Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Attīstības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_003
Zinātnes nozare
Attīstības psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studentu zināšanas par personības attīstības būtību, ietekmējošiem faktoriem, likumsakarībām dažādos personības attīstības vecumposmos, kā arī attīstīt prasmes veikt personības attīstības analīzi, noteikt attīstības kritērijus, atklāt reālās un potenciālās attīstības problēmas un izvērtēt to risināšanas iespējas.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi Vispārējā psiholoģija, Personības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā.

Prasmes

1.Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, pielieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, pielietojot to prakses darbu aprakstā.

Kompetences

1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas un specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: • Bērna novērošana (1-6 gadi) un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) vai pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā un novērojamā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju, intervijas jautājumi tiek sagatavoti nodarbībā; studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18... gadi). Prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu vai pieaugušā interviju un jaunākos pētījumus par attiecīgi vecumposmu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: o Bērna novērošana un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze un prezentācija, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) – novērojamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti novēro bērnus no 1-6 gadu vecumam. Novērošanas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību novērojamā bērna vecumposmā vai pieaugušā intervija, intervijas prezentācija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 15-80). Intervijas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību intervējamā vecumposmā – 25% no vērtējuma; Tests par katru vecumposmu – 25% no vērtējuma; Noslēguma tests – eksāmens – par attīstības psiholoģijas pamatjautājumiem un personības fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību – 50% no vērtējuma; • Aktīva dalība lekcijās un semināros +1 vērtējuma balle.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kopsavilkuma tabula par autoru attīstības teorijām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par attīstību. Refleksu nozīme attīstībā. Temperamenta loma attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību vecumposmā no 1-6 gadiem. Bērna gatavības skolai izvērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Identātes veidošanās jaunieša vecumposmā.Identitāte, identitātes krīze un attīstības krīzes E. Eriksona teorijā. Intervijas jautājumu sagatavošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā( 25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā( 25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

18-45 gadus vecu cilvēku intervijas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

45-... gadus vecu cilvēku interviju prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība kā dzīves process.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kopsavilkuma tabula par autoru attīstības teorijām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi par attīstību. Refleksu nozīme attīstībā. Temperamenta loma attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību vecumposmā no 1-6 gadiem. Bērna gatavības skolai izvērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Identātes veidošanās jaunieša vecumposmā.Identitāte, identitātes krīze un attīstības krīzes E. Eriksona teorijā. Intervijas jautājumu sagatavošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā( 25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

18-45 gadus vecu cilvēku intervijas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

45-... gadus vecu cilvēku interviju prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība kā dzīves process.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Keil F. (2014). Developmental Psychology: The Growth of Mind and Behavior 1st Edition, Norton&Company inc.

2.

Mārtinsone, K. un Miltuze, K. (red.), (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi–teorijas un pētījumi (358. lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.

3.

Craig, G. and Baucum, D. (2008). Human Development (9th ed.). Upper Saddle River N. J. Prentice Hall.

4.

Schaie, W. and Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging.

Papildu literatūra

1.

Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga. Rasa ABC.

2.

Ding, Sh. (2005). Children's Personal and Social Development. Malden. Blackwell Publishing.

3.

Eriksons, E.H. (1998). Identitāte: jaunība un krīze. Rīga. Jumava.

4.

Gilibrand, R., (2016). Developmental Psychology, Harlow, England : Pearson.

5.

Helwig, C.C., (2018). New perspectives on moral development, NY, Routledge.

6.

Piažē, Ž. (2002). Bērna intelektuālā attīstība. Rīga. Pētergailis.

7.

Vinikots, D. V. (2004). Bērns un viņa māte. Rīga. Raka.

Citi informācijas avoti

1.

British Journal of Developmental psychology

2.

European Journal of developmental Psychology

3.

Journal of Applied Developmental Psychology