Stresa menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt studējošos ar zināšanām par stresa jēdzieniem/veidiem, izpratni par izdegšanas un tehnostresa mehānismiem un stresa mazināšanas metodēm. Veicināt prasmi analizēt zinātniskās publikācijas; izmantot elpošanas/relaksācijas, kognitīvās un apzinātības paņēmienus; izstrādāt personisku stresa vadības plānu, patstāvīgi izvērtēt stresa riskus studiju/darba vidē, integrējot atbalsta resursus un ievērojot profesionālās ētikas un labbūtības principus.
Priekšzināšanas
Pamata zināšanas vispārīgajā un attīstības psiholoģijā
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē stresa jēdzienu/veidus.
2.Izprot izdegšanas un tehnostresa mehānismus.
3.Pārzina pierādījumos balstītas stresa mazināšanas metodes.
Prasmes
1.Analizē zinātniskās publikācijas.
2.Izmanto elpošanas/relaksācijas, kognitīvos un apzinātības paņēmienus.
3.Izstrādā personisku stresa vadības plānu.
Kompetences
1.Patstāvīgi izvērtē stresa riskus studiju/darba vidē, integrē atbalsta resursus, ievēro profesionālās ētikas un labbūtības principus, sadarbību ar kolēģiem/klientiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresu un tās ietekmi uz organismu |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresu un tās ietekmi uz organismu. Darba shēma: Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs: Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed. Rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu. Vērtēšanas kritēriji:
|
||
|
2.
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresa pārvarēšanas stratēģijām |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par stresa pārvarēšanas stratēģijām. Darba shēma: Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs: Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed. Rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu. Vērtēšanas kritēriji:
|
||
|
3.
Dzīvesveida faktoru un stresa mazināšanas plāna izstrāde un prezentācija |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vērtēšanas kritēriji: Izcili (27–30 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem. Labi (24–26 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem. Pietiekami (21–23 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns. Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
4.
Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vērtēšanas kritēriji: Izcili (9–10 %) – aktīva līdzdalība diskusijās/praksē, visi uzdevumi iesniegti laikā, atbildība par darbu kvalitāti. Labi (7–8 %) – pietiekama iesaiste ar nelieliem kavējumiem. Pietiekami (5–6 %) – neregulāra iesaiste. Nepietiekami (≤4 %) – minimāla vai nav iesaistes. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa jēdziens un veidi. Stress kā organisma vispārējā adaptīvā reakcija.
Apraksts
Stresa jēdziena attīstība no klasiskās izpratnes līdz mūsdienām. Stresa veidu sistematizēšana: pozitīvais stress; negatīvais stress; nepietiekams stress. Tiks aplūkots, kāpēc neliels stress var būt veselīgs, bet pārmērīgs stress rada problēmas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa stimuli jeb stresori. Stresoru veidi un ietekmes faktori.
Apraksts
Tiks analizētas ķermeņa specifiskas atbildes reakcijas uz pārmērīgā negatīvā stresa radīto situāciju. Diskutēts par stresa pārvarēšanas veidiem un stratēģijām. Nodarbības jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress darba vidē un izdegšanas sindroms.
Apraksts
Darba vides stress un psihosociālie faktori darbā, kas izraisa spriedzi un hronisku stresu darbiniekos. Tipisko darbavietas stresoru analīze. Īpašu uzmanību veltīsim izdegšanas sindromam (burnout). Tiks aplūkota izdegšanas sindroma definīcija un simptomi atbilstoši jaunākajām starptautiskajām vadlīnijām. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms un cilvēka labbūtība.
Apraksts
Tiks analizēti izdegšanas sindroma faktori un to preventīvi pasākumi. Nodarbības jautājums:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress akadēmiskajā vidē (studentu un pasniedzēju perspektīva).
Apraksts
Tiks analizēts akadēmiskās vides stress – galvenie stresa faktori studentiem un arī pedagoģiskajam personālam. Izpētīsim studējošo būtiskākos stresorus un akadēmiskā stresa sekas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress ikdienas dzīvē un sadzīvē.
Apraksts
Šī lekcija pievēršas ikdienas (sadzīves) stresa avotiem un to pārvaldīšanai. Analizēsim biežākos ikdienas stresorus. Tiks uzsvērts, ka “maziem” ikdienas stresoriem ir kumulatīvs efekts. Lekcijā pārrunāsim stresa pārvaldīšanas stratēģijas ikdienai. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas un psihiskā noturība.
Apraksts
Šajā lekcijā teorētiski aplūkosim, kā cilvēki pārvar stresu un kas nosaka cilvēka psihisko noturību. Iepazīsim stresa pārvarēšanas stratēģiju klasifikāciju. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa vadīšanas metodes un intervences.
Apraksts
Šajā lekcijā aplūkosim dažādas zinātniski pamatotas metodes, ko izmanto stresa mazināšanai un pārvaldīšanai. Jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress mūsdienu pasaulē – jaunie izaicinājumi un integrēta pieeja.
