Psihiatrija un pacientu aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs atpazīt psihiskus traucējumus, definēt tos pēc SSK 10 klasifikatora, novērtēt pacienta stāvokli, sistematizēt pacienta anamnēzi, spēs raksturot medikamentus un to blakusparādības, izskaidrot un aprakstīt saskarsmes un aprūpes specifiku.
Prasmes
1.Studējošais pratīs pielietot pareizu saskarsmes veidu, veikt interviju, novērtēt pacienta stāvokli. Atlasīt un izmantot nepieciešamos datus, veidot aprūpes plāna modeli.
Kompetences
1.Students, izmantojot apgūtās zināšanas par psihotiskiem traucējumiem un to aprūpi, spēj diferencēt psihotiskos traucējumus, interpretēt un analizēt iegūtos datus aprūpes dokumentācijā, vērtēt pacienta stāvokli, noformulēt aprūpes diagnozes un izstrādāt aprūpes plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Zinātniskās literatūras lasīšana, analizēšana, darbs mazās grupās, aprūpes plānu veidošana, prezentēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ieskaite.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ieskaite.
Aktīva līdzdalība nodarbībās, semināros, sagatavoti un prezentēti studiju kursa patstāvīgie darbi. Eksāmens ir Garīgās veselības aprūpes māsas specializācijas modulis – MDAK_281.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiatrijas jēdziens un psihiatrijas attīstības vēsture.
Psihiskās veselības jēdziens un profilakse. Psihiskās veselības veicināšana un saglabāšana.
Saskarsmes pamatprincipi pacientiem ar garīgās veselības traucējumiem.
Ētikas ievērošana un antidiskriminācijas nozīme garīgi slimu pacientu aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes procesa pamatprincipi garīgās veselības aprūpē.
Māsu aprūpes diagnozes psihiatrijā.
Māsu aprūpes dokumentācija garīgās veselības aprūpē.
Akūti stāvokļi garīgās veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko traucējumu simptomi.
Psihisko traucējumu sindromi.
Psihofarmakoterapija psihiatrijā.
Psihofarmakoterapijas blakusparādības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirotiski, ar stresu saistītie un somatoformiskie traucējumi.
Personības traucējumi, to veidi.
Suicīdi, to profilakse.
Psihosomatiski traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šizofrēnija – etioloģija, veidi, klīnikās izpausmes, ārstēšana, profilakse.
Afektīvie traucējumi: depresija – etioloģija, veidi, klīniskās izpausmes, ārstēšana, profilakse;
mānija – etioloģija, veidi, klīniskās izpausmes, ārstēšana, profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihofarmakoterapija psihiatrijā, pacientu aprūpes īpatnības.
Psihofarmakoterapijas pielietošana atkarīgiem pacientiem, pacientu aprūpes īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes plāna veidošana – intervija, aprūpes diagnožu noteikšana, mērķu izvirzīšana, risināšana, izglītošana (individuāls darbs).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Šizofrēnija – pacientu aprūpes īpatnības: intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Šizofrēnija – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Afektīvie traucējumi: depresija – pacientu aprūpes īpatnības: intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Depresija – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Afektīvie traucējumi: mānija – pacientu aprūpes īpatnības: intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Mānija – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Intelektuālās attīstības traucējumi – pacientu aprūpes īpatnības: intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Intelektuālās attīstības traucējumi – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Epilepsija, ar to saistītās personības pārmaiņas – intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Epilepsija, ar to saistītās personības pārmaiņas – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Demence, ar to saistītās personības pārmaiņas – intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Demence – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ēšanas traucējumi – intervija, anamnēzes savākšana, medikamentozā terapija.
Ēšanas traucējumi – pacientu aprūpes diagnoze, diagnozes mērķi, darbība, izvērtējums, izglītošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stacionāra un ambulatorās ārstēšanas pēctecība, nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Agresija – fiziskās ierobežošanas veidi un pielietošana.
Pacientu aprūpe pie fiziskas ierobežošanas un dokumentēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
• Wetterberg L. Psihiatrijas rokasgrāmata. Rīga, 1993.
• Deksters G., Vošs M. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. – Rīga: Jumava, 2006.
• Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – Rīga: Nacionālais apgāds, 2009.
• Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga, Jumava, 2001.
• Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2001.
• Cohen A., Farkas M. Psihiatriskā rehabilitācija. Tallina, Raamatutrukikoda, 1998.
