Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stresa menedžments

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_405
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studējošos ar zināšanām par stresa jēdzieniem/veidiem, izpratni par izdegšanas un tehnostresa mehānismiem un stresa mazināšanas metodēm. Veicināt prasmi analizēt zinātniskās publikācijas; izmantot elpošanas/relaksācijas, kognitīvās un apzinātības paņēmienus; izstrādāt personisku stresa vadības plānu, patstāvīgi izvērtēt stresa riskus studiju/darba vidē, integrējot atbalsta resursus un ievērojot profesionālās ētikas un labbūtības principus.

Priekšzināšanas

Pamata zināšanas vispārīgajā un attīstības psiholoģijā

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē stresa jēdzienu/veidus.

2.Izprot izdegšanas un tehnostresa mehānismus.

3.Pārzina pierādījumos balstītas stresa mazināšanas metodes.

Prasmes

1.Analizē zinātniskās publikācijas.

2.Izmanto elpošanas/relaksācijas, kognitīvos un apzinātības paņēmienus.

3.Izstrādā personisku stresa vadības plānu.

Kompetences

1.Patstāvīgi izvērtē stresa riskus studiju/darba vidē, integrē atbalsta resursus, ievēro profesionālās ētikas un labbūtības principus, sadarbību ar kolēģiem/klientiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresu un tās ietekmi uz organismu

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresu un tās ietekmi uz organismu. Darba shēma: Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs: Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed. Rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu.

Vērtēšanas kritēriji:

  • Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA). 
  • Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem. 
  • Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze. 
  • Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.
2.

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresa pārvarēšanas stratēģijām

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresa pārvarēšanas stratēģijām. Darba shēma: Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs: Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed. Rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu.

Vērtēšanas kritēriji:

  • Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA). 
  • Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem. 
  • Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze. 
  • Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.
3.

Dzīvesveida faktoru un stresa mazināšanas plāna izstrāde un prezentācija

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vērtēšanas kritēriji:

Izcili (27–30 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem. 

Labi (24–26 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem. 

Pietiekami (21–23 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns. 

Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

4.

Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vērtēšanas kritēriji:

Izcili (9–10 %) – aktīva līdzdalība diskusijās/praksē, visi uzdevumi iesniegti laikā, atbildība par darbu kvalitāti. 

Labi (7–8 %) – pietiekama iesaiste ar nelieliem kavējumiem. 

Pietiekami (5–6 %) – neregulāra iesaiste. 

Nepietiekami (≤4 %) – minimāla vai nav iesaistes.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa jēdziens un veidi. Stress kā organisma vispārējā adaptīvā reakcija.
Apraksts

Stresa jēdziena attīstība no klasiskās izpratnes līdz mūsdienām. Stresa veidu sistematizēšana: pozitīvais stress; negatīvais stress; nepietiekams stress. Tiks aplūkots, kāpēc neliels stress var būt veselīgs, bet pārmērīgs stress rada problēmas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā zinātniski tiek definēts “stress” un ar ko tas atšķiras no ikdienas lietotā termina “uztraukums”?
  • Kādā veidā pozitīvais stress var uzlabot sniegumu, un kāpēc pārmērīgs stress (distress) var kaitēt?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa stimuli jeb stresori. Stresoru veidi un ietekmes faktori.
Apraksts

Tiks analizētas ķermeņa specifiskas atbildes reakcijas uz pārmērīgā negatīvā stresa radīto situāciju. Diskutēts par stresa pārvarēšanas veidiem un stratēģijām.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādus galvenos stresa reakcijas komponentus (gan fizioloģiskus, gan psiholoģiskus) var izdalīt stresa situācijā?
  • Kādi ir pārmērīgā negatīvā stresa regulācijas veidi un paņēmieni?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress darba vidē un izdegšanas sindroms.
Apraksts

Darba vides stress un psihosociālie faktori darbā, kas izraisa spriedzi un hronisku stresu darbiniekos. Tipisko darbavietas stresoru analīze. Īpašu uzmanību veltīsim izdegšanas sindromam (burnout). Tiks aplūkota izdegšanas sindroma definīcija un simptomi atbilstoši jaunākajām starptautiskajām vadlīnijām.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādus galvenos stresa reakcijas komponentus (gan fizioloģiskus, gan psiholoģiskus) var izdalīt stresa situācijā?
  • Kādi ir pārmērīgā negatīvā stresa regulācijas veidi un paņēmieni?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Izdegšanas sindroms un cilvēka labbūtība.
Apraksts

Tiks analizēti izdegšanas sindroma faktori un to preventīvi pasākumi.