Apraksts
Noslēdzošajā teorētiskajā lekcijā aplūkosim stresa menedžmenta attīstības tendences un jaunus izaicinājumus sabiedrībā. Diskutēsim, kā mainījusies stresa “daba” 21.gs.digitalizācijas laikmetā. Analizēsim jaunu fenomenu “tehnostress” un tā veicinošas sekas un ietekmi uz organismu. Jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pašnovērtējums un stresa dienasgrāmata.
Apraksts
Praktiskās nodarbības mērķis – palīdzēt studentiem apzināties savu stresa līmeni un identificēt individuālos stresorus. Nodarbības sākumā studenti aizpildīs stresa pašnovērtējuma aptauju, lai kvantitatīvi novērtētu cik lielu stresu pēdējā mēneša laikā tie izjutuši. Pēc tam studenti tiks iepazīstināti ar “stresa dienasgrāmatas” metodi. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Relaksācijas un elpošanas tehniku treniņš.
Apraksts
Šīs nodarbības fokusā – praktiski apgūt relaksācijas metodes, kas samazina akūtu stresa reakciju. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi paņēmieni un problēmu risināšanas darbnīca.
Apraksts
Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības paņēmieni un stresa izturības veicināšana.
Apraksts
Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais atbalsts un komunikācijas treniņš stresa situācijās.
Apraksts
Šī nodarbība veltīta sociālo prasmju un atbalsta izmantošanas iespējām stresa regulācijā. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna izveide.
Apraksts
Šī nodarbība fokusējas uz veselīgā dzīvesveida lomu stresa noturībā un noslēgumā – individuāla stresa menedžmenta plāna izstrāde katram studentam. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna prezentācija.
Apraksts
Tas būs iepriekšējās nodarbības turpinājums, kurā katrs students apkopos visas kursā apgūtās metodes un informāciju, lai izveidotu savu personalizētu stresa vadīšanas plānu. Šajā plānā jābūt: maniem galvenajiem stresoriem; agrīnām pazīmēm kas liecina, ka esmu stresā; mana “rīcības stratēģija” – kuras metodes izmantošu akūta stresa mazināšanai; ilgtermiņa profilakse – ko darīšu regulāri. Studenti izstrādā plānu rakstiski, kas uzskatāma par “darba lapu”, ko studējošais paņem līdzi reālajā dzīvē. Darbs jāprezentē auditorijā. Nodarbības jautājums:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa jēdziens un veidi. Stress kā organisma vispārējā adaptīvā reakcija.
Apraksts
Stresa jēdziena attīstība no klasiskās izpratnes līdz mūsdienām. Stresa veidu sistematizēšana: pozitīvais stress; negatīvais stress; nepietiekams stress. Tiks aplūkots, kāpēc neliels stress var būt veselīgs, bet pārmērīgs stress rada problēmas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa stimuli jeb stresori. Stresoru veidi un ietekmes faktori.
Apraksts
Tiks analizētas ķermeņa specifiskas atbildes reakcijas uz pārmērīgā negatīvā stresa radīto situāciju. Diskutēts par stresa pārvarēšanas veidiem un stratēģijām. Nodarbības jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress darba vidē un izdegšanas sindroms.
Apraksts
Darba vides stress un psihosociālie faktori darbā, kas izraisa spriedzi un hronisku stresu darbiniekos. Tipisko darbavietas stresoru analīze. Īpašu uzmanību veltīsim izdegšanas sindromam (burnout). Tiks aplūkota izdegšanas sindroma definīcija un simptomi atbilstoši jaunākajām starptautiskajām vadlīnijām. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms un cilvēka labbūtība.
Apraksts
Tiks analizēti izdegšanas sindroma faktori un to preventīvi pasākumi. Nodarbības jautājums:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress akadēmiskajā vidē (studentu un pasniedzēju perspektīva).
Apraksts
Tiks analizēts akadēmiskās vides stress – galvenie stresa faktori studentiem un arī pedagoģiskajam personālam. Izpētīsim studējošo būtiskākos stresorus un akadēmiskā stresa sekas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress ikdienas dzīvē un sadzīvē.
Apraksts
Šī lekcija pievēršas ikdienas (sadzīves) stresa avotiem un to pārvaldīšanai. Analizēsim biežākos ikdienas stresorus. Tiks uzsvērts, ka “maziem” ikdienas stresoriem ir kumulatīvs efekts. Lekcijā pārrunāsim stresa pārvaldīšanas stratēģijas ikdienai. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas un psihiskā noturība.
Apraksts
Šajā lekcijā teorētiski aplūkosim, kā cilvēki pārvar stresu un kas nosaka cilvēka psihisko noturību. Iepazīsim stresa pārvarēšanas stratēģiju klasifikāciju. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa vadīšanas metodes un intervences.
Apraksts
Šajā lekcijā aplūkosim dažādas zinātniski pamatotas metodes, ko izmanto stresa mazināšanai un pārvaldīšanai. Jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress mūsdienu pasaulē – jaunie izaicinājumi un integrēta pieeja.
Apraksts
Noslēdzošajā teorētiskajā lekcijā aplūkosim stresa menedžmenta attīstības tendences un jaunus izaicinājumus sabiedrībā. Diskutēsim, kā mainījusies stresa “daba” 21.gs.digitalizācijas laikmetā. Analizēsim jaunu fenomenu “tehnostress” un tā veicinošas sekas un ietekmi uz organismu. Jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pašnovērtējums un stresa dienasgrāmata.
Apraksts
Praktiskās nodarbības mērķis – palīdzēt studentiem apzināties savu stresa līmeni un identificēt individuālos stresorus. Nodarbības sākumā studenti aizpildīs stresa pašnovērtējuma aptauju, lai kvantitatīvi novērtētu cik lielu stresu pēdējā mēneša laikā tie izjutuši. Pēc tam studenti tiks iepazīstināti ar “stresa dienasgrāmatas” metodi. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Relaksācijas un elpošanas tehniku treniņš.
Apraksts
Šīs nodarbības fokusā – praktiski apgūt relaksācijas metodes, kas samazina akūtu stresa reakciju. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi paņēmieni un problēmu risināšanas darbnīca.
Apraksts
Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības paņēmieni un stresa izturības veicināšana.
Apraksts
Šajā praktiskajā nodarbībā studenti mācīsies kognitīvus paņēmienus stresa mazināšanai – atpazīt stresa situācijās radušās negatīvās domas un tās pārveidot konstruktīvāk. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais atbalsts un komunikācijas treniņš stresa situācijās.
Apraksts
Šī nodarbība veltīta sociālo prasmju un atbalsta izmantošanas iespējām stresa regulācijā. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna izveide.
Apraksts
Šī nodarbība fokusējas uz veselīgā dzīvesveida lomu stresa noturībā un noslēgumā – individuāla stresa menedžmenta plāna izstrāde katram studentam. Nodarbības jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesveida faktori un stresa mazināšanas plāna prezentācija.
Apraksts
Tas būs iepriekšējās nodarbības turpinājums, kurā katrs students apkopos visas kursā apgūtās metodes un informāciju, lai izveidotu savu personalizētu stresa vadīšanas plānu. Šajā plānā jābūt: maniem galvenajiem stresoriem; agrīnām pazīmēm kas liecina, ka esmu stresā; mana “rīcības stratēģija” – kuras metodes izmantošu akūta stresa mazināšanai; ilgtermiņa profilakse – ko darīšu regulāri. Studenti izstrādā plānu rakstiski, kas uzskatāma par “darba lapu”, ko studējošais paņem līdzi reālajā dzīvē. Darbs jāprezentē auditorijā. Nodarbības jautājums:
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ābeltiņa, M. (2023). Profesionālā izdegšana. Apgāds Zvaigzne ABC, 258
Zakriževska-Belogrudova, M. (2021). Stresa anatomija, R.:154
Papildu literatūra
Brata, W., Susanto, H., Zubaidah, S. (2025). Theoretical underpinnings and future research on academic stress in biological and educational perspectives. Review Article, Humanities and Social Sciences Communications, 12 (146)
Borle, P., Reichel, K., Niebuhr, F., Voelter-Mahlknecht, S. (2021). How are techno-stressors associated with mental health and work outcomes? A systematic review of occupational exposure to information and communication technologies within the technostress model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16):8673.
Jannah, M., Widohardhono, R., Rachman, N., Sholichah, IF., Purnomo, RAA., Jaroah, S., Hidayah, R. (2025). Student Athletes: Does Emotional Regulation Affect Mental Toughness? International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 13(3), 571-576.
Li, Y., Zheng, P. (2025). Trait resilience protects against social anxiety in college students through emotion regulation and coping strategies. Scientific Reports, 15 (1).
Li, WW., Nannestad, J., Leow, T., Heward, C. (2024). The effectiveness of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on depression, PTSD, and mindfulness among military veterans: A systematic review and meta-analysis. Health Psychology Open, 11:20551029241302969.
Litan, DE. (2025). The Impact of Technostress Generated by Artificial Intelligence on the Quality of Life: The Mediating Role of Positive and Negative Affect. Behavioral Sciences, 15(4):552.
Lu, S., Wei, F., Li, G. (2021). The evolution of the concept of stress and the framework of the stress system. Cell Stress, 26;5(6):76–85.
Piao, X., Xie, J., Managi, S. (2024). Continuous worsening of population emotional stress globally: universality and variations. BMC Public Health, 24 (3576)
Shchaslyvyi, A., Antonenko, SV., Telegeev, G. (2024). Comprehensive Review of Chronic Stress Pathways and the Efficacy of Behavioral Stress Reduction Programs (BSRPs) in Managing Diseases. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(8):1077.
Stokenberga I., Freimane G., Sudraba V. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. Monogrāfija Psiholoģija (2). Zvaigzne ABC, 171-244
Tavoian, D., Craighead, DH., (2023). Deep breathing exercise at work: Potential applications and impact. Frontiers in Physiology, 14:1040091.
Citi informācijas avoti
Zinātniskās datu bāzes - ProQuest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed