Kvalitatīvās pētniecības metodes I
Studiju kursa īstenotājs
J. Asara iela 5, Rīga, LV-1009, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē kvalitatīvās pētniecības izmantošanas nosacījumus attiecīgajā zinātnes nozarē, izprot kvalitatīvā pētījuma dizainus, datu vākšanas un analīzes metodes, pētījuma dalībnieku atlases principus un zinātniskā stipruma nodrošināšanas iespējas. Lieto kvalitatīvās pētniecības terminoloģiju, pārzina jaunāko literatūru.
Prasmes
1.Atlasa savam pētījuma projektam atbilstošus kvalitatīvā pētījuma dizainus, izvēlas piemērotas datu vākšanas un analīzes metodes, izvērtē lasīto kvalitatīvo pētījumu atbilstību akadēmiski korekta zinātniskā pētījuma prasībām. Kritiski izvērtē aplūkotajos pētījumos pielietotos dizainus, datu ieguves, apstrādes un analīzes veidus, kā arī pētījumu zinātnisko stiprumu.
Kompetences
1.Spēj modelēt iespējas, vai saskatīt šķēršļus kvalitatīvā pētījuma izmantošanai sava promocijas darba empīriskajā pētījumā, spēj kritiski izvērtēt nepieciešamību integrēt ar kvalitatīvo pētniecību saistītas aktivitātes savā zinātniskajā un profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. patstāvīgais darbs. Sagatavošanās nodarbībai: kvalitatīvo datu vākšanas metodes: izvēles un pielietojuma praktiskie aspekti. Nodarbības anotācijā norādītās literatūras un kursa iepriekšējo lekciju materiālu studijas, kas palīdzētu nodarbības laikā piedalīties grupu darbā, veidot prezentāciju un veikt praktiskus vingrinājumus.
2. pastāvīgais darbs. Zinātnisko rakstu pārskata sagatavošana pēc norādītajiem un patstāvīgi izstrādātajiem kritērijiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšanas kritēriji: Ieskaitīts/neieskaitīts
Ieskaites uzdevums: kvalitatīvo pētījumu (10 zinātnisko rakstu) pārskats doktoranta zinātnes nozarē (100%)
Ieskaites uzdevumu vērtē:
1) pēc satura: zinātnisko rakstu atbilstība kvalitatīvajiem pētījumiem un doktoranta zinātnes nozarei
2) pēc struktūras: pārskata struktūras atbilstība norādītajiem un patstāvīgi izstrādātajiem kritērijiem
3) pēc formas: atbilstošs rakstu skaits, zinātniskā stila izmantošanas un korekta valodas lietojuma prasības
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kvalitatīvajā pētniecībā
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvā pētniecība, tās izmantošana ar cilvēka veselību saistītu zinātnes nozaru pētījumos.
Literatūra: 1. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.
2. Marks, D.F., Murray, M.D., Evans, B., & Estacio, E.V. (Eds.) (2015). Health psychology: Theory, research and practice (4th ed.). London: SAGE Publications.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
5. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizaini un pētījuma metodes
Apraksts
Anotācija: Ieskats kvalitatīvo pētījumu dizainos un datu vākšanas metodēs, to izvēles nosacījumos.
Literatūra: 1. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Kvale, S. (1996). Interviews. An introduction to qualitative research interviewing. Sage.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
5. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
6. Reavey, P. (Ed.) (2011). Visual methods in psychology: Using and interpreting images in qualitative research. Psychology Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizaini un pētījuma metodes
Apraksts
Anotācija: Ieskats kvalitatīvo pētījumu dizainos un datu vākšanas metodēs, to izvēles nosacījumos.
Literatūra: 1. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Kvale, S. (1996). Interviews. An introduction to qualitative research interviewing. Sage.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
5. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
6. Reavey, P. (Ed.) (2011). Visual methods in psychology: Using and interpreting images in qualitative research. Psychology Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu vākšanas metodes: izvēles un pielietojuma praktiskie aspekti
Apraksts
Anotācija: Praktiskie uzdevumi kvalitatīvo datu vākšanas metožu izstrādē un izvēlē atbilstoši pētījuma tēmai un zinātniskajām kategorijām
Nodarbības jautājumi: 1) Īss ieskats kvalitatīvo datu vākšanas metožu izstrādes problemātikā
2) Darbs grupās pie dažādu datu vākšanas metožu izstrādes
3) Izstrādāto metožu prezentācija, izvērtēšana un atgriezeniskās saites saņemšana
4) Praktiskais uzdevums par dažādām pētījuma tēmām atbilstošu datu vākšanas metožu izvēli
Literatūra: 1. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press
2. Kroplijs, A., & Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu vākšanas metodes: izvēles un pielietojuma praktiskie aspekti
Apraksts
Anotācija: Praktiskie uzdevumi kvalitatīvo datu vākšanas metožu izstrādē un izvēlē atbilstoši pētījuma tēmai un zinātniskajām kategorijām
Nodarbības jautājumi: 1) Īss ieskats kvalitatīvo datu vākšanas metožu izstrādes problemātikā
2) Darbs grupās pie dažādu datu vākšanas metožu izstrādes
3) Izstrādāto metožu prezentācija, izvērtēšana un atgriezeniskās saites saņemšana
4) Praktiskais uzdevums par dažādām pētījuma tēmām atbilstošu datu vākšanas metožu izvēli
Literatūra: 1. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press
2. Kroplijs, A., & Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu analīzes pamatprincipi un pieejas
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo datu analīzes pamatprincipi ar cilvēka veselību saistītos pētījumos. Pārskats par galvenajām kvalitatīvo datu analīzes pieejām.
Literatūra: 1. Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
5. Wertz, F. J. (2011). Five ways of doing qualitative analysis. Guilford Publications Inc.
6. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu analīzes pamatprincipi un pieejas
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo datu analīzes pamatprincipi ar cilvēka veselību saistītos pētījumos. Pārskats par galvenajām kvalitatīvo datu analīzes pieejām.
Literatūra: 1. Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
5. Wertz, F. J. (2011). Five ways of doing qualitative analysis. Guilford Publications Inc.
6. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dalībnieku atlase kvalitatīvajā pētniecībā. Zinātniskais stiprums kvalitatīvajā pētniecībā
Apraksts
Anotācija: Pētījuma dalībnieku atlases atšķirības kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos. Pētījuma dalībnieku atlases stratēģijas kvalitatīvajā pētniecībā. Zinātniskā stipruma raksturojums un nodrošināšanas iespējas kvalitatīvajā pētniecībā.
Literatūra: 1. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
2. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bowling, A. (2023). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (2024.). The Sage handbook of qualitative research. 6th ed. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology putting theory into practice. 4th edition. Pearson.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kroplijs, A., & Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.
Kvale, S. (2015). InterViews: learning the craft of qualitative research interviewing. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Marks, D. F., Murray, M. D., Evans, B., & Estacio, E. V. (Eds.) (2021). Health psychology: Theory, research and practice (4th ed.). London: SAGE Publications.Piemērots angļu valodas plūsmai
Reavey P. (Ed.) (2016). Visual methods in psychology: Using and interpreting images in qualitative research. Psychology Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Wertz, F. J. (2011). Five ways of doing qualitative analysis. Guilford Publications Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).Piemērots angļu valodas plūsmai