Psihologa profesionālā darbība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, skaidro profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā (t.sk. darba un darba aizsardzības, ugunsdrošības, fizisko personu datu aizsardzības normatīvo aktu prasības un privātās dzīves principus; profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus), izskaidro situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem.
Prasmes
1.Pielieto zināšanas, lai analizētu ētikas kodeksu un likumu normas un risinātu ētiskas dabas jautājumus, pielieto ētisko dilemmu risināšanas soļus; demonstrē savas profesionālās kompetences robežas un psihologa atbildību pret konfidencialitāti.
Kompetences
1.Studenti patstāvīgi izmanto profesionālās darbības un ētikas kodeksu regulējumu, lai organizētu savu praktisko darbību un risinātu aktuālās prakses situācijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprina lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un piedalās semināros.
2. Patstāvīgi sagatavo mājas darbu par ētikas dilemmas risināšanu izmantojot 10-soļu modeli.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās (30%).
• Izpildīts mājas darbs par ētikas dilemmas risināšanu izmantojot 10-soļa modeļi un prezentāciju sagatavošana, to prezentējot grupai (70%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesionālās darbības ētiskie un tiesiski aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas dilemmu risināšanas 10-soļu modelis. Gadījumu analīze pielietojiet ētikas dilemmu risināšanas 10-soļu modeli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas dilemmu risināšanas 10-soļu modelis. Gadījumu analīze pielietojiet ētikas dilemmu risināšanas 10-soļu modeli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums. Fizisko personu datu aizsardzība un privātā dzīve. Darba un darba aizsardzības normas psiholoģijā. Civilās aizsardzības un vides aizsardzības aspekti psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums. Fizisko personu datu aizsardzība un privātā dzīve. Darba un darba aizsardzības normas psiholoģijā. Civilās aizsardzības un vides aizsardzības aspekti psiholoģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums. Fizisko personu datu aizsardzība un privātā dzīve. Darba un darba aizsardzības normas psiholoģijā. Civilās aizsardzības un vides aizsardzības aspekti psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu profesionāla darbība – Psihologu likums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu profesionāla darbība – Psihologu likums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārraudzība un sertifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārraudzība un sertifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva sadarbība ar citiem speciālistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva sadarbība ar citiem speciālistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodokļu tiesiskais regulējums un finanšu uzskaites pamatprincipi. Novitātes uzņēmējdarbības vadīšanā (strīdu un domstarpību risināšana tiesā un ārpustiesas ceļā, u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodokļu tiesiskais regulējums un finanšu uzskaites pamatprincipi. Novitātes uzņēmējdarbības vadīšanā (strīdu un domstarpību risināšana tiesā un ārpustiesas ceļā, u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbība psihologa profesijā. Inovācijas uzņēmējdarbības vidē. Profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Darba tiesiskās attiecības un to normatīvais regulējums. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbība psihologa profesijā. Inovācijas uzņēmējdarbības vidē. Profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Darba tiesiskās attiecības un to normatīvais regulējums. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbība psihologa profesijā. Inovācijas uzņēmējdarbības vidē. Profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Darba tiesiskās attiecības un to normatīvais regulējums. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbība psihologa profesijā. Inovācijas uzņēmējdarbības vidē. Profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Darba tiesiskās attiecības un to normatīvais regulējums. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bersoff, D. N. (2008). Ethical Conflicts in Psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
Corey, G., Schneider Corey, M., & Callanan, P. (2003). Issues and Ethics in the Helping Professions. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
Nelson-Jones, R. (2006). Theory and Practice of Counselling and Therapy, 4th Ed.,London: SAGE Publications Ltd.
Norcross, J. C., & Goldfried, M. R. (2005). Handbook of Psychotherapy Integration, 2nd Ed.New York: Oxford.
Sarafino, E. P., & Smith T.W. (2012). Health psychology: biopsychosocial interactions. Hoboken, NJ: Wiley.
Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd, UK.
Welfel, E. (2002). Ethics in Counselling and Psychotherapy: Standards, Research and Emerging Issues. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
Papildu literatūra
European Federation of Professional Psychologists Associations (EFPA) meta- Code of Ethics APA Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, 2002 un 2010. gada labojumi. Iegūts no http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx#
Citi informācijas avoti
Canadian Code of Ethics for Psychologists
Journal of Health Psychology
British Journal of Health Psychology
Journal of Clinical Psychology in Medical Settings