izglītojoši preventīvā darba nozīmi savā profesijā; • definē zinātniskās pētniecības teorētiskos aspektus.
Prasmes
1.• izvēlas un lieto atbilstošas pedagoģijas metodes, sekmējot zināšanu tranformāciju praktiskā darbībā; • izvirza un analizē aktuālu problēmsituāciju nozarē, izstrādā inovatīvu, zinātniski pamatotu tās risinājumu; • ievēro pētniecības ētiskos aspektus.
Kompetences
1.Integrē dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praksē kontekstā ar atbilstošu, inovatīvu pedagoģijas metošu izvēli; lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas, dod radošu, ilgtspējīgu ieguldījumu konkrētu situāciju risināšanā un izvirzīto mērķu sasniegšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.:
• nostiprināt lekciju materiālu;
• lasīt papildus norādītos informācijas avotus;
• apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju;
• iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/ gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c.;
• sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm;
1.patst.d. uzd. "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātnisks pamatojums" kontekstā ar pēdējo gadu (2020.-2024.) zinātniskiem pētījumiem (5-7) izvēlētajā tēmā un konkrētu (2-3) interaktīvu pedagoģijas metožu aprakstu.
2.patst.d uzd. "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums" kontekstā ar pedagoģijas metožu demonstrējumu grupā (piem., tiešsaistes aktivitāte; reklāmas klips; infografika; lomu spēle u.c.), to didaktiskā mērķa - konkrētu prasmju - profesionālo, caurviju, digitālo u.c. pilnveidei, kā arī izstrādātā risinājuma atbilstību ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un stratēģijai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa ietvaros:
1) savlaicīgi aizpildīta un iesniegta studiju kursa novērtēšanas anketa;
2) aktīva iesaistīšanās kursa norisē un diskusijās. Vērojumi, atziņas, personīgā pieredze un redzējums, semināru, konferenču atziņas;
3) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 1.patst.d. uzd.: "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums".
4) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 2.patst.d. uzd.: "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums" (saņemts grupas biedru vērtējums; iesniegta pašrefleksija par paveikto).
Gala vērtējumu ballēs (1-10) veido:
- iesaiste un aktivitāte studiju kursa norisē - 10%
- 1.patst.d. - Problemātikas izklāsts un zinātniskais pamatojums - 50%
- 2.patst.d. - Problemātikas pedagoģiskais risinājums un analīze (pašrefleksija un grupas biedru vērtējums) – 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas pamatprincipi veselības aprūpē, attīstības tendences un perspektīva. 21.gadsimta vērtības izglītībā un zinātnē. Prasmes un kompetences profesionālajā vidē šodien un nākotnē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas pamatprincipi veselības aprūpē, attīstības tendences un perspektīva. 21.gadsimta vērtības izglītībā un zinātnē. Prasmes un kompetences profesionālajā vidē šodien un nākotnē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās teorētiskie pamati. Didaktisko pieeju vēsturiskā virzība. Efektīvas, personcentrētas izglītošanās principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās teorētiskie pamati. Didaktisko pieeju vēsturiskā virzība. Efektīvas, personcentrētas izglītošanās principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas metodes un teorijas (mācību, uzvedības, darbības, pašregulācijas u.c.) veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas metodes un teorijas (mācību, uzvedības, darbības, pašregulācijas u.c.) veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija profesionālajā darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija profesionālajā darbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktulitātes biomedicīnas nozarē. Situācijas/ problēmas pedagoģiskie (teorētiskie un praktiskie) risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktulitātes biomedicīnas nozarē. Situācijas/ problēmas pedagoģiskie (teorētiskie un praktiskie) risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Inovācijas un radoši risinājumi. Patstāvīgā darba prezentēšana. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Inovācijas un radoši risinājumi. Patstāvīgā darba prezentēšana. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dahlgren, M.A., Rysted, H., Felländer-Tsait, L., Nyström S. ed. 2019. Interprofessional Simulation in Health Care: materiality, embodiment, interaction. Cham, Switzerland: Springer: Professional and practice-based learning. volume 26. 17-211.
Fisher, F., Opitz, A. ed. 2022. Learning to Diagnose with Simulations: Examples from Teacher Education and Medical Education. Springer International Publishing AG. Iegūts no: ProQuest Ebook Central.
Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. 2019. Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: Mārtinsone,K., Sudraba, V. red. Veselības psiholoģija, RSU: 153.-177.
Bartholomew, L.K., Eldredge L.K., Markham, K.M. et.al. 2016. Planning Health Promotion Programs: an Intervention Mapping Approach. (65-121; 145-193).
Papildu literatūra
Connolly, M. 2020. Skills-Based Health Education. 2nd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.
Haugan, G., Eriksson, M. ed. 2021. Health Promotion in Health Care - Vital Theories and Research. Springer International Publishing AG. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central.
Carter, T.J. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities / – (Series: Adult Learning in Professional, Organizational, and Community Settings_.- Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Zaidi, Z., Rosenberg, E.I., Beyth, R.J. 2019. Contemporary Challenges in Medical Education : From Theory to Practice. Gainesville: University of Florida Press.
Krūmiņa, A.A., Mihailovs, J.M. 2020. Metodes programmas īstenošanai. no: Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx. 155.-190.
Citi informācijas avoti
OECD. 2020[3]. Skills to Shape a Better Future. Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries.
Tanwar, P. 2020. Big Data Analytics and Intelligence: A Perspective for Health Care. ed. by Emerald Publishing Limited.
Silén-Lipponen M., Suvi A. 2021.Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice. 52:103044.
Best, S., Beech, C., Robbé, I,J., Williams, S. 2021. Interprofessional teamwork: The role of professional identity and signature pedagogy – a mixed methods study. Journal of Health Organization and Management. 35(5):561-578.