Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Politikas plānošana un novērtēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_246
Zinātnes nozare
Organizāciju un sabiedriskās pārvaldes socioloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Panākt, lai studenti kursa apguves rezultātā spētu (1.)kā eksperti patstāvīgi un profesionāli analizēt un vērtēt gan jau īstenotas, gan projekta stadijās esošās politikas veidošanas, formulēšanas, pieņemšanas, realizācijas un novērtēšanas procesus; (2.)paši izstrādāt politikas piedāvājumu, kā arī (3.)piedalīties kādas atsevišķas politikas procesa fāzes novērtēšanā un rekomendāciju izstrādē.

Priekšzināšanas

Socioloģija, politikas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students studiju kursa apguves noslēgumā spēs orientēsies politikas analīzes kā politikas zinātnes teorētiskās nozares izveides un attīstības vēsturē, kā arī pamatot šīs nozares praktiskā pielietojuma būtisko lomu; raksturot politikas procesa norises gaitu kā arī tai atbilstošos politikas analīzes posmus.

Prasmes

1.Patstāvīgi identificēt problēmsituāciju, saskaņā ar algoritmiem izvēlēties šīs problēmas risinājuma variantu un ieviest to praksē, novērtē sasniegto rezultātu atbilstību sākotnējam uzstādījumam un izdarīt secinājumus par nepieciešamo tālāko rīcības modeli.

Kompetences

1.Apspriest un analizēt jau īstenotas vai daļēji īstenotas politikas procesa norises gaitu; izvērtēt citu pētnieku veikta politikas analīzes dokumenta objektivitāti, atbilstību procesu novērtēšanas metodoloģijai un standartiem. Veikt plānošanas un novērtēšanas darbības konkrētam rīcībpolitikas segmentam.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Grupu patstāvīgais darbs (semināra uzdevumu izpilde)

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Katram no 4 semināriem kursa aprakstā ir norādīts uzdevums, kas 2 cilvēku komandai ir jāpaveic pirms semināra, jānoformē PowerPoint vai citas vizuālas prezentācijas formā un semināra laikā jāprezentē pārējiem grupas biedriem.

2.

Individuālais pētījums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Politikas nākotnes scenārija simulācijas tēmu katrs students izvēlas un formulē patstāvīgi, atbilstoši kursa aprakstā minētajiem kritērijiem. Pētījums jāīsteno laikā līdz pēdējai nodarbībai, jānoformē PowerPoint vai citas vizuālas prezentācijas formā un semināra laikā jāprezentē pārējiem grupas biedriem. Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam termiņam.

3.

Individuālā pētījuma apraksts

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuālā pētījuma – politikas nākotnes scenārija simulācijas tēmu katrs students izvēlas un formulē patstāvīgi, atbilstoši E-studijās minētajiem kritērijiem. Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam termiņam.

4.

Pašrefleksija

-
-

E-studijās katrai no piecām lekcijām ir piedāvāta atbilstoša pašrefleksijas tēma, kas mudina studentu pārdomāt lekcijā sniegto informāciju un obligātās literatūras materiālos ietverto saturu.

5.

Lekciju, semināru apmeklējums

5,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Pārbaudes metodes: līdzdalība lekcijās (5%); grupas prezentāciju kvalitāte semināros (20%); individuālās prezentācijas kvalitāte noslēguma nodarbībā(20%); individuālā pētījuma apraksts(25%); eksāmena atzīme(30%). Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu skalā. Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Kursa gala vērtējums netiek izlikts, kamēr students sekmīgi neizpilda visus kursa aprakstā minētos uzdevumus!

2.

Kursa noslēguma eksāmens

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuālā pētījuma prezentācijas un rakstiskās versijas vidējais vērtējums vaidos kursa EKSĀMENA ATZĪMI.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas process un politikas analīze - jēdzienu būtība (izpratņu dažādība) un savstarpējā saikne. Politikas analīzes pieeju atšķirības dažādu politikas teoriju kontekstā.
Apraksts

Jautājums pašrefleksijai: Politikas izpēte un politikas analīze – atšķirības starp šiem diviem politikas procesa novērtēšanas instrumentiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas procesa (1.) fāze - dienas kārtības veidošana – tā norise, dalībnieki, viņu vara, intereses un mijiedarbība.
Apraksts

Jautājums pašrefleksijai:  Dienas kārtības veidošanas process un faktori, kas to ietekmē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas procesa (2.) fāze - politikas formulēšana – mērķi un to sasniegšanas instrumenti, kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes un to loma politikas formulēšanas un politikas analīzes procesā.
Apraksts

Jautājums pašrefleksijai: Politikas mērķa formulējuma kvalitātes nozīmība un nekvalitatīva formulējuma radītās sekas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas procesa (3.)fāze - politikas pieņemšana – lēmumu pieņemšanas modeļu raksturojums un salīdzinājums, politikas mācīšanās teorija.
Apraksts

