Pediatrijas pamati I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot veselu bērnu, jaundzimušu bērnu un jaundzimušā perioda īpatnības, sirds-asinsvadu, gremošanas, elpošanas, nieru un urīnizvadsistēmas, endokrīnās, asinsrades īpatnības dažādos vecuma periodos, kā arī nosaukt un raksturot faktus par biežāko slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes
1.Spēs: • veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu; • veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi; • veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi; • prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.
Kompetences
1.Spēs: • interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tās ar kopēju izmeklēšanas procesu; • integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā.
Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai.
Students iepazīstas ar, pirms nodarbības, docētāja izsūtītajiem klīniskajiem gadījumiem. Izmantojot pieejamo literatūru, sagatavo atbildes prezentācijas veidā uz klīniskā gadījuma jautājumiem.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma.
Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes.
Gala ieskaite studentam tiek izlikta automātiski, ja katrā nodarbībā ir saņemta atzīme 4 un augstāk.
Students, kurš 4. mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” ir ieguvis vērtējumu 7 un augstāk ((lekciju tests + nodarbību vidējā atzīme)/2) automātiski iegūst iespēju nākamajā mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati II” mēģināt iegūt “automātu” kursa beigās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums. Vesels bērns un vesela bērna attīstības kritēriji. Bērna izmeklēšanas īpatnības pa orgānu sistēmām dažādos vecuma periodos. Neonatālais skrīnings. Metabolo slimību agrīna diagnostika. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā. Bērnu veselības aprūpes ētika. Jēdziens par pediatrisko paliatīvo aprūpi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaundzimis bērns- iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts, raksturojums un ar to saistītās komplikācijas. Jaundzimušā bērna novērtējums atbilstoši gestācijas vecumam. Jaundzimušā perioda raksturojums un adaptācijas perioda norise un klīniskās izpausmes. Jaundzimušā perioda slimību klīniskās manifestācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas orgānu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos. BA. Cistiskā fibroze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas orgānu sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Malabsorbcijas sindroms (govs piena olbaltuma alerģija, celiakija). Vemšanas un vēdersāpju diferenciāldiagnostika (kolikas, aizcietējumi, funkcionālās vēdersāpes).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu un EKG īpatnības bērniem. Biežākie ritma traucējumi bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērniem un to raksturojums. Leikozes īpatnības bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadceļu biežākās slimības bērniem un to diferenciālā diagnostika. Glomerolnefrīti ar nefrītisko un nefrotisko sindromu bērniem. Akūta nieru mazspēja. Hroniska nieru slimība.
AH bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnās sistēmas īpatnības dažādos vecuma posmos. Hormonālo analīžu izvērtēšanas specifika. Bērnu kaulu veselības izvērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu radioloģiskās izmeklēšanas iespējas un īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes izzināšana, iegūto datu novērtējums. Bērna izmeklēšanas praktiskās iemaņas pa orgānu sistēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Diagnostisko laboratoro izmeklējumu īpatnības bērniem dažādos vecuma periodos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna ēdināšanas principi līdz 18 gadu vecumam. Virssvars, aptaukošanās. Vitamīnu deficīts bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu augšana un attīstība: fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Pubertātes traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Jaundzimušo periods – klīniskā izmeklēšana un jaundzimušā novērtējums pēc dzimšanas laika, svara/garuma, gestācijas vecuma noteikšana, adaptācijas perioda izpausmes. Jaundzimušo refleksi. Jaudzimušā perioda biežākās saslimšanas (Bilirubīna vielmaiņas traucējumi, hemorāģiskais sindroms, hialīno membrānu slimība).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Asinsrades sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Asins ainas īpatnības dažādos bērna vecuma periodos. Fe deficīta anēmija, etioloģija, patogenēze, klīnika, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Perinatāla asfiksija, reanimācijas pasākumi. Posthipoktiska perinatāla encefalopātija un diferenciāldiagnoze ar dzemdību traumatisku bojājumu. Citas dzemdību traumas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Akūts bronhīts, bronhīts ar sēkšanu. Termini - sēkšana (weezing) un stridors, iemesli bērniem (iegūti un iedzimti). Sadzīvē iegūtas pneimonijas bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Acianotiskās iedzimtās sirdskaites: Ātriju starpsienas defekts (ASD), Ventrikuļu starpsienas defekts (VSD), Atrioventrikulārs septāls defekts (AVSD), Atvērts arteriāls vads (PDA), Aortas koarktācija (AoK).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Cianotiskās iedzimtās sirdskaites: Fallot tetrāde, Maģistrālo asinsvadu transpozīcija, Kreisā sirds puses hipoplazijas sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kardiomiopātijas. Akūta un hroniska sirds mazspēja bērniem. TA mērīšanas īpatnības bērniem. Arteriālās hipertensijas (AH) raksturojums. EKG īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Augšanas traucējumi bērniem. D vitamīna deficīts. Rahīta diferenciāldiagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vairogdziedzera patoloģijas bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības. Urīnizvadceļu infekcijas (komplicētas, nekomplicētas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vardarbība pret bērnu kā medicīnas problēma. Kratīta bērna sindroms. Zīdaiņa pēkšņās nāves sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ādas un zemādas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atopisks un seboreisks dermatīts. Lokālās infekcijas neonatālā periodā (āda, naba, acis).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials placed in the studios.
Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Textbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.
RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases: open access databases (PubMed), evidence-based medical databases - ClinicalKEY, DynaMedPlus.
Papildu literatūra
Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.
Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of Pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.