Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_404
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni, profesionālo darbību un sporta psiholoģijas virzieniem. Veidot izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmīgumu uz cilvēka psihisko veselību. Padziļināt zināšanas par sportistu emociju identificēšanu, to funkciju un emociju regulāciju, kā arī padziļināt zināšanas par sportistu psiholoģisko sagatavotību treniņos un sacensībās. Attīstīt prasmes pielietot dažādas relaksācijas tehnikas darbā ar sportistiem. Veidot padziļinātu izpratni par sportista un trenera attiecību nozīmību sportā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas Vispārīgajā un attīstības psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti define sporta psiholoģiju kā zinātni un uzskaita galvenos uzdevumus un galvenās tēmas tajā.

2.Atpazīst un uzskaita galvenos sportista snieguma ietekmējošos faktorus.

3.Identificē faktorus un apstākļus, kuri var ietekmēt sportista psihisko veselību.

4.Uzskaita veiksmīgas komunikācijas un attiecību veidošanas prasmes ar sportā iesaistītajām personām.

Prasmes

1.Izmanto gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas un prasmes par galvenajām sporta psiholoģijas tēmām, lai risinātu dažādas psiholoģiskās grūtības sporta kontekstā.

2.Argumentēti diskutē par psiholoģijas nozīmību sporta kontekstā un trenera darbā, kā arī cilvēka attīstībā, funkcionēšanā un labbūtībā.

3.Interpretē likumsakarības starp dažādiem psiholoģiskajiem faktoriem un sportista sportisko sniegumu un psiholoģisko labklājību.

4.Demonstrē zinātnisku pieeju problēmu risināšanā.

Kompetences

1.Studenti izmanto iegūtās zināšanas par sporta psiholoģiju, piedāvājot dažādus risinājumus galvenajām problēmām.

2.Studenti prot izmantot dažādas, pēc nepieciešamības noderīgas pašregulācijas prasmes.

3.Prot novadīt dažādas relaksācijas tehnikas sportistiem.

4.Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju parpsiholoģiskajām aktualitātēm trenera darbā.

5.Patstāvīgi spēj izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz sportista attīstību, ir kompetents pielietot dažādas psiholoģiskās prasmes darbā ar citiem cilvēkiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pēta un analizē zinātnisko literatūru par sporta psiholoģijas tēmām.

-
-
2.

Pašreflekcija par savu savu profesionālo darbību.

-
-
3.

Sniedz atgriezenisko saiti par studiju kursu.

-
-

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zinātniskā pētījuma analīze par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studenti veic grupu darbu, atlasot un analizējot zinātniskajā literatūrā pieejamo informāciju par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību. Iegūtie rezultāti tiek prezentēti seminārā.

2.

Pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Dalība semināra grupu darbā, kurā praktiski tiek demonstrētas iegūtās zināšanas par pašregulācijas un relaksācijas tehnikām.

3.

Pašpārbaudes tests par apgūtajām tēmām

-
-
4.

Gadījuma analīze

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts

Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana. Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts

Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana. Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts

Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana. Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts

Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārs: pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija. Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts

Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija. Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts

Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Grupas dinamika. Komandas koordinācija, sociālais atbalsts. Konflikts un komunikācija trenera un sportista attiecībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Grupas dinamika. Komandas koordinācija, sociālais atbalsts. Konflikts un komunikācija trenera un sportista attiecībās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Trenera un sportista sadarbība. Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana. Sportistu ar invaliditāti trenēšana. Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts

Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Trenera un sportista sadarbība. Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana. Sportistu ar invaliditāti trenēšana. Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts

Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Trenera un sportista sadarbība. Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana. Sportistu ar invaliditāti trenēšana. Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts

Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Gadījuma analīze un pašrefleksija
Apraksts

Mutisks eksāmens

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts

Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana. Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts

Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārs: pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija. Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts

Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Trenera un sportista sadarbība. Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana. Sportistu ar invaliditāti trenēšana. Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts

Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Gadījuma analīze un pašrefleksija
Apraksts

Mutisks eksāmens

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sport psychology essentials / Dave Collins, Andrew Cruickshank, editors. 1st edition. Champaign, IL : Human Kinetics, (2023) vii, 391 lpp.

2.

Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (2023). Routledge handbook of applied sport psychology. Taylor and Francis.

3.

Lochbaum, M., Stoner, E., Hefner, T., Cooper, S., Lane, A. M., & Terry, P. C. (2022). Sport psychology and performance meta-analyses: A systematic review of the literature. PloS one, 17(2), e0263408

4.

Mossman, L. H., Slemp, G. R., Lewis, K. J., Colla, R. H., & O’Halloran, P. (2024). Autonomy support in sport and exercise settings: A systematic review and meta-analysis. International Review of Sport and Exercise Psychology, 17(1), 540-563.

5.

Crawford, K., Arnold, R., McKay, C., & McEwan, D. (2024). Coaching teamwork: Team sport athletes’ and coaches’ perceptions of how coaches facilitate teamwork. Journal of Applied Sport Psychology, 36(5), 697-721.

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.

2.

Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.

3.

Williams, A., Butt, J., & Kavanagh, E. (2024). An exploration of coaches’ and sport psychologists’ experiences of managing performance blocks. Journal of Applied Sport Psychology, 36(2), 301-319.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Applied Sport Psychology

2.

International Journal of Sport and Exercise Psychology