Jautājums pašrefleksijai: Dažādu lēmumu pieņemšanas modeļu priekšrocību un trūkumu salīdzinošā analīze.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas procesa (4.) posms - politikas ieviešana un novērtēšana – ieviešanas modeļi, sekmju un neveiksmju iemesli, raksturīgās problēmas, ieviesējinstitūciju nozīme, perfekta ieviešanas modeļa neiespējamība.
Apraksts

Jautājums pašrefleksijai: Politikas ieviešanas modeļu salīdzinošs raksturojums un pielietojuma iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas analīzes (1.) posms - problēmas meklēšana; problēmas nonākšana dienas kārtībā – kas ir problēma, kas to rada, problēmu tipi un to raksturojums, problēmu aktualizēšanas stratēģijas, to panākumu un neveiksmju iemesli.
Apraksts

Semināra uzdevums:

Sadalieties grupās pa 2 cilvēkiem. Visus seminārus darbs notiks šai grupās un to sastāvs paliks nemainīgs.

Katrai grupai ir jāizvēlas un jāvienojas par vienu, Jūsuprāt aktuālu un interesantu politisko problēmu, kurai Jūs semināru darba gaitā vēlētos izstrādāt iespējamo risinājuma variantu.

Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas analīzes (2.) posms - problēmu izpēte, formulēšana un precizēšana; alternatīvu novērtēšana; alternatīvu noteikšana; prognozēšana – pielietojamās metodes.
Apraksts

Semināra uzdevums:

Ieteikt iespējamos iepriekšdefinētās problēmas risinājuma variantus.

Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politikas analīzes (3.) posms – alternatīvas izvēle – politisko lēmumu tehnika, vēlamās politiskās rīcības identifikācijas metodes, informācijas loma un ieguves avoti.
Apraksts

Semināra uzdevumi:

  1. Caurskatiet Jūsu iepriekš definētās iespējamās problēmas risināšanas alternatīvas.
  2. Izmantojot labākās alternatīvas identifikācijas metodes un balstoties uz alternatīvu salīdzināšanas parametriem un labas alternatīvas kritērijiem, noformulējiet vislabāko (piemērotāko) alternatīvu.
  3. Raksturojiet, kādus efektīvas problēmas risināšanas instrumentus (t.i., normatīvie, finanšu, informatīvie instrumenti) Jūs esat izvēlējušies izmantot.
  4. Izstrādājiet Jūsu izvēlētās alternatīvas nākotnes scenāriju- nākotnes situācijas aprakstu uz vairāku pieņēmumu pamata, kas ietver sevī (1.) prognozi (indikatoru nākotnes stāvokļa noteikšanu un politikas/programmas ietekmes vērtēšanu) un (2.) vides atspoguļojumu.
  5. Modelējiet būtiskāko rādītāju attīstību nākotnē, pieņemot labvēlīgu un nelabvēlīgu vides situāciju.

Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Politikas analīzes (4.) posms – politikas ieviešanas monitorings; ieviešanas un novērtēšanas metodes – raksturīgās pieejas, sistemātiskas uzraudzības un novērtēšanas tehnikas, ietekmes novērtējuma galvenie virzieni, novērtējuma problēmas, panākumu un neveiksmju iemesli, novērtējuma nepieciešamība.
Apraksts

Semināra uzdevumi:

Līdz šim katra grupa strādāja tikai ar savu problēmu, bet šoreiz Jūsu uzdevums būs novērtēt pārējo darba grupu paveikto.

  1. Balstoties uz pārējo grupu atsūtīto informatīvo materiālu veiciet šo grupu izstrādāto problēmu risināšanas plānu analīzi un novērtējumu, t.i., atbildiet uz jautājumu - vai un cik pilnīgi izvēlētais problēmas risinājuma variants ļaus sasniegt sākotnēji definēto mērķi. Lai atbildētu uz šo jautājumu veiciet sekojošu novērtēšanas procedūra:
  • Iesaistīto aktieru identificēšana;
  • Programmas mērķu apzināšana;
  • Teorētiski veicamo ieguldījumu (izmaksu) un rezultātu (ieguvumu) apzināšana un salīdzināšana;
  • Mērķu un paredzamo rezultātu salīdzināšana;
  • Panākumu un problēmu cēloņu identificēšana;
  • Politikas atbilstība reālajai politiskajai, ekonomiskajai, sociālajai situācijai;
  • Politikas atbilstība iesaistīto aktieru interesēm;
  • Rekomendāciju izstrāde un prezentācija.

Seminārā katrai grupai būs:

  1. Ar PowerPoint vai cita formāta vizuālas prezentācijas palīdzību  jāprezentē pārējo grupu problēmu risināšanas plānu novērtējums (atspoguļojot visu novērtēšanas procedūras gaitu);
  2. jāuzklausa oponentu viedokli par savu plānu un jāatspēko izteiktā kritika.

!!!P.S. Ja kāda no grupām laikus no kolēģu grupas nesaņem ma

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts

Uzdevums:

Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. 

