Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ergoterapija pediatrijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_051
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
15,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās, apgūstot ergoterapeita novērtēšanas, iejaukšanās pamatprincipus un metodes pediatrijā.

Priekšzināšanas

Anatomija, Fizioloģija, Ergoterapijas pamati, Novērtēšanas metodoloģija ergoterapijā, Personas un vides mijiedarbība nodarbes veicināšanai, Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana, Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūs zināšanas par bērnu attīstības dažādiem aspektiem un kontekstiem, spēs raksturot nodarbes bērniem, izklāstīt to attīstību un izskaidrot raksturīgākos ierobežojumus, atpazīs galvenās teorētiskās pieejas ergoterapijā ar bērniem un spēs tās aprakstīt, spēs organizēt nodarbes disfunkcijas novērtējumu bērniem, spēs raksturot ergoterapeita prakses procesu un aprakstīt atsevišķu terapijas metožu pielietojumu bērniem ar nodarbes disfunkciju.

Prasmes

1.Pratīs novērtēt un izskaidrot bērna funkcionālās spējas, lietot atsevišķus standartizētus ergoterapijas novērtēšanas instrumentus, analizēt bērna nodarbes veikšanas ierobežojumus un resursus, interpretēt novērtēšanas rezultātus un plānot terapiju atbilstoši bērna nodarbes disfunkcijai, demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā, dokumentēt ergoterapijas procesu dažādos tā posmos.

Kompetences

1.Studējošais, izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par ergoterapijas metodēm bērniem, spēs: • interpretēt un novērtēt rezultātus; • plānot terapiju atbilstoši bērna disfunkcijai; • izstrādāt un pielietot uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju; • izvērtēt terapijas efektivitāti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošais patstāvīgi, izmantojot literatūras avotus: • veic bērna attīstības novērojumu un izveido par to prezentāciju; • sagatavo prezentāciju par nodarbes jomām bērniem; • sagatavo prezentāciju par spēles veidiem un atbilstošām rotaļlietām dažādos vecuma posmos; • veic uzdevumu par pozicionēšanas pamatprincipiem bērniem ar kustību traucējumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Pārbaudes metode: 1. semestrī patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (20%), kontroldarbi (10%), praktiska ieskaite par handling un pozicionēšanas pamatprincipiem (30%), rakstiska studentu zināšanu pārbaude ieskaites veidā (40%). 2. semestrī līdzdarbība nodarbībās (30%), patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (30%), pārbaudījums zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudei (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapeita taktika darbā ar pacientiem ar autiska spektra traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novērtēšanas metodes pediatrijā: Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar ideopatisko reimatoīdo artrītu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rokas funkcijas un ikdienas aktivitāšu veikšanas iemaņu attīstība bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergoterapeita taktika darbā ar pacientiem ar autiska spektra traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nodarbes jomas bērniem. Mācību uzdevuma prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Hendlinga pamatprincipi bērniem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar dažādām neiroloģiskām saslimšanām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapeita taktika darbā ar pacientiem ar autiska spektra traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna normāla attīstība. Funkcionēšanas vadlīnijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads. Bērna normāla attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas vides novērtējums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rokas funkcijas novērtēšana bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Alternatīvā un augmentatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Hendlinga pamatprincipi bērniem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēles novērtējums ergoterapijā. Spēle kā terapeitisks līdzeklis ergoterapijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alternatīvā un augmentatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Novērtēšanas metodes pediatrijā: Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērna normāla attīstība. Mācību uzdevums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Spēles novērtējums ergoterapijā. Spēle kā terapeitisks līdzeklis ergoterapijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
12,00
Kontaktstundas:
92 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Metodes rokas terapijā bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Metodes rokas terapijā bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensorās integrācijas traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensorās integrācijas traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes rokas terapijā bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
50 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai

2.

Case-Smith’s Occupational therapy for children and adolescents / edited by Jane Clifford O’Brien and Heather Kuhaneck. Eight edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. x, 902 lpp.

3.

Feeding and Nutrition [in] children with Neurodevelopmentl Disability" edited by peter B.Sullivan, 2009, Mac Keith Press, 35-106 lpp. (akceptējams izdevums)

4.

Occupation Centered Practice with Children: A practical guidefor Occupational Therapists, by Rodger, Sylvia, 2017.

5.

Willard & Spackman's occupational therapy. 13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2018. xxxiv, 1262 lpp.

Papildu literatūra

1.

Pierce D. Maternal Management of the Homes as a Developmental Play Space for Infants and Toddlers, AJOT, May/June 2000, Volume 54, Number 3.

2.

Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai. Nacionālās veselības dienests, 2011.

Citi informācijas avoti

1.

McDonald, R., Surtees, R. A. H., & Wirz, S. (2004). The international classification of functioning, disability and health provides a model for adaptive seating interventions for children with cerebral palsy. British Journal of Occupational Therapy, 67(7), 293 - 302.

2.

Sensory Processing Disorder (SPD)Resource Center