Sporta psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni, profesionālo darbību un sporta psiholoģijas virzieniem. Veidot izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmīgumu uz cilvēka psihisko veselību. Padziļināt zināšanas par sportistu emociju identificēšanu, to funkciju un emociju regulāciju, kā arī padziļināt zināšanas par sportistu psiholoģisko sagatavotību treniņos un sacensībās. Attīstīt prasmes pielietot dažādas relaksācijas tehnikas darbā ar sportistiem. Veidot padziļinātu izpratni par sportista un trenera attiecību nozīmību sportā.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas Vispārīgajā un attīstības psiholoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti define sporta psiholoģiju kā zinātni un uzskaita galvenos uzdevumus un galvenās tēmas tajā.
2.Atpazīst un uzskaita galvenos sportista snieguma ietekmējošos faktorus.
3.Identificē faktorus un apstākļus, kuri var ietekmēt sportista psihisko veselību.
4.Uzskaita veiksmīgas komunikācijas un attiecību veidošanas prasmes ar sportā iesaistītajām personām.
Prasmes
1.Izmanto gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas un prasmes par galvenajām sporta psiholoģijas tēmām, lai risinātu dažādas psiholoģiskās grūtības sporta kontekstā.
2.Argumentēti diskutē par psiholoģijas nozīmību sporta kontekstā un trenera darbā, kā arī cilvēka attīstībā, funkcionēšanā un labbūtībā.
3.Interpretē likumsakarības starp dažādiem psiholoģiskajiem faktoriem un sportista sportisko sniegumu un psiholoģisko labklājību.
4.Demonstrē zinātnisku pieeju problēmu risināšanā.
Kompetences
1.Studenti izmanto iegūtās zināšanas par sporta psiholoģiju, piedāvājot dažādus risinājumus galvenajām problēmām.
2.Studenti prot izmantot dažādas, pēc nepieciešamības noderīgas pašregulācijas prasmes.
3.Prot novadīt dažādas relaksācijas tehnikas sportistiem.
4.Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju parpsiholoģiskajām aktualitātēm trenera darbā.
5.Patstāvīgi spēj izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz sportista attīstību, ir kompetents pielietot dažādas psiholoģiskās prasmes darbā ar citiem cilvēkiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pēta un analizē zinātnisko literatūru par sporta psiholoģijas tēmām. |
-
|
-
|
|
2.
Pašreflekcija par savu savu profesionālo darbību. |
-
|
-
|
|
3.
Sniedz atgriezenisko saiti par studiju kursu. |
-
|
-
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zinātniskā pētījuma analīze par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti veic grupu darbu, atlasot un analizējot zinātniskajā literatūrā pieejamo informāciju par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību. Iegūtie rezultāti tiek prezentēti seminārā. |
||
|
2.
Pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Dalība semināra grupu darbā, kurā praktiski tiek demonstrētas iegūtās zināšanas par pašregulācijas un relaksācijas tehnikām. |
||
|
3.
Pašpārbaudes tests par apgūtajām tēmām |
-
|
-
|
|
4.
Gadījuma analīze |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības.
Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts
Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze par fizisko aktivitāšu ietekmi uz psihisko veselību
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts
Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts
Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts
Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija.
Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts
Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija.
Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts
Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Grupas dinamika.
Komandas koordinācija, sociālais atbalsts. Konflikts un komunikācija trenera un sportista attiecībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Grupas dinamika.
Komandas koordinācija, sociālais atbalsts. Konflikts un komunikācija trenera un sportista attiecībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Trenera un sportista sadarbība.
Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana.
Sportistu ar invaliditāti trenēšana.
Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Trenera un sportista sadarbība.
Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana.
Sportistu ar invaliditāti trenēšana.
Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Trenera un sportista sadarbība.
Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana.
Sportistu ar invaliditāti trenēšana.
Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Gadījuma analīze un pašrefleksija
Apraksts
Mutisks eksāmens |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības.
Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts
Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Pozitīva jauniešu attīstība ar sporta palīdzību. Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas sportā. Emocionālā inteligence, emociju regulācija, pašregulācijas prasmes, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība un noturība, pašregulācijas prasmes un relaksācijas tehnikas.
Apraksts
Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: pašregulācijas prasmju un relaksācijas tehniku demonstrēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija.
Treneru psihiskā veselība, labbūtība un izdegšana.
Apraksts
Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Trenera un sportista sadarbība.
Sportisko talantu attīstība saistībā ar psiholoģiskiem faktoriem. Treneru lēmumu pieņemšana.
Sportistu ar invaliditāti trenēšana.
Augstas veiktspējas treneri.
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Gadījuma analīze un pašrefleksija
Apraksts
Mutisks eksāmens |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sport psychology essentials / Dave Collins, Andrew Cruickshank, editors. 1st edition. Champaign, IL : Human Kinetics, (2023) vii, 391 lpp.
Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (2023). Routledge handbook of applied sport psychology. Taylor and Francis.
Lochbaum, M., Stoner, E., Hefner, T., Cooper, S., Lane, A. M., & Terry, P. C. (2022). Sport psychology and performance meta-analyses: A systematic review of the literature. PloS one, 17(2), e0263408
Mossman, L. H., Slemp, G. R., Lewis, K. J., Colla, R. H., & O’Halloran, P. (2024). Autonomy support in sport and exercise settings: A systematic review and meta-analysis. International Review of Sport and Exercise Psychology, 17(1), 540-563.
Crawford, K., Arnold, R., McKay, C., & McEwan, D. (2024). Coaching teamwork: Team sport athletes’ and coaches’ perceptions of how coaches facilitate teamwork. Journal of Applied Sport Psychology, 36(5), 697-721.
Papildu literatūra
Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.
Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.
Williams, A., Butt, J., & Kavanagh, E. (2024). An exploration of coaches’ and sport psychologists’ experiences of managing performance blocks. Journal of Applied Sport Psychology, 36(2), 301-319.
Citi informācijas avoti
Journal of Applied Sport Psychology
International Journal of Sport and Exercise Psychology