Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības veicināšana un profilakse

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_109
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni un kompetences veselības veicināšanas un slimību profilakses teorētiskajos un praktiskajos jautājumos.

Priekšzināšanas

Sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • definēs un atšķirs slimību profilakses līmeņus; • nosauks un aprakstīs slimību profilakses stratēģijas; • izklāstīs veselības veicināšanas jēdzienu un galvenos pamatprincipus; • aprakstīs galvenos veselības veicināšanas pamatelementus; • nosauks veselības veicināšanā izmantotos teorētiskos modeļus; • aprakstīs veselības veicināšanas programmu galvenos etapus; • izklāstīs veselības veicināšanas galvenās pieejas.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • pielietos veselības veicināšanā izmantotos jēdzienus; • izvērtēs slimību profilakses, veselības izglītības un veselības veicināšanas atšķirības; • salīdzinās un izskaidros augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus; • vispārinās un diskutēs par veselības veicināšanas pamatelementu pielietošanas principiem veselības politikas un programmu veidošanā.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • pamatos veselības veicināšanas pieejas jēgu un nozīmi mūsdienu sabiedrības veselības problēmu kontekstā; • argumentēs veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā; • novērtēs komunikāciju stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanas programmās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras atlase un apguve. Problēmjautājumu formulēšana. Veselības veicināšanas politikas dokumentu konspektēšana un analīze. Veselības veicināšanas pieeju un teoriju analīze. Populācijas/mērķa grupu analīze, nepieciešamo datu atlase, argumentācijas sagatavošanai. Veselības veicināšanas programmu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido: a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (visu nodarbībās paredzēto aktivitāšu un darbu izpilde) – 20%. b) Patstāvīgā darba iesniegšana un prezentācija – 40%. c) Noslēguma darba iesniegšana un prezentēšana – 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības jēdziens veselības veicināšanā. Veselības veicināšana un veselības izglītība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana un slimību profilakse: kopīgais un atšķirīgais. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas pieejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas pieeju izmantošana veselības veicināšanas programmās un sabiedrības veselības uzlabošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana dažādās vidēs: darbavietās, skolās, veselības aprūpes iestādēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kopienu iesaistīšana veselības veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzīves cikla pieeja veselības veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas pētniecībā un praksē pielietotās teorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individuālās, starppersonu un kopienu veselības uzvedību teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas programmas: sabiedrības veselības analīze, veselības vajadzību identificēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas programmas: veselības veicināšanas darba plānošana, plāna/programmas galvenie elementi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas programmu izvērtēšanas stratēģija un plāns.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšanas programmu izvērtēšana: indikatoru izvēle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie principi veselības veicināšanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Metodiskie materiāli veselības veicināšanā, SVEK, (2014).

2.

WHO Regional Publications, European Series, No. 92 Evaluation in health promotion. Principles and perspectives WHO, (2001).

Papildu literatūra

1.

Blake D. Poland, Lawrence W. Green, & Irving Rootman. (2000). Settings for Health Promotion: Linking Theory and Practice. SAGE Publications

2.

Corcoran, N. (2013). Communicating health: Strategies for Health Promotion. London: SAGE Publications, Ltd

3.

Laverack, G. (2014). The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education.

4.

National Cancer Institute (2005). Theory at a Glance – A Guide For Health Promotion Practice

5.

SPKC (2020). Latvijas reģionu veselības profils 2010-2019

6.

WHO (1978). Declaration of Alma-Ata, International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata

7.

WHO (1981). Global Strategy for Health for All by the Year 2000

8.

WHO (2017). Interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases

9.

WHO (‎1998)‎. Life in the 21st century: a vision for all: report of the Director-General.

10.

WHO (2009). Milestones in Health Promotion Statements from Global Conferences

11.

WHO (2013). Promoting Health for All and Social Justice in the Era of Global Capitalism. A call to action by the People’s Health Movement at the 8th Global Conference on Health Promotion

12.

WHO (2019). Promoting health in the SDGs, Report on the 9th global conference for health promotion: All for Health, Health for All