Ievads pediatra prasmēs
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Ievads pediatra prasmēs” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot Pediatrijas vietu medicīnā, attīstības virzienus, bērna veselības stāvokli Latvijā; raksturot bērna vecuma posmus; paskaidrot anamnēzes nozīmi un tās izziņas procesa īpatnības bērna vecumā, vesela bērna augšanu un fizisko attīstību, kā arī bērna motorikas attīstību dažādos vecuma posmos; aprakstīt bērna psihosociālo attīstību, uztveres, valodas un personības veidošanos; paskaidrot veselības veicināšanas principus. Raksturot gremošanas sistēmas strukturālās un funkcionālās īpatnības bērniem, izmeklēšanas metodiku un semiotiku. Raksturot asinsrades sistēmas īpatnībām dažādos vecumposmos. Raksturot nervu sistēmas veidošanos antenatālā periodā un attīstību pēc dzimšanas, tās strukturālās īpatnības bērna vecumā; garīgo attīstību, tās novērtēšanas kritērijus; bērna motoro attīstību. Aprakstīt psihosociālo attīstību, uztveri, valodas veidošanos; personības veidošanos, tās kritērijus; raksturot nieru un urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem dažādos vecumposmos. Aprakstīt sirds – asinsvadu sistēmas īpatnības abērniem, šīs sistēmas izmeklēšanas īpatnības bērniem. Paskaidrot pubertātes vecumposma fizioloģiju; dzimumdiferenciāciju, saprast bērna dzimumattīstības izvērtēšanu. Paskaidrot augšanas procesu regulāciju dažādos vecuma posmos.
Prasmes
1.Formulēt atslēgas vārdus, orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par veselu bērnu. Izmeklēt veselu bērnu, kā arī izdarīt secinājumus par iegūtajiem rezultātiem; veikt mērījumus bērna fiziskās aktivitātes novērtēšanai.
Kompetences
1.Studējošais pratīs atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu novērtējot novirzes no normas, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošā patstāvīgais darbs ietver:
Klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts:
• Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecuma normām, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana;
• Klīniskā gadījuma prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska un praktiska ieskaitē cikla beigās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu veselība Latvijā un ES kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anamnēzes izziņas process ģimenē un bērniem dažādos vecuma posmos. Galvas, kakla un redzes izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Limfātiskās sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ādas un zemādas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kaulu muskuļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vesela bērna augšanas, motorās, psihosociālās, garīgās attīstības, uztveres, valodas novērtēšana. Personības veidošanās un tās novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna fiziskās atītīstības ēdienkartes izvērtējums dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna mutes veselība un tās izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Nieru, urīnizvadceļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Endokrīnās un dzimumorgānu sistēmu izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna vecuma pacienta izvērtēšana ar iespējamu vardarbību.
Teorētisko zināšanu prasmju novērtēšana izmantojot klīniskajās situācijās balstītus uzdevumus.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lekciju materiāls./Lecture material.
Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. /Teaching methodical materials in Pediatrics.
Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra./Modified medical history scheme for MF students. RSU Department of Pediatrics.
Kliegman, Robert M.; St Geme, Joseph W., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. Elsevier Inc., 2020.
Citi informācijas avoti
DynaMed
MD Consult