Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads pediatra prasmēs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_056
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursā „Ievads pediatra prasmēs” studējošais apgūst vesela bērna organisma strukturālās un funkcionālās īpatnības, augšanas un attīstības likumsakarības, veselības veicināšanas principus bērniem no dzimšanas līdz 18 gadiem. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot studiju programmas “Neonatoloģija” un „Bērnu slimības”.

Priekšzināšanas

Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā; Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu); Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā; Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Ievads pediatra prasmēs” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot Pediatrijas vietu medicīnā, attīstības virzienus, bērna veselības stāvokli Latvijā; raksturot bērna vecuma posmus; paskaidrot anamnēzes nozīmi un tās izziņas procesa īpatnības bērna vecumā, vesela bērna augšanu un fizisko attīstību, kā arī bērna motorikas attīstību dažādos vecuma posmos; aprakstīt bērna psihosociālo attīstību, uztveres, valodas un personības veidošanos; paskaidrot veselības veicināšanas principus. Raksturot gremošanas sistēmas strukturālās un funkcionālās īpatnības bērniem, izmeklēšanas metodiku un semiotiku. Raksturot asinsrades sistēmas īpatnībām dažādos vecumposmos. Raksturot nervu sistēmas veidošanos antenatālā periodā un attīstību pēc dzimšanas, tās strukturālās īpatnības bērna vecumā; garīgo attīstību, tās novērtēšanas kritērijus; bērna motoro attīstību. Aprakstīt psihosociālo attīstību, uztveri, valodas veidošanos; personības veidošanos, tās kritērijus; raksturot nieru un urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem dažādos vecumposmos. Aprakstīt sirds – asinsvadu sistēmas īpatnības abērniem, šīs sistēmas izmeklēšanas īpatnības bērniem. Paskaidrot pubertātes vecumposma fizioloģiju; dzimumdiferenciāciju, saprast bērna dzimumattīstības izvērtēšanu. Paskaidrot augšanas procesu regulāciju dažādos vecuma posmos.

Prasmes

1.Formulēt atslēgas vārdus, orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par veselu bērnu. Izmeklēt veselu bērnu, kā arī izdarīt secinājumus par iegūtajiem rezultātiem; veikt mērījumus bērna fiziskās aktivitātes novērtēšanai.

Kompetences

1.Studējošais pratīs atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu novērtējot novirzes no normas, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: Klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: • Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecuma normām, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana; • Klīniskā gadījuma prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska un praktiska ieskaitē cikla beigās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu veselība Latvijā un ES kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Anamnēzes izziņas process ģimenē un bērniem dažādos vecuma posmos. Galvas, kakla un redzes izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Limfātiskās sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Elpošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Sirds asinsvadu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ādas un zemādas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kaulu muskuļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vesela bērna augšanas, motorās, psihosociālās, garīgās attīstības, uztveres, valodas novērtēšana. Personības veidošanās un tās novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Gremošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērna fiziskās atītīstības ēdienkartes izvērtējums dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērna mutes veselība un tās izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Nieru, urīnizvadceļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Endokrīnās un dzimumorgānu sistēmu izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērna vecuma pacienta izvērtēšana ar iespējamu vardarbību. Teorētisko zināšanu prasmju novērtēšana izmantojot klīniskajās situācijās balstītus uzdevumus.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju materiāls./Lecture material.

2.

Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. /Teaching methodical materials in Pediatrics.

3.

Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra./Modified medical history scheme for MF students. RSU Department of Pediatrics.

4.

Kliegman, Robert M.; St Geme, Joseph W., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. Elsevier Inc., 2020.

Citi informācijas avoti

1.

DynaMed

2.

MD Consult