Psihosomātiskā medicīna un psihoterapija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā. Izprot ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarības, to terapeitiskos aspektus. Analizē ārsta-pacienta attiecību atšķirības dažādu personības struktūru gadījumā.
Prasmes
1.Prast diagnosticēt psihosomatiskus traucējumus un izprast to rašanās etiopatoģenēzi. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ārsta-pacienta attiecībās.
Kompetences
1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta-psihoterapeita. Pārzināt atbalsta terapijas elementus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%:
1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%)
2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%)
3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%)
4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%)
5. Terapeitisku zobārsta – pacienta attiecību veidošanas principi (10%)
6. Psihosomatiski traucējumi zobārstniecībā (hroniskas sāpes u.c.) (10%)
7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%).
II. Prasmes: 40%:
1. Terapeitisku zobārsta - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%)
2. Zobārsta - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%)
3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%)
4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%).
Automātiskā eksāmena ieskaitīšana:
1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums
UN
2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks.
3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem.
VAI
Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par psihoterapijas attīstību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskā veselība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoterapijas vedi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta-pacienta attiecības. Ārsta-pacienta attiecību īpatnības stomatoloģijas klīnikā. Emocionāli traumējošie aspekti stomatoloģiskas ārstēšanas laikā un personības ietekme uz to. Diskusija. Projektīvie testi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par dažādām personības struktūrām: šizoīda, histēriska.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par dažādām personības struktūrām: narcistiska, depresīva.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par dažādām personības struktūrām: paranoīda, antiosicāla.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par dažādām personības struktūrām: obsesīvi-kompulsīva, mazohistiska.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatizācijas teorijas. Primārais un sekundārais slimības ieguvums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihosomatika zobārstniecībā. Zobārstu fobija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu prezentēto klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma jautājumi. Eksāmens – daudzizvēļu tests (rakstiski).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)
Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)
Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
Gunta Ancāne, Artūrs Utināns, Jekaterina Kovzeļa. Sociālās fobijas kā emociju iedzimtās komplementārās mijiedarbības izpausme interpersonālajās attiecībās. // Doctus. 2009. Nr. 4. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21. gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. // Latvijas Ārsts. 2009. Nr.2 - 10.-15. lpp. (akceptējams izdevums)
Artūrs Utināns. Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums)
Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)
Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. //Latvijas Ārsts. 2005. Nr.6. - 77.-79. lpp. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.2 - 36.-40. lpp. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība.//Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1 - 38.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Psihosomatiskie traucējumi un slimības. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.4 - 44.-49. lpp. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr. 1 - 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)
Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Artūrs Utināns. DNS, matrice un cilvēku uzvedība. Rīga: Medicīnas apgāds, 2008.
Zigmunds Freids. Ievadlekcijas psihoanalīzē. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007.:
17. lekcija. Simptomu jēga. (187.-198. lpp.)
18. lekcija. Fiksācija uz traumu, bezapziņa. (198.-208. lpp.)
19. lekcija. Pretošanās un izstumšana. (208.-219. lpp.)
Džons Boulbijs. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC, 1998.
Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009
Ārvalstu studentiem/For international students
Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009