Politikas plānošana un novērtēšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Panākt, lai studenti kursa apguves rezultātā spētu (1.)kā eksperti patstāvīgi un profesionāli analizēt un vērtēt gan jau īstenotas, gan projekta stadijās esošās politikas veidošanas, formulēšanas, pieņemšanas, realizācijas un novērtēšanas procesus; (2.)paši izstrādāt politikas piedāvājumu, kā arī (3.)piedalīties kādas atsevišķas politikas procesa fāzes novērtēšanā un rekomendāciju izstrādē.
Priekšzināšanas
Socioloģija, politikas pamati.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students studiju kursa apguves noslēgumā spēs orientēsies politikas analīzes kā politikas zinātnes teorētiskās nozares izveides un attīstības vēsturē, kā arī pamatot šīs nozares praktiskā pielietojuma būtisko lomu; raksturot politikas procesa norises gaitu kā arī tai atbilstošos politikas analīzes posmus.
Prasmes
1.Patstāvīgi identificēt problēmsituāciju, saskaņā ar algoritmiem izvēlēties šīs problēmas risinājuma variantu un ieviest to praksē, novērtē sasniegto rezultātu atbilstību sākotnējam uzstādījumam un izdarīt secinājumus par nepieciešamo tālāko rīcības modeli.
Kompetences
1.Apspriest un analizēt jau īstenotas vai daļēji īstenotas politikas procesa norises gaitu; izvērtēt citu pētnieku veikta politikas analīzes dokumenta objektivitāti, atbilstību procesu novērtēšanas metodoloģijai un standartiem. Veikt plānošanas un novērtēšanas darbības konkrētam rīcībpolitikas segmentam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Grupu patstāvīgais darbs (semināra uzdevumu izpilde) |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Katram no 4 semināriem kursa aprakstā ir norādīts uzdevums, kas 2 cilvēku komandai ir jāpaveic pirms semināra, jānoformē PowerPoint vai citas vizuālas prezentācijas formā un semināra laikā jāprezentē pārējiem grupas biedriem. |
||
|
2.
Individuālais pētījums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Politikas nākotnes scenārija simulācijas tēmu katrs students izvēlas un formulē patstāvīgi, atbilstoši kursa aprakstā minētajiem kritērijiem. Pētījums jāīsteno laikā līdz pēdējai nodarbībai, jānoformē PowerPoint vai citas vizuālas prezentācijas formā un semināra laikā jāprezentē pārējiem grupas biedriem. Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam termiņam. |
||
|
3.
Individuālā pētījuma apraksts |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuālā pētījuma – politikas nākotnes scenārija simulācijas tēmu katrs students izvēlas un formulē patstāvīgi, atbilstoši E-studijās minētajiem kritērijiem. Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam termiņam. |
||
|
4.
Pašrefleksija |
-
|
-
|
|
E-studijās katrai no piecām lekcijām ir piedāvāta atbilstoša pašrefleksijas tēma, kas mudina studentu pārdomāt lekcijā sniegto informāciju un obligātās literatūras materiālos ietverto saturu. |
||
|
5.
Lekciju, semināru apmeklējums |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Pārbaudes metodes: līdzdalība lekcijās (5%); grupas prezentāciju kvalitāte semināros (20%); individuālās prezentācijas kvalitāte noslēguma nodarbībā(20%); individuālā pētījuma apraksts(25%); eksāmena atzīme(30%). Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu skalā. Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Kursa gala vērtējums netiek izlikts, kamēr students sekmīgi neizpilda visus kursa aprakstā minētos uzdevumus! |
||
|
2.
Kursa noslēguma eksāmens |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuālā pētījuma prezentācijas un rakstiskās versijas vidējais vērtējums vaidos kursa EKSĀMENA ATZĪMI. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas process un politikas analīze - jēdzienu būtība (izpratņu dažādība) un savstarpējā saikne. Politikas analīzes pieeju atšķirības dažādu politikas teoriju kontekstā.
Apraksts
Jautājums pašrefleksijai: Politikas izpēte un politikas analīze – atšķirības starp šiem diviem politikas procesa novērtēšanas instrumentiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas procesa (1.) fāze - dienas kārtības veidošana – tā norise, dalībnieki, viņu vara, intereses un mijiedarbība.
Apraksts
Jautājums pašrefleksijai: Dienas kārtības veidošanas process un faktori, kas to ietekmē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas procesa (2.) fāze - politikas formulēšana – mērķi un to sasniegšanas instrumenti, kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes un to loma politikas formulēšanas un politikas analīzes procesā.
Apraksts
Jautājums pašrefleksijai: Politikas mērķa formulējuma kvalitātes nozīmība un nekvalitatīva formulējuma radītās sekas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas procesa (3.)fāze - politikas pieņemšana – lēmumu pieņemšanas modeļu raksturojums un salīdzinājums, politikas mācīšanās teorija.