Nodarbības jautājums:

  • Kādus preventīvus pasākumus varam veikt izdegšanas sindroma profilaksei sev un citiem?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress akadēmiskajā vidē (studentu un pasniedzēju perspektīva).
Apraksts

Tiks analizēts akadēmiskās vides stress – galvenie stresa faktori studentiem un arī pedagoģiskajam personālam. Izpētīsim studējošo būtiskākos stresorus un akadēmiskā stresa sekas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādi faktori studiju procesā visbiežāk izraisa stresu studentiem un kā šie faktori izpaužas ikdienas studentu dzīvē?
  • Kā ilgstošs un nepārvaldīts stress var ietekmēt studenta veselību un akadēmisko sniegumu?
  • Kādus resursus paši studenti var izmantot, lai mazinātu akadēmiskā stresa negatīvo ietekmi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress ikdienas dzīvē un sadzīvē.
Apraksts

Šī lekcija pievēršas ikdienas (sadzīves) stresa avotiem un to pārvaldīšanai. Analizēsim biežākos ikdienas stresorus. Tiks uzsvērts, ka “maziem” ikdienas stresoriem ir kumulatīvs efekts. Lekcijā pārrunāsim stresa pārvaldīšanas stratēģijas ikdienai.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādi ikdienas dzīves notikumi un situācijas visbiežāk izraisa hronisku stresu cilvēkiem, kā šos stresa avotus savlaicīgi atpazīt?
  • Kā globāli krīzes notikumi (piemēram, pandēmija, karš, ekonomiskās krīzes) atbalsojas indivīdu ikdienas stresa līmenī?
  • Kāpēc “mazie” sadzīves stresori nav ignorējami un kāda ir to iespējamā uzkrājošā ietekme uz cilvēka psihoemocionālo stāvokli?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas un psihiskā noturība.
Apraksts

Šajā lekcijā teorētiski aplūkosim, kā cilvēki pārvar stresu un kas nosaka cilvēka psihisko noturību. Iepazīsim stresa pārvarēšanas stratēģiju klasifikāciju.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādas ir galvenās stresa pārvarēšanas stratēģiju kategorijas un ar kādiem praktiskiem paņēmieniem tās ilustrējamas?
  • Kuras stresa pārvarēšanas metodes tiek uzskatītas par neveselīgām un kā tās ilgtermiņā var ietekmēt cilvēka psihisko veselību?
  • Kas ir psihiskā noturība un kādi faktori palīdz cilvēkam būt noturīgam pret stresa negatīvajām sekām?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa vadīšanas metodes un intervences.
Apraksts

Šajā lekcijā aplūkosim dažādas zinātniski pamatotas metodes, ko izmanto stresa mazināšanai un pārvaldīšanai.

Jautājumi:

  • Kādas ir galvenās stresa mazināšanas tehnikas, ko indivīds var izmantot ikdienā un kā tās iedarbojas uz cilvēka prātu un ķermeni?
  • Kāpēc fiziskās aktivitātes un relaksācijas paņēmieni tiek uzskatītas par efektīvām stresa pārvarēšanas metodēm un kādi ir šo metožu zinātniski pierādīti ieguvumi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress mūsdienu pasaulē – jaunie izaicinājumi un integrēta pieeja.
Apraksts

Noslēdzošajā teorētiskajā lekcijā aplūkosim stresa menedžmenta attīstības tendences un jaunus izaicinājumus sabiedrībā. Diskutēsim, kā mainījusies stresa “daba” 21.gs.digitalizācijas laikmetā. Analizēsim jaunu fenomenu “tehnostress” un tā veicinošas sekas un ietekmi uz organismu.

