Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu un dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, kā arī parādīt šo zināšanu kritisku izpratni. 2. Par biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmisko uzbūvi, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. 3. Par bioķīmisko procesu dinamiku cilvēka organismā un to kopsakarību, par bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām, par bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, par fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodēm, par bioķīmisko īpatnību ievērošanu, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.
Prasmes
1.4. Veikt vienkāršus analītiskus bioķīmiskus eksperimentus, lietot laboratorijas traukus un aparatūru. 5. Analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.
Kompetences
1.6. Analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzi no normas. 7. Izvērtēt ēdienkarti pēc olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu satura, izstrādāt rekomendācijas uztura galveno sastāvdaļu koriģēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par tēmām:
1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
2. Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
6. Fizisko aktiviātšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
8. Sagatavot un uzrakstīt īsu referātu par kāda izvēlētas fiziskās aktivitātes veida bioķīmisko analīzi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par septiņiem tēmu blokiem, par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs:
1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
2. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības.
3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa.
5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
6. Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos par kuriem tiek iegūti punkti.
1. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas.
2. Olbaltumvielas.
Pēc īsa referāta uzrakstīšanas par izvēlētā kustību veida bioķīmisko analīzi (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam).
Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi veikt bioķīmiskās reakcijas, izvēlēties atbilstošus reaktīvus un laboratorijas traukus, interpretēt iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem.
Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi.
Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošo pielaistu pie rakstiska eksāmena un izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem septiņiem paredzētajiem pārbaudes darbiem.
Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību paredzētajam, jāveic to interpretēšana.
Gala vērtējumu par Studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā 70%, prezentācija 10% un atbildes eksāmenā 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dzintare, (2019). Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Rīga: LSPA, 63lpp.
Dzintare, M. (2018). Basics of biochemistry. Rīga : LSPA, 79p.
Ūdre V. (1999).Vispārējā un sporta bioķīmija I d. Metodiskais līdzeklis. Rīga, LSPA 73lpp.
Ūdre, V. (2000). Vispārējā un sporta bioķīmija II d., Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 196lpp.
Cēdere, D.,& Logins, J. (1996). Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Rīga, Zvaigzne ABC, 385lpp.
Maughan R., & Gleeson, M. (2004). The Biochemical Basis of Sports Performance. Oxford University press. New York, 253p.
Papildu literatūra
Ūdre, V. (2001). Augoša organisma metabolisma īpatnības un fizisko īpašību attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 19lpp.
Волков, Н. И. (2000). Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, c 504.
Citi informācijas avoti
Murray, R., K., Granner, D., K., Mayes, P., A., & Rodwell, V., W. (1999). Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 927p.
Lieberman, M., A., Marks, A., (2008). Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.) .Lippincott Williams and Wilkins, 1024p.
Lehninger, A., L., Nelson, D., L., & Cox, M., M. (2004). Principles of Biochemistry. 4th edition. W. H. Freeman & Co.
Stryer, L., Berg, J., M., & Tymoczko, J., L. (2002). Biochemistry. 5th edition. W. H. Freeman & Co.