Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomātiskā medicīna un psihoterapija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_008
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par personību teorijām, funkcionēšanas līmeņiem, struktūru un personības attīstību. Par psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē. Ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarībām, to terapeitiskiem aspektiem; ārsta-pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā, to ārstēšanas principiem.

Priekšzināšanas

Pieredze darbā ar pacientiem. Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā. Izprot ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarības, to terapeitiskos aspektus. Analizē ārsta-pacienta attiecību atšķirības dažādu personības struktūru gadījumā.

Prasmes

1.Prast diagnosticēt psihosomatiskus traucējumus un izprast to rašanās etiopatoģenēzi. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ārsta-pacienta attiecībās.

Kompetences

1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta-psihoterapeita. Pārzināt atbalsta terapijas elementus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku zobārsta – pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatiski traucējumi zobārstniecībā (hroniskas sāpes u.c.) (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobārsta - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Zobārsta - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārskats par psihoterapijas attīstību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskā veselība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Krīzes veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoterapijas vedi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārsta-pacienta attiecības. Ārsta-pacienta attiecību īpatnības stomatoloģijas klīnikā. Emocionāli traumējošie aspekti stomatoloģiskas ārstēšanas laikā un personības ietekme uz to. Diskusija. Projektīvie testi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par dažādām personības struktūrām: šizoīda, histēriska.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par dažādām personības struktūrām: narcistiska, depresīva.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par dažādām personības struktūrām: paranoīda, antiosicāla.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par dažādām personības struktūrām: obsesīvi-kompulsīva, mazohistiska.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Somatizācijas teorijas. Primārais un sekundārais slimības ieguvums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosomatika zobārstniecībā. Zobārstu fobija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu prezentēto klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma jautājumi. Eksāmens – daudzizvēļu tests (rakstiski).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

2.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

3.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

4.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

5.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

6.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

7.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

8.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

9.

Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)

10.

Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)

11.

Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011

12.

Gunta Ancāne, Artūrs Utināns, Jekaterina Kovzeļa. Sociālās fobijas kā emociju iedzimtās komplementārās mijiedarbības izpausme interpersonālajās attiecībās. // Doctus. 2009. Nr. 4. (akceptējams izdevums)

13.

Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21. gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. // Latvijas Ārsts. 2009. Nr.2 - 10.-15. lpp. (akceptējams izdevums)

14.

Artūrs Utināns. Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums)

15.

Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)

16.

Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)

17.

Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. //Latvijas Ārsts. 2005. Nr.6. - 77.-79. lpp. (akceptējams izdevums)

18.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.2 - 36.-40. lpp. (akceptējams izdevums)

19.

Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība.//Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1 - 38.-43. lpp. (akceptējams izdevums)

20.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskie traucējumi un slimības. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.4 - 44.-49. lpp. (akceptējams izdevums)

21.

Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr. 1 - 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)

22.

Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)

23.

Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Artūrs Utināns. DNS, matrice un cilvēku uzvedība. Rīga: Medicīnas apgāds, 2008.

2.

Zigmunds Freids. Ievadlekcijas psihoanalīzē. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007.:

3.

17. lekcija. Simptomu jēga. (187.-198. lpp.)

4.

18. lekcija. Fiksācija uz traumu, bezapziņa. (198.-208. lpp.)

5.

19. lekcija. Pretošanās un izstumšana. (208.-219. lpp.)

6.

Džons Boulbijs. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC, 1998.

7.

Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009

8.

Ārvalstu studentiem/For international students

9.

Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009