Jautājumi:

  • Kādi jauni stresa veidi un avoti ir parādījušies mūsdienu digitalizētajā un globalizētajā pasaulē, un kā tie ietekmē cilvēka labbūtību?
  • Kādēļ stresa menedžments nav tikai indivīda uzdevums – kādu lomu spēlē darba devēji, izglītības iestādes un valsts politika stresa mazināšanā sabiedrībā?
  • Kā stresa līmeņa mazināšana un garīgās veselības atbalsts sabiedrībā saistās ar ilgtspējīgas attīstības mērķiem un kopējo sabiedrības labklājību?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa pašnovērtējums un stresa dienasgrāmata.
Apraksts

Praktiskās nodarbības mērķis – palīdzēt studentiem apzināties savu stresa līmeni un identificēt individuālos stresorus. Nodarbības sākumā studenti aizpildīs stresa pašnovērtējuma aptauju, lai kvantitatīvi novērtētu cik lielu stresu pēdējā mēneša laikā tie izjutuši. Pēc tam studenti tiks iepazīstināti ar “stresa dienasgrāmatas” metodi.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā novērtēt savu subjektīvo stresa līmeni un kādas ir pazīmes, ka stress kļuvis paaugstināts?
  • Kā identificēt savus galvenos stresa avotus ikdienā – kuri notikumi vai situācijas man personīgi rada visvairāk spriedzes?
  • Kādus fiziskos un emocionālus simptomus manī izraisa stress, un kādas ir manas pašreizējās (varbūt neapzinātas) stratēģijas uz to reaģēt?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Relaksācijas un elpošanas tehniku treniņš.
Apraksts

Šīs nodarbības fokusā – praktiski apgūt relaksācijas metodes, kas samazina akūtu stresa reakciju.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā pareizi veikt dziļo elpošanu un progresīvo muskuļu relaksāciju, un kādas fizioloģiskas pārmaiņas šīs metodes izraisa organismā?
  • Kuru no apgūtajām relaksācijas tehnikām es personīgi uzskatu par visefektīvāko sev, un kādos brīžos ikdienā es varētu to pielietot stresa mazināšanai?
  • Kāpēc regulāra relaksācijas vingrinājumu praktizēšana var paaugstināt stresa noturību ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kognitīvi paņēmieni un problēmu risināšanas darbnīca.
Apraksts

Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā pareizi veikt dziļo elpošanu un progresīvo muskuļu relaksāciju, un kādas fizioloģiskas pārmaiņas šīs metodes izraisa organismā?
  • Kuru no apgūtajām relaksācijas tehnikām es personīgi uzskatu par visefektīvāko sev, un kādos brīžos ikdienā es varētu to pielietot stresa mazināšanai?
  • Kāpēc regulāra relaksācijas vingrinājumu praktizēšana var paaugstināt stresa noturību ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Apzinātības paņēmieni un stresa izturības veicināšana.
Apraksts

Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk.

Nodarbības jautājumi:

  • Kas ir apzinātība un kā regulāra apzinātības paņēmienu lietošana var palīdzēt samazināt stresa subjektīvo izjūtu?
  • Kādi bija personīgie izaicinājumi un ieguvumi, ko pieredzēju, izmēģinot īsu “ķermeņa skenēšanas” vingrinājumu?
  • Kā es varētu praktizēt apzinātības paņēmienus savā ikdienā turpmāk (minot konkrētu situāciju vai brīdi, kur to integrēt), un kā tas potenciāli var uzlabot manu spēju tikt galā ar stresa pilnām situācijām?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālais atbalsts un komunikācijas treniņš stresa situācijās.
Apraksts

Šī nodarbība veltīta sociālo prasmju un atbalsta izmantošanas iespējām stresa regulācijā.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādi sociālā atbalsta resursi man ir pieejami un kā es varētu tos aktīvāk iesaistīt savā stresa pārvaldīšanā?
  • Kādas ir aktīvas, emfātiskas klausīšanās pazīmes un kā šāda klausīšanās var palīdzēt samazināt runātāja stresu?
  • Kādus paņēmienus var izmantot, lai pieklājīgi, bet noteikti atteiktu kādam prasību vai ierosinājumu, kas man rada pārmērīgu slodzi, kā šādas robežas noteikšana palīdz samazināt stresu ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna izveide.
Apraksts

