Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālais darbs ar ģimeni

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_285
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar ģimeni.

Priekšzināšanas

Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, par sociālo darbu ar gadījumu, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, zināšanas par ģimenes politiku un likumdošanu Latvijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūst zināšanas un izpratni par studiju kursa satura aprakstā norādītajām tēmām: ģimenes funkcionēšana un disfunkcija, deviances un to veidi, atkarības un to veidi, sociālās kompetences modelis, vardarbība un vardarbības veidi, riska faktoru grupas, vardarbības pazīmes un sekas, cilvēktirdzniecības veidi, prevencija un tās līmeņi, atklāšana un rehabilitācija, sociālā darbinieka darbības prakses līmeņos.

Prasmes

1.Apgūst novērtēšanas un iejaukšanās prasmes.

Kompetences

1.Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Veic padziļinātu tēmu izpēti; lasa obligāto un ieteicamo literatūru; iepazīstas ar pētījumiem; iepazīstas ar likumdošanu; skatās video un ieteicamās filmas ar tam sekojošiem uzdevumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju un nodarbību apmeklējums - 10%; līdzdalība mācību vizītēs - 10%; izpildīti patstāvīgie darbi - 10%; līdzdalība grupu darbos - 10%; nokārtots eksāmens - 60%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviantoloģijas socioloģiskā teorija. Diferencētās asociācijas teorija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Atkarības profilakse. Palīgs sociālajiem darbiniekiem. – Rīga, 2007

2.

LATVIJA Pārskats par tautas attīstību 2015/2016 „Dzīves meistarība un informācijpratība”. Rīga: Latvijas Universitāte, 2018. 151 lpp.

3.

Riska faktoru novērtēšana ģimenēs, kurās ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi (saskaņā ar MK noteikumu Nr. 338 „Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” 1.pielikumā minētie kritēriji un 2.pielikumā noteiktā anketa)

4.

MK noteikumi Nr.1613 Kārtība, kādā nepieciešamo palīdzību sniedz bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām

5.

MK noteikumi Nr.790 Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām

6.

MK noteikumi Nr.914 Kārtība, kādā no psihoaktīvām vielām atkarīgās personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus

Papildu literatūra

1.

Dzīves jautājumi. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” I-XII

2.

Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā: (Sociālā psiholoģija). Rīga, 2006

3.

Boulbijs Dž. Drošais pamats. – Rīga: Rasa ABC, 1998

4.

Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. – Rīga: Latvijas Universitātes Socioloģijas katedra, - 1996. 104. – 110.lpp.

5.

Т.И.Шульга, В.Слот, Х.Спаниярд, Методика работы с детьми «группы риска». - Москва; Издательство УРАО: 2001. 123 стр

6.

Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm).- Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001.

7.

Reinholde I., Vanaga D. Sociālais darbs ar augsta riska ģimenēm. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” 2002.

Citi informācijas avoti

1.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums. https://likumi.lv/doc.php?id=68488

2.

MK noteikumi nr.338. Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem. https://likumi.lv/doc.php?id=291788

3.

www.probacija.lv

4.

www.ievp.gov.lv

5.

www.lm.gov.lv

11.

Filmas "Stikla pils," "Būda"

12.

Filmas "Nestāstāmie stāsti," "Sievas," "Bars"

13.

Filmas "Suņu vīrs un Tille"