Kvalitatīvās pētniecības metodes II
Studiju kursa īstenotājs
J. Asara iela 5, Rīga, LV-1009, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc kursa apguves spēs skaidrot kvalitatīvā pētījuma zinātnisko kategoriju izstrādes nosacījumus un kontekstus, pētījuma dizainu un datu vākšanas metožu problemātiku zinātnes nozares un pētījuma tēmas kontekstā, kvalitatīvo pētījumu datu analīzes problemātiku un pieejas izvēli ietekmējošos faktorus. Analizēt galvenās kvalitatīvo pētījumu kvalitātes kritēriju klasifikācijas pieejas.
Prasmes
1.Spēs modelēt kvalitatīva pētījuma zinātniskās kategorijas, kvalitatīvo datu vākšanas un analīzēt metodes, dalībnieku atlases vispārējos principus un to pielietošanas īpatnības savam promocijas darbam. Kritiski izvērtēt aplūkotajos pētījumos pielietotos dizainus, datu ieguves, apstrādes un analīzes veidus, atlasīt savam pētījumam nepieciešamos augstas kvalitātes kvalitatīvos pētījumus.
Kompetences
1.Students spēs izstrādāt kvalitatīva pētījuma projektu, atbilstoši sava promocijas darba tematam/jomai, demonstrējot savas literatūras analīzes un spēs sintēzēt spējas, prasmi pamatot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulēt mērķi un pētniecisko jautājumu/us, spēs izvēlēties piemērotas datu vākšanas un analīzes, kritiski izvērtēt pētījuma projekta ierobežojumus un pamatot pētījuma zinātnisko stiprumu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) Izstrādāt literatūras sarakstu (ne mazāk kā 20 zinātnisko rakstu), kas atspoguļotu kvalitatīvās pētniecības pieejas, dizainus, datu vākšanas un analīzes metodes, dalībnieku atlasi, zinātniskā stipruma nodrošināšanu atbilstoši sava promocijas darba tēmai/ jomai.
2) Sagatavoties ieskaites uzdevumam: Kvalitatīvā pētījuma projekta izstrādei atbilstoši sava promocijas darba tēmai/ jomai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšanas kritēriji: Ieskaitīts/neieskaitīts
Uzdevums starpieskaitei: kvalitatīvo pētījumu literatūras saraksts (20%).
Uzdevums ieskaitei: Izstrādāt pētījuma projektu ar šādu struktūru un satura prasībām: 1) sava promocijas darba tēma; 2) kvalitatīvās metodes/ dizaina izvēles pamatojums; 3) metodes/ metožu apraksts; 4) mijiedarbība ar pētāmajiem; 5) metodes realizācijas gaita; 6) iegūtie rezultāti, to prezentācija, apstrāde un interpretācija; 7) metodes zinātniskā stipruma pamatojums; 8) pētnieka ietekme uz pētījumu un tā rezultātiem; 9) pētījuma ierobežojumi; 10) secinājumi; 11) izmantotā literatūra (80%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma zinātniskās kategorijas un pētījuma plānošana
Apraksts
Anotācija: Pētījuma problēma, mērķis, pētījuma jautājumi, pētījuma dalībnieki, pētījuma uzdevumi, pētījuma dizains, datu vākšanas un analīzes metodes.
Literatūra: 1. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma zinātniskās kategorijas: praktiskie aspekti
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvā pētījuma zinātnisko kategoriju modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam.
Nodarbības jautājumi: 1) Kvalitatīvā pētījuma zinātnisko kategoriju un plānošanas vispārīgo principu aktualizācija
2) Zinātnisko kategoriju modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam
3) Izstrādāto zinātnisko kategoriju prezentācija un izvērtēšana doktorantu grupā
4) Diskusija un atgriezeniskā saikne
Literatūra: 1. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
2. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu vākšanas konteksti
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo pētījumu dizainu un datu vākšanas metožu problemātika zinātnes nozares un pētījuma tēmas kontekstā.
Literatūra: 1. Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
2. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.
3. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
4. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
5. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
6. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
7. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu vākšana: praktiskie aspekti
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo datu vākšanas vispārējo principu modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam.
Nodarbības jautājumi: 1) Kvalitatīvo datu vākšanas vispārīgo principu aktualizācija
2) Kvalitatīvo datu vākšanas modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam
3) Kvalitatīvo datu vākšanas pieeju (dizaina vai metodes līmenī) prezentācija un izvērtēšana doktorantu grupā
4) Diskusija un atgriezeniskā saikne
Literatūra: 1. Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
2. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.
3. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
4. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
5. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
6. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
7. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu analīzes konteksti
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo pētījumu datu analīzes problemātika un pieejas izvēli ietekmējošie faktori.
Literatūra: 1. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.
2. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
5. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo datu analīze: praktiskie aspekti
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvo datu analīzes vispārējo principu modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam.
Nodarbības jautājumi: 1) Kvalitatīvo datu analīzes vispārīgo principu aktualizācija
2) Kvalitatīvo datu analīzes modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam
3) Kvalitatīvo datu analīzes prezentācija un izvērtēšana doktorantu grupā
4) Diskusija un atgriezeniskā saikne
Literatūra: 1. Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).
2. Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.
3. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
4. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
5. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
6. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dalībnieku atlase kvalitatīvajā pētniecībā
Apraksts
Anotācija: Pētījuma dalībnieku atlases vispārējo principu modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam
Nodarbības jautājumi: 1) Pētījuma dalībnieku atlases vispārīgo principu aktualizācija
2) Pētījuma dalībnieku atlases modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam
3) Pētījuma dalībnieku atlases prezentācija un izvērtēšana doktorantu grupā
4) Diskusija un atgriezeniskā saikne
Literatūra: 1. Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Pearson Education Ltd.
2. Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
3. Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
4. Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu kvalitātes kritēriji
Apraksts
Anotācija: Galvenās kvalitatīvo pētījumu kvalitātes kritēriju klasifikācijas pieejas.
Literatūra: 1. Anderson C. (2010). Presenting and evaluating qualitative research. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(8), 141. https://doi.org/10.5688/aj7408141
2. Cohen, D. J., & Crabtree, B. F. (2008). Evaluative criteria for qualitative research in health care: controversies and recommendations. Annals of Family Medicine, 6(4), 331–339. https://doi.org/10.1370/afm.818
3. Levitt, H. M., Motulsky, S.L.., Wertz, F. J., & Morrow, S. L. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4(1), 2-22.
4. Rocco, T. S. (2010): Criteria for evaluating qualitative studies, Human Resource Development International, 13(4), 375-378. http://dx.doi.org/10.1080/13678868.2010.501959
5. Stenfors, T., Kajamaa, A., & Bennett, D. (2020), How to … assess the quality of qualitative research. Clin Teach, 17: 596-599. https://doi.org/10.1111/tct.13242
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bowling, A. (2023). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K., Pipere, A. (Red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
Pitney, W. (2020). Qualitative research in the health professions. Slack Incorporated.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (2024). The Sage handbook of qualitative research. 4th ed. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Green, J., & Thorogood, N. (2018). Qualitative methods for health research (introducing qualitative methods series) (4th ed.). Sage PublicationsPiemērots angļu valodas plūsmai
Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology putting theory into practice. Fourth edition. Pearson.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kroplijs, A., & Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.
Kvale, S. (2015). InterViews: l earning the craft of qualitative research interviewing. Sage.Piemērots angļu valodas plūsmai
Marini, M. G. (2015). Narrative medicine: Bridging the gap between evidence-based care and medical humanities. Springer.Piemērots angļu valodas plūsmai
Marks, D. F., Murray, M. D., Evans, B., & Estacio, E. V. (Eds.) (2021). Health psychology: Theory, research and practice (4th ed.). London: SAGE Publications.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
Citi informācijas avoti
Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).Piemērots angļu valodas plūsmai
Levitt, H. M. etc. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA publications and communications board task force report. American Psychologist, 73(1), 26-46Piemērots angļu valodas plūsmai
Levitt, H. M. (2020). Reporting qualitative research in psychology: How to meet APA style journal article reporting standards (revised ed.). APA.Piemērots angļu valodas plūsmai
Qualitative Research in Psychology. Published by Taylor and FrancisPiemērots angļu valodas plūsmai
RSU pieejamās datu bāzes un citi internetresursi. /RSU's available databases and other internet resources.Piemērots angļu valodas plūsmai