Veselības veicināšana un profilakse
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • definēs un atšķirs slimību profilakses līmeņus; • nosauks un aprakstīs slimību profilakses stratēģijas; • izklāstīs veselības veicināšanas jēdzienu un galvenos pamatprincipus; • aprakstīs galvenos veselības veicināšanas pamatelementus; • nosauks veselības veicināšanā izmantotos teorētiskos modeļus; • aprakstīs veselības veicināšanas programmu galvenos etapus; • izklāstīs veselības veicināšanas galvenās pieejas.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • pielietos veselības veicināšanā izmantotos jēdzienus; • izvērtēs slimību profilakses, veselības izglītības un veselības veicināšanas atšķirības; • salīdzinās un izskaidros augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus; • vispārinās un diskutēs par veselības veicināšanas pamatelementu pielietošanas principiem veselības politikas un programmu veidošanā.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • pamatos veselības veicināšanas pieejas jēgu un nozīmi mūsdienu sabiedrības veselības problēmu kontekstā; • argumentēs veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā; • novērtēs komunikāciju stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanas programmās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras atlase un apguve.
Problēmjautājumu formulēšana.
Veselības veicināšanas politikas dokumentu konspektēšana un analīze.
Veselības veicināšanas pieeju un teoriju analīze.
Populācijas/mērķa grupu analīze, nepieciešamo datu atlase, argumentācijas sagatavošanai.
Veselības veicināšanas programmu analīze.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido:
a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (visu nodarbībās paredzēto aktivitāšu un darbu izpilde) – 20%.
b) Patstāvīgā darba iesniegšana un prezentācija – 40%.
c) Noslēguma darba iesniegšana un prezentēšana – 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens veselības veicināšanā. Veselības veicināšana un veselības izglītība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un slimību profilakse: kopīgais un atšķirīgais. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas pieeju izmantošana veselības veicināšanas programmās un sabiedrības veselības uzlabošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana dažādās vidēs: darbavietās, skolās, veselības aprūpes iestādēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopienu iesaistīšana veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīves cikla pieeja veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas pētniecībā un praksē pielietotās teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās, starppersonu un kopienu veselības uzvedību teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas programmas: sabiedrības veselības analīze, veselības vajadzību identificēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas programmas: veselības veicināšanas darba plānošana, plāna/programmas galvenie elementi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas programmu izvērtēšanas stratēģija un plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas programmu izvērtēšana: indikatoru izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie principi veselības veicināšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Metodiskie materiāli veselības veicināšanā, SVEK, (2014).
WHO Regional Publications, European Series, No. 92 Evaluation in health promotion. Principles and perspectives WHO, (2001).
Papildu literatūra
Blake D. Poland, Lawrence W. Green, & Irving Rootman. (2000). Settings for Health Promotion: Linking Theory and Practice. SAGE Publications
Corcoran, N. (2013). Communicating health: Strategies for Health Promotion. London: SAGE Publications, Ltd
Laverack, G. (2014). The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education.
National Cancer Institute (2005). Theory at a Glance – A Guide For Health Promotion Practice
SPKC (2020). Latvijas reģionu veselības profils 2010-2019
WHO (1978). Declaration of Alma-Ata, International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata
WHO (1981). Global Strategy for Health for All by the Year 2000
WHO (2017). Interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases
WHO (1998). Life in the 21st century: a vision for all: report of the Director-General.
WHO (2009). Milestones in Health Promotion Statements from Global Conferences
WHO (2013). Promoting Health for All and Social Justice in the Era of Global Capitalism. A call to action by the People’s Health Movement at the 8th Global Conference on Health Promotion
WHO (2019). Promoting health in the SDGs, Report on the 9th global conference for health promotion: All for Health, Health for All