Šī nodarbība fokusējas uz veselīgā dzīvesveida lomu stresa noturībā un noslēgumā – individuāla stresa menedžmenta plāna izstrāde katram studentam.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādi sociālā atbalsta resursi man ir pieejami un kā es varētu tos aktīvāk iesaistīt savā stresa pārvaldīšanā?
  • Kādas ir aktīvas, emfātiskas klausīšanās pazīmes un kā šāda klausīšanās var palīdzēt samazināt runātāja stresu?
  • Kādus paņēmienus var izmantot, lai pieklājīgi, bet noteikti atteiktu kādam prasību vai ierosinājumu, kas man rada pārmērīgu slodzi, kā šādas robežas noteikšana palīdz samazināt stresu ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna prezentācija.
Apraksts

Tas būs iepriekšējās nodarbības turpinājums, kurā katrs students apkopos visas kursā apgūtās metodes un informāciju, lai izveidotu savu personalizētu stresa vadīšanas plānu. Šajā plānā jābūt: maniem galvenajiem stresoriem; agrīnām pazīmēm kas liecina, ka esmu stresā; mana “rīcības stratēģija” – kuras metodes izmantošu akūta stresa mazināšanai; ilgtermiņa profilakse – ko darīšu regulāri. Studenti izstrādā plānu rakstiski, kas uzskatāma par “darba lapu”, ko studējošais paņem līdzi reālajā dzīvē. Darbs jāprezentē auditorijā.

Nodarbības jautājums:

  • Kāpēc ir svarīgi proaktīvi plānot stresa mazināšanas soļus un negaidīt, līdz stress kļūs nekontrolējams?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa jēdziens un veidi. Stress kā organisma vispārējā adaptīvā reakcija.
Apraksts

Stresa jēdziena attīstība no klasiskās izpratnes līdz mūsdienām. Stresa veidu sistematizēšana: pozitīvais stress; negatīvais stress; nepietiekams stress. Tiks aplūkots, kāpēc neliels stress var būt veselīgs, bet pārmērīgs stress rada problēmas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā zinātniski tiek definēts “stress” un ar ko tas atšķiras no ikdienas lietotā termina “uztraukums”?
  • Kādā veidā pozitīvais stress var uzlabot sniegumu, un kāpēc pārmērīgs stress (distress) var kaitēt?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa stimuli jeb stresori. Stresoru veidi un ietekmes faktori.
Apraksts

Tiks analizētas ķermeņa specifiskas atbildes reakcijas uz pārmērīgā negatīvā stresa radīto situāciju. Diskutēts par stresa pārvarēšanas veidiem un stratēģijām.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādus galvenos stresa reakcijas komponentus (gan fizioloģiskus, gan psiholoģiskus) var izdalīt stresa situācijā?
  • Kādi ir pārmērīgā negatīvā stresa regulācijas veidi un paņēmieni?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress darba vidē un izdegšanas sindroms.
Apraksts

Darba vides stress un psihosociālie faktori darbā, kas izraisa spriedzi un hronisku stresu darbiniekos. Tipisko darbavietas stresoru analīze. Īpašu uzmanību veltīsim izdegšanas sindromam (burnout). Tiks aplūkota izdegšanas sindroma definīcija un simptomi atbilstoši jaunākajām starptautiskajām vadlīnijām.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādus galvenos stresa reakcijas komponentus (gan fizioloģiskus, gan psiholoģiskus) var izdalīt stresa situācijā?
  • Kādi ir pārmērīgā negatīvā stresa regulācijas veidi un paņēmieni?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Izdegšanas sindroms un cilvēka labbūtība.
Apraksts

Tiks analizēti izdegšanas sindroma faktori un to preventīvi pasākumi.