Apraksts
Jautājums pašrefleksijai: Dažādu lēmumu pieņemšanas modeļu priekšrocību un trūkumu salīdzinošā analīze. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas procesa (4.) posms - politikas ieviešana un novērtēšana – ieviešanas modeļi, sekmju un neveiksmju iemesli, raksturīgās problēmas, ieviesējinstitūciju nozīme, perfekta ieviešanas modeļa neiespējamība.
Apraksts
Jautājums pašrefleksijai: Politikas ieviešanas modeļu salīdzinošs raksturojums un pielietojuma iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas analīzes (1.) posms - problēmas meklēšana; problēmas nonākšana dienas kārtībā – kas ir problēma, kas to rada, problēmu tipi un to raksturojums, problēmu aktualizēšanas stratēģijas, to panākumu un neveiksmju iemesli.
Apraksts
Semināra uzdevums: Sadalieties grupās pa 2 cilvēkiem. Visus seminārus darbs notiks šai grupās un to sastāvs paliks nemainīgs. Katrai grupai ir jāizvēlas un jāvienojas par vienu, Jūsuprāt aktuālu un interesantu politisko problēmu, kurai Jūs semināru darba gaitā vēlētos izstrādāt iespējamo risinājuma variantu. Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas analīzes (2.) posms - problēmu izpēte, formulēšana un precizēšana; alternatīvu novērtēšana; alternatīvu noteikšana; prognozēšana – pielietojamās metodes.
Apraksts
Semināra uzdevums: Ieteikt iespējamos iepriekšdefinētās problēmas risinājuma variantus. Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politikas analīzes (3.) posms – alternatīvas izvēle – politisko lēmumu tehnika, vēlamās politiskās rīcības identifikācijas metodes, informācijas loma un ieguves avoti.
Apraksts
Semināra uzdevumi:
Uz semināru ir jāsagatavo PowerPoint vai cita formāta vizuāla prezentācija, kurā atspoguļotas semināra uzdevumu atbildes!!! Pēc katras grupas uzstāšanās pārējo grupu dalībniekiem būs jāpilda oponentu-kritiķu loma un jāsniedz savs vērtējums par kolēģu veikto politikas analīzi, kā arī savi priekšlikumi kolēģu izvēlētās problēmas risināšanai. !!!Gala atzīmi veidos grupas prezentācijas satura un noformējuma kvalitāte + oponēšanas kvalitāte. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Politikas analīzes (4.) posms – politikas ieviešanas monitorings; ieviešanas un novērtēšanas metodes – raksturīgās pieejas, sistemātiskas uzraudzības un novērtēšanas tehnikas, ietekmes novērtējuma galvenie virzieni, novērtējuma problēmas, panākumu un neveiksmju iemesli, novērtējuma nepieciešamība.
Apraksts
Semināra uzdevumi: Līdz šim katra grupa strādāja tikai ar savu problēmu, bet šoreiz Jūsu uzdevums būs novērtēt pārējo darba grupu paveikto.
Seminārā katrai grupai būs:
!!!P.S. Ja kāda no grupām laikus no kolēģu grupas nesaņem ma |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts
Uzdevums: Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. Uzdevuma soļi:
Vērtēšanas kritēriji:
Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts
Uzdevums: Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. Uzdevuma soļi:
Vērtēšanas kritēriji:
Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā pētījuma prezentācija: Politikas nākotnes scenāriju simulācija
Apraksts
Uzdevums: Katram studentam individuāli jāizveido detalizēts politikas nākotnes scenārijs par pašreiz aktuālu politisku problēmu Latvijā vai starptautiskā mērogā. Uzdevuma soļi:
Vērtēšanas kritēriji:
Pētījuma izvērsts apraksts (referāta formātā) jānodod līdz E-studijās norādītajam datumam. Šī apraksta un individuālās prezentācijas kopvērtējums (vidējais vērtējums) veidos kursa noslēguma EKSĀMENA ATZĪMI. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
McDavid, J., Huse, I.,. Hawthorn, L. (2019) Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice. Sage Publications.
Dunn, W. N. (2018). Public policy analysis: An integrated approach (6th ed.). Routledge.
Ham, C. (1993). The policy process in the modern capitalist state. Harvester Wheatsheaf.
Pierre, J., & Peters, B. G. (2000). Governance, politics and the state. Macmillan Press.
Hogwood, B. W., & Gunn, L. A. (1985). Policy analysis for the real world. Oxford University Press.
Fischer, F., Miller, G. J., & Sidney, M. S. (Eds.). (2007). Handbook of public policy analysis: Theory, politics, and methods. CRC Press.
Weimer, D. L., & Vining, A. R. (2017). Policy analysis: Concepts and practice (6th ed.). Routledge.
Papildu literatūra
Citi informācijas avoti
Kimberlee, L. (2018) Importance of Policy Evaluation