• Townsed M.C. Nursing Diagnosis in Psychiatric Nursing. F.A. DavisCompany, Philadelphia, 1994.
• Biksone G. Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. SIA Kerena, 2002.
• Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiskā geriatrija. Iekšķīgās slimības vecāka gadagājuma pacientiem. R. 2006.
• Krēgere S., Normāls novecošanas process. Psihogeriatrija, Rīga, 2001.
• Alcheimera slimības agrīno formu diagnostika un ārstēšana. Vadlīnijas neirologiem un vispārējās prakses ārstiem; Rīga, 2004.
• Pavasare K.,Skrule J.,Štāle M.,Rozentāle G.(2012)Latvijas gados vecu iedzīvotāju veselības stāvoklis un to ietekmējošie faktori.Tematiskais ziņojums, Slimību profilakses un kontroles centrs, Latvija
• Humphrey P. Vascular Dementia. Principles and Practice of Geriatric Psychiatry (Second Edition), 2002. John Wiley & Sons, Ltd.
• MacKenzie J. M. Pathology of Vascular Dementia. Principles and Practice of Geriatric Psychiatry (Second Edition), 2002. John Wiley & Sons, Ltd.
Papildu literatūra
• Eglītis I. Vispārīgā psihopatoloģija. Rīga: Zvaigzne.1986.
• Eglītis I. Psihiatrija. Rīga, Zvaigzne, 1989.
• Eglītis I., Andrēziņa R., Jansons V., Kamjanovs I., Kazlovsko G.,Psihiatrija ārstiem nepsihiatriem. – Rīga: Zvaigzne, 1985
• Тиганов А. Руководство по психиатрии. Москва, Медицина, 1999.
• Kalnciema I. Mentālās veselības un psihiatrijas aprūpe. Rīga, Latvijas Sarkanā Krusta Rīgas Māsu skola, 1994.
• Webster's New World Medical Dictionary. Indianapolis, Wiley Publishing Inc., 2003.
• Kaplan HI, Sadock BJ, Sadock VA. SynopsisofPsychiatry. BehavioralSciences/ ClinicalPsychiatry, 10thed. Philadelphia: LippincottWilliams&Wilkins; 2007.
• Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2009. Metodiskas rekomendācijas ģimenes ārstiem, rezidentiem un kursantiem.
• Latvijas Psihiatru asociācija. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums.Rīga, 2015.
• Kaupužs, A., Fiziskās aktivitātes gados veciem cilvēkiem, Rēzekne, 2009
• Slokenberga A., Zepa D., Vecums – liktenis, izaicinājums, dāvana, RAKUS, fonds, 2013.
• Liepiņa S. Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti. R.: RaKa, 1998.
• BoumaH. Professional ethics in gerontechnology: A pragmatic approach. Gerontechnology 2010; 9(4):429-432
• Cannon KT, Choi MM, Zuniga MA (June 2006). "Potentially inappropriate medication use in elderly patients receiving home health care: a retrospective data analysis". Am J Geriatr Pharmacother 4 (2): 134–43.
• Piau A1, Campo E, Rumeau P, Vellas B, Nourhashémi F. Aging society and gerontechnology: a solution for an independent living? J Nutr Health Aging. 2014 Jan;18(1):97-112.
• The relationship between severity of Alzheimer’s disease and prevalence of comorbid depressive symptoms and depression: a systematic review. International Journal of Geriatric Psychiatry, Volume 22, Issue 11 (November 2007); 1063-1086.
Citi informācijas avoti
• Germanavicius A., Rimšaite E., Pilta E., Puras D., Juodkaite D., Leimane-Veldmeijere I. Cilvēktiesības garīgās veselības aprūpē Baltijas valstīs. Latvijas Cilvēktiesību centrs, Rīga.
• PVO - AIMSziņojums par Garīgās veselības aprūpes sistēmu Latvijā. World Health Orgazation, Latvijas Republikas Veselības Ministrija, Pasaules Veselības organizācijas pārstāvniecība Latvijā. Rīga, 2006.
• Lopez-Ibor J. The pover of stigma. World Psychiatry. Official journal of the world psychiatric association, 2002, February.
• Каннабих, Ю.В. История психиатрии. - Государственное медицинское издательство [Tiešsaiste] Pieejams: http://psylib.org.ua/books/kanny01/index.htm