Nodarbības jautājums:

  • Kādus preventīvus pasākumus varam veikt izdegšanas sindroma profilaksei sev un citiem?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress akadēmiskajā vidē (studentu un pasniedzēju perspektīva).
Apraksts

Tiks analizēts akadēmiskās vides stress – galvenie stresa faktori studentiem un arī pedagoģiskajam personālam. Izpētīsim studējošo būtiskākos stresorus un akadēmiskā stresa sekas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādi faktori studiju procesā visbiežāk izraisa stresu studentiem un kā šie faktori izpaužas ikdienas studentu dzīvē?
  • Kā ilgstošs un nepārvaldīts stress var ietekmēt studenta veselību un akadēmisko sniegumu?
  • Kādus resursus paši studenti var izmantot, lai mazinātu akadēmiskā stresa negatīvo ietekmi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress ikdienas dzīvē un sadzīvē.
Apraksts

Šī lekcija pievēršas ikdienas (sadzīves) stresa avotiem un to pārvaldīšanai. Analizēsim biežākos ikdienas stresorus. Tiks uzsvērts, ka “maziem” ikdienas stresoriem ir kumulatīvs efekts. Lekcijā pārrunāsim stresa pārvaldīšanas stratēģijas ikdienai.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādi ikdienas dzīves notikumi un situācijas visbiežāk izraisa hronisku stresu cilvēkiem, kā šos stresa avotus savlaicīgi atpazīt?
  • Kā globāli krīzes notikumi (piemēram, pandēmija, karš, ekonomiskās krīzes) atbalsojas indivīdu ikdienas stresa līmenī?
  • Kāpēc “mazie” sadzīves stresori nav ignorējami un kāda ir to iespējamā uzkrājošā ietekme uz cilvēka psihoemocionālo stāvokli?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas un psihiskā noturība.
Apraksts

Šajā lekcijā teorētiski aplūkosim, kā cilvēki pārvar stresu un kas nosaka cilvēka psihisko noturību. Iepazīsim stresa pārvarēšanas stratēģiju klasifikāciju.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kādas ir galvenās stresa pārvarēšanas stratēģiju kategorijas un ar kādiem praktiskiem paņēmieniem tās ilustrējamas?
  • Kuras stresa pārvarēšanas metodes tiek uzskatītas par neveselīgām un kā tās ilgtermiņā var ietekmēt cilvēka psihisko veselību?
  • Kas ir psihiskā noturība un kādi faktori palīdz cilvēkam būt noturīgam pret stresa negatīvajām sekām?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa vadīšanas metodes un intervences.
Apraksts

Šajā lekcijā aplūkosim dažādas zinātniski pamatotas metodes, ko izmanto stresa mazināšanai un pārvaldīšanai.

Jautājumi:

  • Kādas ir galvenās stresa mazināšanas tehnikas, ko indivīds var izmantot ikdienā un kā tās iedarbojas uz cilvēka prātu un ķermeni?
  • Kāpēc fiziskās aktivitātes un relaksācijas paņēmieni tiek uzskatītas par efektīvām stresa pārvarēšanas metodēm un kādi ir šo metožu zinātniski pierādīti ieguvumi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress mūsdienu pasaulē – jaunie izaicinājumi un integrēta pieeja.
Apraksts

Noslēdzošajā teorētiskajā lekcijā aplūkosim stresa menedžmenta attīstības tendences un jaunus izaicinājumus sabiedrībā. Diskutēsim, kā mainījusies stresa “daba” 21.gs.digitalizācijas laikmetā. Analizēsim jaunu fenomenu “tehnostress” un tā veicinošas sekas un ietekmi uz organismu.

Jautājumi:

  • Kādi jauni stresa veidi un avoti ir parādījušies mūsdienu digitalizētajā un globalizētajā pasaulē, un kā tie ietekmē cilvēka labbūtību?
  • Kādēļ stresa menedžments nav tikai indivīda uzdevums – kādu lomu spēlē darba devēji, izglītības iestādes un valsts politika stresa mazināšanā sabiedrībā?
  • Kā stresa līmeņa mazināšana un garīgās veselības atbalsts sabiedrībā saistās ar ilgtspējīgas attīstības mērķiem un kopējo sabiedrības labklājību?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stresa pašnovērtējums un stresa dienasgrāmata.
Apraksts

Praktiskās nodarbības mērķis – palīdzēt studentiem apzināties savu stresa līmeni un identificēt individuālos stresorus. Nodarbības sākumā studenti aizpildīs stresa pašnovērtējuma aptauju, lai kvantitatīvi novērtētu cik lielu stresu pēdējā mēneša laikā tie izjutuši. Pēc tam studenti tiks iepazīstināti ar “stresa dienasgrāmatas” metodi.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā novērtēt savu subjektīvo stresa līmeni un kādas ir pazīmes, ka stress kļuvis paaugstināts?
  • Kā identificēt savus galvenos stresa avotus ikdienā – kuri notikumi vai situācijas man personīgi rada visvairāk spriedzes?
  • Kādus fiziskos un emocionālus simptomus manī izraisa stress, un kādas ir manas pašreizējās (varbūt neapzinātas) stratēģijas uz to reaģēt?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Relaksācijas un elpošanas tehniku treniņš.
Apraksts

Šīs nodarbības fokusā – praktiski apgūt relaksācijas metodes, kas samazina akūtu stresa reakciju.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā pareizi veikt dziļo elpošanu un progresīvo muskuļu relaksāciju, un kādas fizioloģiskas pārmaiņas šīs metodes izraisa organismā?
  • Kuru no apgūtajām relaksācijas tehnikām es personīgi uzskatu par visefektīvāko sev, un kādos brīžos ikdienā es varētu to pielietot stresa mazināšanai?
  • Kāpēc regulāra relaksācijas vingrinājumu praktizēšana var paaugstināt stresa noturību ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kognitīvi paņēmieni un problēmu risināšanas darbnīca.
Apraksts

Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk.

Nodarbības jautājumi:

  • Kā pareizi veikt dziļo elpošanu un progresīvo muskuļu relaksāciju, un kādas fizioloģiskas pārmaiņas šīs metodes izraisa organismā?
  • Kuru no apgūtajām relaksācijas tehnikām es personīgi uzskatu par visefektīvāko sev, un kādos brīžos ikdienā es varētu to pielietot stresa mazināšanai?
  • Kāpēc regulāra relaksācijas vingrinājumu praktizēšana var paaugstināt stresa noturību ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Apzinātības paņēmieni un stresa izturības veicināšana.
Apraksts

Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk.

Nodarbības jautājumi:

  • Kas ir apzinātība un kā regulāra apzinātības paņēmienu lietošana var palīdzēt samazināt stresa subjektīvo izjūtu?
  • Kādi bija personīgie izaicinājumi un ieguvumi, ko pieredzēju, izmēģinot īsu “ķermeņa skenēšanas” vingrinājumu?
  • Kā es varētu praktizēt apzinātības paņēmienus savā ikdienā turpmāk (minot konkrētu situāciju vai brīdi, kur to integrēt), un kā tas potenciāli var uzlabot manu spēju tikt galā ar stresa pilnām situācijām?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālais atbalsts un komunikācijas treniņš stresa situācijās.
Apraksts

Šī nodarbība veltīta sociālo prasmju un atbalsta izmantošanas iespējām stresa regulācijā.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādi sociālā atbalsta resursi man ir pieejami un kā es varētu tos aktīvāk iesaistīt savā stresa pārvaldīšanā?
  • Kādas ir aktīvas, emfātiskas klausīšanās pazīmes un kā šāda klausīšanās var palīdzēt samazināt runātāja stresu?
  • Kādus paņēmienus var izmantot, lai pieklājīgi, bet noteikti atteiktu kādam prasību vai ierosinājumu, kas man rada pārmērīgu slodzi, kā šādas robežas noteikšana palīdz samazināt stresu ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna izveide.
Apraksts

Šī nodarbība fokusējas uz veselīgā dzīvesveida lomu stresa noturībā un noslēgumā – individuāla stresa menedžmenta plāna izstrāde katram studentam.

