Diagnostikas metodes sporta psiholoģijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409120
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem zināšanas un izpratni par mūsdienu diagnostikas metodēm sporta psiholoģijā.
Priekšzināšanas
Vispārīgās, attīstības, sociālās, saskarsmes un sporta psiholoģijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrē izpratni par sporta psiholoģijā pielietotajām diagnostikas metožu ētiskajiem un zinātniskajiem aspektiem.
Prasmes
1.Analizē un radoši sintezē zinātniskos pētījumu rezultātus, prot interpretēt diagnostikas metožu sporta psiholoģijā konceptuālās pamatnostādnes.
Kompetences
1.Kompetenti patstāvīgi un argumentēti izvērtē zinātnisko pētījumu saistību ar praksi sporta psiholoģijā un kritiski izvērtē un pamato diagnostiskās metodes izvēli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti par ētiskiem aspektiem sporta psiholoģijā |
-
|
-
|
|
3 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti par ētiskiem aspektiem sporta psiholoģijā (līdz 3 lekcijai). Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
2.
Sportistu pašefektivitātes un psihiskās noturības sportā saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti) |
-
|
-
|
|
Sportistu pašefektivitātes un psihiskās noturības sportā saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti) līdz 4 lekcijai. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
3.
Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). |
-
|
-
|
|
Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Komandas saliedētības un snieguma sacensībās rādītāju saistība. Sportistu iztēles rādītāju saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti) 3 pētījumi: 1 pētījums par Sportistu personības iezīmju un trauksmainības saistība ar snieguma rādītājiem. 1 pētījums par Sportistu komandas saliedētības saistību ar snieguma rādītājiem. 1 pētījums par Sportistu iztēles rādītāju saistību ar snieguma rādītājiem. (līdz 5 lekcijai). Analīze un sintēze, teorijas un pētījumu rezultāti. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
4.
Attieksmes pret darbu un stresa tolerances saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). |
-
|
-
|
|
2 pētījumi par Attieksmes pret darbu un stresa tolerances saistību ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Uz 7 lekciju. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
5.
Reakcijas ātruma un uzmanības saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). |
-
|
-
|
|
2 pētījumi par reakcijas ātrumu; uzmanību sportā. Uz 8 lekciju. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa prasības |
-
|
10 balles
|
|
Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte 70%, rakstiska ieskaite 30%. |
||
|
2.
Vērtēšanas kritēriji |
-
|
-
|
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasības diagnosticējošo metožu pielietošanai sporta vidē - atbilstības, ētiskuma un konfidencialitātes principi.
Apraksts
Lekcijā studējošie uzzinās par svarīgākiem nosacījumiem kas jāņem vērā, izvēloties diagnosticējošās metodes sporta psiholoģijā, arī vecumposmu un konkrētā sporta veida kontekstā. Nodarbības jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasības diagnosticējošo metožu pielietošanai sporta vidē - ticamība, validitāte un standartizācija.
Apraksts
Lekcijā studējošie uzzinās par diagnosticējošo aptaujuiekšējo saskaņotību, validitāti un standartizāciju atbilstoši sporta veidam un vecumposmam Nodarbības jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptaujas datu interpretēšana (fiziskā un vispārējā pašefektivitāte, psihiskā noturība sportā, psiholoģiskās sagatavošanas aptaujas)
Apraksts
Lekcijā tiks analizēts fiziskās un vispārējās pašefektivitātes, psihiskās noturības sportā un psiholoģiskās sagatavošanas aptaujas alternatīvās versijas teorētiskais pamatojums, sniegts aptauju vispārējais un atsevišķi skalu raksturojums. Nodarbības jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptaujas datu interpretēšana (personības struktūras modelis - īsā versija, agresija sportā, trauksme un trauksmainība sportā)
Apraksts
Lekcijā tiks veikts personības struktūras aptaujas- īsās versijas; agresijas veidi sportā, trauksmes un trauksmainības sportā teorētiskais aptauju pamatojums, kā arī sniegts aptauju vispārējais un atsevišķi skalu raksturojums. Nodarbības jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko aptauju pielietošanas teorētiskais pamatojums sporta vidē un aptauju datu interpretēšana (komandas saliedētība sportā, iztēle sportā)
Apraksts
Lekcijā izanalizēsim komandas saliedētības sportā un veiksim iztēles dažādu veidu teorētiskās un praktiskās nozīmes analīzi. Nodarbības jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (attieksme pret darbu un stresa tolerance sportā)
Apraksts
Lekcijā izskatīsim jautājumus par psiholoģisko testu pielietošanu sporta psiholoģijā. Veiksim to teorētisko amatojumu un testa datu interpretāciju. Studējošie uzzinās par dažādām personības kvalitātēm veicot darbu paaugstināta stresa un spiediena apstākļos. Nodarbības jautājumi:
Literatūra: https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/ (konkrētais tests) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (reakcijas ātrums; uzmanības koncentrēšana, pārslēgšana un sadalīšana sportā)
Apraksts
Lekcijā studējošie uzzinās par sportista reakcijas ātruma testa rezultātu saistību ar mentālo veselību, par uzmanības dažādu funkciju interpretāciju sportā. Nodarbības jautājumi:
Literatūra: https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/(konkrētais tests) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģisko testu pielietošanas teorētiskais pamatojums un testa datu interpretēšana (kognitīvo spēju noteikšana)
Apraksts
Lekcijā izskatīsim jautājumus par sportistu kognitīvo spēju un loģisko lēmumu pieņemšanas noteikšanu un interpretāciju sporta psiholoģijā. Nodarbības jautājumi:
Literatūra: https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-test-sytsem/ (konkrētais tests) |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cohen R.J., Sverdlik M.E. (2021). Psychological testing and assessment. McGraw HillPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
American Psychological Association, APA (2014). Standards for educational and psychological testing 7th ed. Washington: APA. (8 izdevums plānots 2025/26.g.)Piemērots angļu valodas plūsmai
Cumming, J., Williams, S. (2015). The Sport Imagery Ability Questionnaire Manual. 10.13140/RG.2.1.1608.6565Piemērots angļu valodas plūsmai
Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, Routledge (testu teorētiskais pamatojums/test substantiation).Piemērots angļu valodas plūsmai
Vazne, Z., Eikena, D., Simonenkova, I., Ulme, G. (2022). Methodological recomendations for practicing sport psychologists. Riga: Latvian Sport Psychology AssociationPiemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai
Publikācijas žurnālos: The Sport Psychologist, Applied Sport Psychology, Journal of Sport and Exercise Psychology, Journal of Sport Psychology in action, International Journal of Sport Pschology, Psychology of Sport and Exercise.Piemērots angļu valodas plūsmai