Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Diagnostikas metodes sporta psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_225
Zinātnes nozare
Citas medicīnas un veselības zinātnes, tai skaitā tiesu medicīniskā ekspertīze; Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne; Ekonomika un uzņēmējdarbība; Klīniskā medicīna; Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija; Medicīniskā biotehnoloģija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija; Politikas zinātne; Psiholoģija; Socioloģija un sociālais darbs; Tiesību zinātne; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas tehnoloģijas; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409120

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas un izpratni par mūsdienu diagnostikas metodēm sporta psiholoģijā.

Priekšzināšanas

Vispārīgās, attīstības, sociālās, saskarsmes un sporta psiholoģijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē izpratni par sporta psiholoģijā pielietotajām diagnostikas metožu ētiskajiem un zinātniskajiem aspektiem.

Prasmes

1.Analizē un radoši sintezē zinātniskos pētījumu rezultātus, prot interpretēt diagnostikas metožu sporta psiholoģijā konceptuālās pamatnostādnes.

Kompetences

1.Kompetenti patstāvīgi un argumentēti izvērtē zinātnisko pētījumu saistību ar praksi sporta psiholoģijā un kritiski izvērtē un pamato diagnostiskās metodes izvēli.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti par ētiskiem aspektiem sporta psiholoģijā

-
-

3 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti par ētiskiem aspektiem sporta psiholoģijā (līdz 3 lekcijai). Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

2.

Sportistu pašefektivitātes un psihiskās noturības sportā saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti)

-
-

Sportistu pašefektivitātes un psihiskās noturības sportā saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti) līdz 4 lekcijai. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

3.

Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti).

-
-

Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Komandas saliedētības un snieguma sacensībās rādītāju saistība. Sportistu iztēles rādītāju saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti)

3 pētījumi:

1 pētījums par Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem.

1 pētījums par Sportistu komandas saliedētības saistību ar snieguma rādītājiem.

1 pētījums par Sportistu iztēles rādītāju saistību ar snieguma rādītājiem. (līdz 5 lekcijai).

Analīze un sintēze, teorijas un pētījumu rezultāti. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

4.

Attieksmes pret darbu un stresa tolerances saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti).

-
-

2 pētījumi par Attieksmes pret darbu un stresa tolerances saistību ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti).  Uz 7 lekciju.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

5.

Reakcijas ātruma un uzmanības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti).

-
-

2 pētījumi par reakcijas ātrumu; uzmanību sportā. Uz 8 lekciju.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Kursa prasības

-
10 balles

Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte 70%, rakstiska ieskaite 30%.

2.

Vērtēšanas kritēriji

-
-
  1. Zināšanas un prasme pamatot sporta zinātnē pielietotās teorijas un modeļus sporta psiholoģijā, sporta psiholoģijā izmantotāsmetodes un paņēmienus.
  2. Spēja analizēt un radoši sintezēt zinātniskus sasniegumus pētniecisko problēmu identificēšanai sporta psiholoģijā.
  3. Kompetence izvērtēt zinātnisko sasniegumu saistību ar praksi un piedāvāt risinājumus diagnosticējošo metožu izvēlē sporta psiholoģijā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasības diagnosticējošo metožu pielietošanai sporta vidē - atbilstības, ētiskuma un konfidencialitātes principi.
Apraksts

Lekcijā studējošie uzzinās par svarīgākiem nosacījumiem kas jāņem vērā, izvēloties diagnosticējošās metodes sporta psiholoģijā, arī vecumposmu un konkrētā sporta veida kontekstā.

Nodarbības jautājumi:

  1. Kādas konkrētā sporta veida atšķirības jāņem vērā atlasot diagnosticējošo metodoloģiju un kāpēc?
  2. Kādas psiholoģisko rādītāju interpretēšanas dilemmas jūs varat minēt?

Literatūra:

  1. Lindsay, G., Qvreelde, H., Koene, G. (2024). Ethics for European Psychologist. 2nd ed. Hogrefe
  2. Vazne, Z., Eikena, D., Simonenkova, I., Ulme, G. (2022). Methodological recommendations for practicing sport psychologists. Riga: Latvian Sport Psychology Association
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasības diagnosticējošo metožu pielietošanai sporta vidē - ticamība, validitāte un standartizācija.
Apraksts

Lekcijā studējošie uzzinās par diagnosticējošo aptaujuiekšējo saskaņotību, validitāti un standartizāciju atbilstoši sporta veidam un vecumposmam

Nodarbības jautājumi:

  1. Kāpēc svarīgi noteikt un izprast ne tikai aptaujas validitāti, bet arī atsevišķu pantu un skalu iekšējo saskaņotību?
  2. Par ko liecina aptaujas validitāte?
  3. Kā aptaujas rādītāju interpretēšanu ietekmē aptaujas standartizētie rādītāji?
  4. Kādus aptaujas standartizācijas veidus jūs varat minēt?

Literatūra:

  1. American Psychological Association, APA (2014). Standards for educational and psychological testing 7th ed. Washington: APA. (8 izdevums plānots 2025/2026.g.)
  2. Cohen R.J., Sverdlik M.E. (2018). Psychological testing and assessment. McGraw Hill.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptaujas datu interpretēšana (fiziskā un vispārējā pašefektivitāte, psihiskā noturība sportā, psiholoģiskās sagatavošanas aptaujas)
Apraksts

Lekcijā tiks analizēts fiziskās un vispārējās pašefektivitātes, psihiskās noturības sportā un psiholoģiskās sagatavošanas aptaujas alternatīvās versijas teorētiskais pamatojums, sniegts aptauju vispārējais un atsevišķi skalu raksturojums.

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādām teorijām un koncepcijām pamatojas pašefektivitātes teorētiskais modelis? 
  2. Uz kādām teorijām un koncepcijām pamatojas psihiskās noturības sportā teorētiskais modelis?
  3. Uz kādām teorijām un koncepcijām pamatojas psiholoģiskās sagatavošanas  aptaujas alternatīvās versijas aptaujas teorētiskais modelis?

Literatūra:

  1. Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, Routledge (testu teorētiskais pamatojums). 
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptaujas datu interpretēšana (personības struktūras modelis - īsā versija, agresija sportā, trauksme un trauksmainība sportā)
Apraksts

Lekcijā tiks veikts personības struktūras aptaujas- īsās versijas; agresijas veidi sportā, trauksmes un trauksmainības sportā teorētiskais aptauju pamatojums, kā arī sniegts aptauju vispārējais un atsevišķi skalu raksturojums.

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādām teorijām pamatojas personības struktūrasaptaujas konceptuālais modelis? 
  2. Uz kādām teorijām pamatojas trauksmes aptaujas sportā konceptuālais modelis?
  3. Uz kādām teorijām pamatojas agresijas sportā aptaujas konceptuālais modelis?

Literatūra:

  1. Cohen R.J., Sverdlik M.E. (2018). Psychological testing and assessment. McGraw Hill
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptauju datu interpretēšana (komandas saliedētība sportā, iztēle sportā)
Apraksts

Lekcijā izanalizēsim komandas saliedētības sportā un veiksim iztēles dažādu veidu teorētiskās un praktiskās nozīmes analīzi.

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādām teorijām pamatojas komandas saliedētības sportā aptaujas konceptuālais modelis? 
  2. Uz kādām teorijām pamatojas iztēles skalas sportā aptaujas konceptuālais modelis?

Literatūra:

  1. American Psychological Association, APA (2014). Standards for educational and psychological testing 7th ed. Washington: APA. (8 izdevums plānots 2025/26.g.)
  2. Carron, A., Widmeyer, W., Brawley, L. (2002). Group Environment Questionnaire test manual. Margantown, WV: Fithess Information Technology (testa grāmata)
  3. Cumming, J., Williams, S. (2015). The Sport Imagery Ability Questionnaire Manual. 10.13140/RG.2.1.1608.6565
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (attieksme pret darbu un stresa tolerance sportā)
Apraksts

Lekcijā izskatīsim jautājumus par psiholoģisko testu pielietošanu sporta psiholoģijā. Veiksim to teorētisko amatojumu un testa datu interpretāciju. Studējošie uzzinās par dažādām personības kvalitātēm veicot darbu paaugstināta stresa un spiediena apstākļos. 

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādām teorijām un koncepcijām pamatojas attieksmes pret darbu noteikšanas tests? Nosauciet testa skalas un raksturojiet tās.
  2. Uz kādām teorijām un koncepcijām pamatojas stresa tolerances noteikšanas tests?

Literatūra:

https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/  (konkrētais tests)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (reakcijas ātrums; uzmanības koncentrēšana, pārslēgšana un sadalīšana sportā)
Apraksts

Lekcijā studējošie uzzinās par sportista reakcijas ātruma testa rezultātu saistību ar mentālo veselību, par uzmanības dažādu funkciju interpretāciju sportā.

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādiem teorētiskajiem konceptiem balstījās zinātnieki reakcijas ātruma un latentās kustības perioda noteikšanas testa izstrādes procesā?
  2. Uz kādiem teorētiskajiem konceptiem balstījās zinātnieki uzmanības testa izstrādes procesā? Ko testa rezultāti parāda sporta psiholoģijas jomā?

Literatūra:

https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/(konkrētais tests)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (kognitīvo spēju noteikšana)
Apraksts

Lekcijā izskatīsim jautājumus par sportistu kognitīvo spēju un loģisko lēmumu pieņemšanas noteikšanu un interpretāciju sporta psiholoģijā.

Nodarbības jautājumi:

  1. Uz kādiem teorētiskajiem konceptiem balstījās zinātnieki kognitīvo spēju testa izstrādes procesā?

Literatūra:

https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/ (konkrētais tests)

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Cohen R.J., Sverdlik M.E. (2021). Psychological testing and assessment. McGraw HillPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

American Psychological Association, APA (2014). Standards for educational and psychological testing 7th ed. Washington: APA. (8 izdevums plānots 2025/26.g.)Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Cumming, J., Williams, S. (2015). The Sport Imagery Ability Questionnaire Manual. 10.13140/RG.2.1.1608.6565Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, Routledge (testu teorētiskais pamatojums/test substantiation).Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Vazne, Z., Eikena, D., Simonenkova, I., Ulme, G. (2022). Methodological recomendations for practicing sport psychologists. Riga: Latvian Sport Psychology AssociationPiemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Vienna Test System.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Publikācijas žurnālos: The Sport Psychologist, Applied Sport Psychology, Journal of Sport and Exercise Psychology, Journal of Sport Psychology in action, International Journal of Sport Pschology, Psychology of Sport and Exercise.Piemērots angļu valodas plūsmai