Nodarbības jautājumi:

  • Kādi sociālā atbalsta resursi man ir pieejami un kā es varētu tos aktīvāk iesaistīt savā stresa pārvaldīšanā?
  • Kādas ir aktīvas, emfātiskas klausīšanās pazīmes un kā šāda klausīšanās var palīdzēt samazināt runātāja stresu?
  • Kādus paņēmienus var izmantot, lai pieklājīgi, bet noteikti atteiktu kādam prasību vai ierosinājumu, kas man rada pārmērīgu slodzi, kā šādas robežas noteikšana palīdz samazināt stresu ilgtermiņā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna prezentācija.
Apraksts

Tas būs iepriekšējās nodarbības turpinājums, kurā katrs students apkopos visas kursā apgūtās metodes un informāciju, lai izveidotu savu personalizētu stresa vadīšanas plānu. Šajā plānā jābūt: maniem galvenajiem stresoriem; agrīnām pazīmēm kas liecina, ka esmu stresā; mana “rīcības stratēģija” – kuras metodes izmantošu akūta stresa mazināšanai; ilgtermiņa profilakse – ko darīšu regulāri. Studenti izstrādā plānu rakstiski, kas uzskatāma par “darba lapu”, ko studējošais paņem līdzi reālajā dzīvē. Darbs jāprezentē auditorijā.

Nodarbības jautājums:

  • Kāpēc ir svarīgi proaktīvi plānot stresa mazināšanas soļus un negaidīt, līdz stress kļūs nekontrolējams?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ābeltiņa, M. (2023). Profesionālā izdegšana. Apgāds Zvaigzne ABC, 258

2.

Zakriževska-Belogrudova, M. (2021). Stresa anatomija, R.:154

Papildu literatūra

1.

Brata, W., Susanto, H., Zubaidah, S. (2025). Theoretical underpinnings and future research on academic stress in biological and educational perspectives. Review Article, Humanities and Social Sciences Communications, 12 (146)

2.

Borle, P., Reichel, K., Niebuhr, F., Voelter-Mahlknecht, S. (2021). How are techno-stressors associated with mental health and work outcomes? A systematic review of occupational exposure to information and communication technologies within the technostress model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16):8673.

3.

Future Forum Pulse (2024)

4.

Jannah, M., Widohardhono, R., Rachman, N., Sholichah, IF., Purnomo, RAA., Jaroah, S., Hidayah, R. (2025). Student Athletes: Does Emotional Regulation Affect Mental Toughness? International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 13(3), 571-576.

5.

Li, Y., Zheng, P. (2025). Trait resilience protects against social anxiety in college students through emotion regulation and coping strategies. Scientific Reports, 15 (1).

6.

Li, WW., Nannestad, J., Leow, T., Heward, C. (2024). The effectiveness of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on depression, PTSD, and mindfulness among military veterans: A systematic review and meta-analysis. Health Psychology Open, 11:20551029241302969.

7.

Litan, DE. (2025). The Impact of Technostress Generated by Artificial Intelligence on the Quality of Life: The Mediating Role of Positive and Negative Affect. Behavioral Sciences, 15(4):552.

8.

Lu, S., Wei, F., Li, G. (2021). The evolution of the concept of stress and the framework of the stress system. Cell Stress, 26;5(6):76–85.

9.

Piao, X., Xie, J., Managi, S. (2024). Continuous worsening of population emotional stress globally: universality and variations. BMC Public Health, 24 (3576)

10.

Shchaslyvyi, A., Antonenko, SV., Telegeev, G. (2024). Comprehensive Review of Chronic Stress Pathways and the Efficacy of Behavioral Stress Reduction Programs (BSRPs) in Managing Diseases. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(8):1077.

11.

Stokenberga I., Freimane G., Sudraba V. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. Monogrāfija Psiholoģija (2). Zvaigzne ABC, 171-244

12.

Tavoian, D., Craighead, DH., (2023). Deep breathing exercise at work: Potential applications and impact. Frontiers in Physiology, 14:1040091.

13.

WHO (2025). ICD-11 Implementation.

Citi informācijas avoti

1.

Zinātniskās datu bāzes - ProQuest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed