Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_101
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot kompetenci pieaugušo pedagoģijas teorētiskajās pieejās un metodikā, veidojot izpratni par transformatīvās mācīšanās paradigmu un integrāciju pedagoģiskajā praksē.

Priekšzināšanas

Saskarsme, ētika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie zina pieaugušo izglītības nozīmīgākos jēdzienus, mūžizglītības politikas pamatnostādnes; mācīšanas/mācīšanās procesa likumības; orientējas pieaugušo pedagoģijas (andragoģijas) teorijās un metodoloģiskās pieejās.

Prasmes

1.Klasificē un lieto apgūtos teorētiskos pamatus pieaugušo pedagoģijā; izmanto profesionāli atbilstošu terminoloģiju; diferencē tradicionālās un transformatīvās mācīšanas/mācīšanās pieejas; izvēlas atbilstošus, efektīvus mācīšanas/mācīšanās paņēmienus; interpretē pieaugušo izglītības teorētiskās un praktiskās nostādnes atbilstoši dažādām sociokultūras tendencēm Latvijā un Eiropā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj izvēlēties atbilstošāko mācīšanas/mācīšanās pieeju, integrē teorētiskās un praktiskās nostādnes pašvadītā mācīšanās procesā; identificē un integrē apgūtās metakognitīvās prasmes un aktuālās pieaugušo mācīšanās vajadzības supervīzijā nākotnes prasmju kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Latvijas un ES politikas plānošanas dokumentu, kas nosaka Latvijas pieaugušo izglītības politiku vai starptautiska zinātniska ar pieaugušo pedagoģijas aktualitātēm saistīta pētījuma rakstveida analīze un kopsavilkuma prezentācija nodarbību laikā. 2. Situācijas pieaugušo pedagoģijā gadījuma analīze un modelēšana, izstrādājot nodarbību plānojumu un satura izklāstu, iekļaujot mācīšanās stilus, aprakstot gadījuma realizāciju ietekmējošos faktorus un norisi, respektējot klienta psiholoģiskās un sociālās vajadzības. Veikt zinātnisko avotu atlasi, saistot ar savas prezentācijas tēmu pieaugušo pedagoģijā. Eksāmenā argumentēti prezentē izstrādāto materiālu MsPowerPoint prezentācijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās – 10%. Patstāvīgā darba izpilde rakstveidā (politikas plānošanas dokumenta vai zinātniskā pētījuma analīze un prezentācija) – 30%. Eksāmens (situācijas apraksts supervīzijas gadījuma kontekstā, kas pamatots prakses kontekstā un zinātniskajos rakstos, kurā students apliecina kompetenci pieaugušo pedagoģijas teorētiskajās pieejās un metodikā, kā arī argumentēti MsPowerPoint prezentācijā prezentēts izstrādātais materiāls) – 60%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo izglītošanās jēdzieni, pieejas un cikli. Pieaugušo izglītības iespējas Latvijā, pasaulē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Andragoģijas koncepts kā indivīda pašrealizācijas iespēja nākotnes prasmju kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo mācīšanas/mācīšanās procesa teorijas. Mācīšanās kā didaktikas kategorija un attīstības pamats.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo mācīšanas/mācīšanās metodoloģiskās pieejas. Didaktiskie modeļi darbā ar klientu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paradigmu maiņa pieaugušo izglītībā. Transformatīvās mācīšanās paradigma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašnoteikta un pašvirzīta mācīšanās. Apvērstā jeb reversā mācīšanās. Izaicinājumi pieaugušo izglītībā nākotnes kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo izglītības organizācija Latvijā un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas metodes andragoģijas kontekstā (metodes – sinhronās, asinhronās, līdzekļi, lomas), problēmu identifikācija, risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes digitālajā vidē, darbībā un praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes digitālajā vidē, darbībā un praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieauguša cilvēka fiziskās, psihiskās, sociālās attīstības izpausmes izglītošanās procesā. Metakognitīvās aktivitātes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā procesa organizācija noteiktā mērķgrupā, resursi, aktivitātes, izvērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Tomlinson, N. (2013). Education, work and identity : themes and perspectives. London ;New York : Bloomsbury. skatīt bibliotēku kopkatalogā

2.

Jarvis, P. (ed.), (2009). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, London, New York, Routledge.

3.

Pieaugušo izglītība. (2012) (Sast.K.Matinsone). Rīga: RaKa.

4.

Supervīzija. Teorija Pētījumi Prakse (2017). (sast. K. Mārtinsone, S. Mihailova) Rakstu krājums. Rīga: RSU, 422.

5.

Krūmiņa, A.A., Mihailovs I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp.

6.

Tangen, J. L. (2018). Learning styles and supervision: A critical review. Clinical Supervisor, 37(2), 241–256.

7.

Carlsen, A., & Maslo, E. (2018). “Growing together”: A Latvian retrospective of learning opportunities created in the cooperation among Nordic and Baltic adult educators. International Review Of Education / Internationale Zeitschrift Für Erziehungswi

8.

Rowe, A. D., & Fitness, J. (2018). Understanding the Role of Negative Emotions in Adult Learning and Achievement: A Social Functional Perspective. Behavioral Sciences (2076-328X), 8(2), 1-N.PAG. doi:10.3390/bs8020027

9.

Watkins, C. E., Davis, E. C., & Callahan, J. L. (2018). On disruption, disorientation, and development in clinical supervision: a transformative learning perspective. Clinical Supervisor, 37(2), 257.

10.

Urick, M. (2017). Adapting Training to Meet the Preferred Learning Styles of Different Generations. International Journal of Training and Development, 21(1), 53–59.

11.

Yee, T. (2018). Supervising East Asian international students:Incorporating culturally responsive supervision into the Integrated Developmental Model. Clinical Supervisor, 37(2), 298–312.

12.

Selwyn, N., Gorard, S., Furlong, J. (2006) Adult Learning in the Digital Age: Information Technology and Learning Society. Routledge, UK.

Papildu literatūra

1.

Lieģeniece,D, (2007) Ievads andragoģijā, Rīga, RaKa.

2.

Bear, A. G. (2012). Technology, Learning, and Individual Differences. Journal Of Adult Education, 41(2), 27-42.

3.

Illeris, K. (2018). An Overview of the History of Learning Theory. European Journal Of Education, 53(1), 86-101

4.

Ju, B. (2019). The Roles of the Psychology, Systems and Economic Theories in Human Resource Development. European Journal of Training and Development, 43(1), 132–152.

5.

Morris, T. H. (2019). Adaptivity Through Self-Directed Learning to Meet the Challenges of Our Ever-Changing World. Adult Learning, 30(2), 56–66.

6.

FRANCO, M. S. (2019). Instructional Strategies and Adult Learning Theories: An Autoethnographic Study about Teaching Research Methods in a Doctoral Program. Education, 139(3), 178.

7.

Boghian, I., Cojocariu, V.-M., Popescu, C. V., & Mâţӑ, L. (2019). Game-based learning. Using board games in adult education. Journal of Educational Sciences & Psychology, 9(1), 51–57.

8.

BIASIN, C. (2018). Transformative Learning: evolutions of the adult learning theory. Revue Phronesis, 7(3), 5–17.

9.

HOGGAN, C. (2018). The Current State of Transformative Learning Theory: A Metatheory. Revue Phronesis, 7(3), 18–25.

10.

RTA konferences rakstu krājums. Sabiedrība. Integrācija. Izglītība. (2020) V [5.] daļa, Volume V [5],

Citi informācijas avoti

1.

EPALE - Eiropas pieaugušo izglītības E-platforma

2.

ES politika pieaugušo izglītības jomā