Uzdevuma soļi:

  1. Izvēlieties politikas problēmu: norādiet tās aktualitāti.
  2. Izstrādājiet nākotnes scenārijus: veidojiet divus scenārijus – vienu optimistisku un vienu pesimistisku.
    • Optimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja tiktu īstenoti efektīvi politikas risinājumi?
    • Pesimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja politikas risinājumi netiek ieviesti vai tiek īstenoti nepareizi?
  3. Izmantojiet vizuālos rīkus: scenārijus jāattēlo interaktīvā veidā, piemēram, infografikā, laika skalā vai cita veida vizuālā formātā - video, interaktīva diagramma u.tml.
  4. Novērtējiet sekas: katram scenārijam pievienojiet analīzi par tā ietekmi uz sabiedrību, ekonomiku un politisko vidi.
  5. Prezentējiet savu darbu: katra studenta uzdevums ir īsi prezentēt savu scenāriju semināra laikā (5–7 minūtes).

Vērtēšanas kritēriji:

  1. Izvēlētās problēmas aktualitāte un analīzes kvalitāte (30%).
  2. Nākotnes scenāriju loģiskums un pamatojums (30%).
  3. Vizualizācijas kreativitāte un efektivitāte (20%).
  4. Prezentācijas kvalitāte un spēja atbildēt uz jautājumiem (20%).

Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts

Uzdevums:

Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. 

Uzdevuma soļi:

  1. Izvēlieties politikas problēmu: norādiet tās aktualitāti.
  2. Izstrādājiet nākotnes scenārijus: veidojiet divus scenārijus – vienu optimistisku un vienu pesimistisku.
    • Optimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja tiktu īstenoti efektīvi politikas risinājumi?
    • Pesimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja politikas risinājumi netiek ieviesti vai tiek īstenoti nepareizi?
  3. Izmantojiet vizuālos rīkus: scenārijus jāattēlo interaktīvā veidā, piemēram, infografikā, laika skalā vai cita veida vizuālā formātā - video, interaktīva diagramma u.tml.
  4. Novērtējiet sekas: katram scenārijam pievienojiet analīzi par tā ietekmi uz sabiedrību, ekonomiku un politisko vidi.
  5. Prezentējiet savu darbu: katra studenta uzdevums ir īsi prezentēt savu scenāriju semināra laikā (5–7 minūtes).

Vērtēšanas kritēriji:

  1. Izvēlētās problēmas aktualitāte un analīzes kvalitāte (30%).
  2. Nākotnes scenāriju loģiskums un pamatojums (30%).
  3. Vizualizācijas kreativitāte un efektivitāte (20%).
  4. Prezentācijas kvalitāte un spēja atbildēt uz jautājumiem (20%).

Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts

Uzdevums:

Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. 

Uzdevuma soļi:

  1. Izvēlieties politikas problēmu: norādiet tās aktualitāti.
  2. Izstrādājiet nākotnes scenārijus: veidojiet divus scenārijus – vienu optimistisku un vienu pesimistisku.
    • Optimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja tiktu īstenoti efektīvi politikas risinājumi?
    • Pesimistiskais scenārijs: kā situācija varētu attīstīties, ja politikas risinājumi netiek ieviesti vai tiek īstenoti nepareizi?
  3. Izmantojiet vizuālos rīkus: scenārijus jāattēlo interaktīvā veidā, piemēram, infografikā, laika skalā vai cita veida vizuālā formātā - video, interaktīva diagramma u.tml.
  4. Novērtējiet sekas: katram scenārijam pievienojiet analīzi par tā ietekmi uz sabiedrību, ekonomiku un politisko vidi.
  5. Prezentējiet savu darbu: katra studenta uzdevums ir īsi prezentēt savu scenāriju semināra laikā (5–7 minūtes).

Vērtēšanas kritēriji:

  1. Izvēlētās problēmas aktualitāte un analīzes kvalitāte (30%).
  2. Nākotnes scenāriju loģiskums un pamatojums (30%).
  3. Vizualizācijas kreativitāte un efektivitāte (20%).
  4. Prezentācijas kvalitāte un spēja atbildēt uz jautājumiem (20%).

Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

McDavid, J., Huse, I.,. Hawthorn, L. (2019) Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice. Sage Publications.

2.

Evaluation policy and guidelines for evaluations.

3.

Brigsa, S., Laķe, A. Metodiskais materiāls. Rokasgrāmata.

4.

Dunn, W. N. (2018). Public policy analysis: An integrated approach (6th ed.). Routledge.

5.

Politikas veidošanas rokasgrāmata.

6.

Ham, C. (1993). The policy process in the modern capitalist state. Harvester Wheatsheaf.

7.

Pierre, J., & Peters, B. G. (2000). Governance, politics and the state. Macmillan Press.

8.

Hogwood, B. W., & Gunn, L. A. (1985). Policy analysis for the real world. Oxford University Press.

9.

Fischer, F., Miller, G. J., & Sidney, M. S. (Eds.). (2007). Handbook of public policy analysis: Theory, politics, and methods. CRC Press.

10.

Weimer, D. L., & Vining, A. R. (2017). Policy analysis: Concepts and practice (6th ed.). Routledge.

Papildu literatūra

1.

Planning and proposing law

Citi informācijas avoti

1.

Kimberlee, L. (2018) Importance of Policy Evaluation