Sports veselībai 2
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem sniegt zināšanas par fizisko aktivitāšu nozīmi veselības veicināšanā un slimību profilaksē, veidot izpratni par dažādiem treniņu veidiem un to ietekmi uz cilvēka organismu, attīstīt prasmes teorētiski izstrādāt fizisko aktivitāšu programmas un praktiski demonstrēt vingrojumu kompleksus, balstoties uz konkrētu nodarbību veidu. Iegūtās zināšanas studenti izmanto dažādu fizisko aktivitāšu pielietošanai ikdienas dzīvē.
Priekšzināšanas
Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet zināšanas var arī iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo fizisko aktivitāšu nozīmi veselības veicināšanā un slimību profilaksē.
Elektronisks daudzizvēļu tests
2.Pārzina dažādu treniņu veidu ietekmi uz cilvēka organismu.
Elektronisks daudzizvēļu tests
3.Klasificē vingrinājumus pēc to mērķa, intensitātes un pielietojuma dažādām mērķgrupām.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde
4.Apraksta fiziskās slodzes dozēšanas principus.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
5.Pārskata jaunākās fitnesa tendences un pētījumus par to efektivitāti.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde
6.Izprot vingrojumu veidošanas un praktiskās pielietošanas principus dažādos treniņu veidos.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde • Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
Prasmes
1.Paskaidro, kādi ir piemērotākie vingrinājumi veselības nostiprināšanā un slimību profilaksē.
Elektronisks daudzizvēļu tests
2.Spēj izvēlēties un pielāgot fiziskās aktivitātes dažādu mērķagrupu vajadzībām, ņemot vērā veselības stāvokli un fizisko sagatavotību.
Elektronisks daudzizvēļu tests • Praktiskā prezentācija, darbs nodarbībās.
3.Prot sagatavot fizisko aktivitāšu programmu teorētiski, balstoties uz konkrētu mērķauditoriju un nodarbības veidu.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde
4.Veido un pielāgo fizisko aktivitāšu programmas dažādām mērķauditorijām
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde • Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
5.Sagatavo un demonstrē vingrojumus atbilstoši praktiskās nodarbības veidam un mērķim.
Praktiskā prezentācija, darbs nodarbībās.
6.Patstāvīgi izvēlas un pielieto vingrinājumus, savas veselības un fiziskās kondīcijas uzlabošanai.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
Kompetences
1.Spēj izstrādāt un prezentēt fizisko aktivitāšu programmu, pielāgojot to konkrēta indivīda vajadzībām un fiziskās sagatavotības līmenim.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma
2.Demonstrē sadarbību grupā un spēj pielāgot vingrinājumus konkrētām nodarbību formām un dalībnieku vajadzībām.
Praktiskā prezentācija, darbs nodarbībās.
3.Spēj skaidrot fizisko aktivitāšu nozīmi sabiedrības veselības veicināšanā un motivēt citus iesaistīties fiziskajās aktivitātēs.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa tēmu izpēte un fizisko aktivitāšu programmas izstrāde |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas no literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu, un citus praktisko nodarbību uzdevumus. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un mācību materiālu apguve |
-
|
-
|
|
''Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts." |
||
|
3.
Atgriezeniskā saite par studiju kursu |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā students aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Elektronisks daudzizvēļu tests |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Elektroniskais daudzizvēļu tests paredzēts teorētisko zināšanu pārbaudei par lekcijās apgūtajām tēmām un patstāvīgi apgūto literatūru. Tests tiek kārtots elektroniski sesijas laikā un sastāv no jautājumiem, kas aptver fizisko aktivitāšu nozīmi, treniņu veidus, mērķgrupu īpatnības un vingrojumu pielietojumu. |
||
|
2.
Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādā vienam mēnesim paredzētu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu konkrētam cilvēkam, iekļaujot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus. Programmā norādi cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fiziskās aktivitātes līmeni, fizisko sagatavotību un veselības stāvokli. Tāpat uzskaiti galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus. |
||
|
3.
Praktiskā prezentācija, darbs nodarbībās. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošie sagatavo un demonstrē vingrinājumus, pielāgojot tos konkrētās praktiskās nodarbības veidam un mērķim. Tiek vērtēta vingrinājumu izvēle, izpildes tehnika, pielāgošana mērķgrupai, skaidrojuma prasmes, diskusija. |
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Elektronisks daudzizvēļu tests - 40%; Fizisko aktivitāšu ieteikumu programma- 40%, Praktiskā prezentācija, darbs nodarbībās -20% |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi, sistemātiskie pārskati un metaanalīzes par fiziskās aktivitātes un fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē. Jaunākās tehnoloģijas un to pielietošana slodzes intensitātes dozēšanā, uzskaitē un izvērtēšanā. Aerobo darbaspēju testi un to izvērtēšana.
Apraksts
Lekcijā tiks apskatīti jaunākie pētījumi un metaanalīzes par fiziskās aktivitātes nozīmi veselības veicināšanā un dažādu slimību profilaksē, tostarp arī Latvijas pētnieku veiktais darbs projektā IMRSportsLV Tiks analizētas mūsdienu tehnoloģijas slodzes intensitātes dozēšanā, uzskaitē un izvērtēšanā, kā arī praktiski piemēri par aerobo darbaspēju testiem un to interpretāciju. Īpaša uzmanība tiks pievērsta datu balstītai pieejai un personalizētai fiziskās slodzes plānošanai. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes izmaiņas un jaunākās fitnesa tendences pēdējos gados. Jaunākie pētījumi par augstas intensitātes intervālu treniņu, sprinta intervālu treniņu, ķermeņa svara un funkcionālo treniņu, spēka intervālu treniņu un dažādu spēka treniņa režīmu pielietošanu un efektivitāti.
Apraksts
Lekcijā tiks apskatītas pēdējo gadu būtiskākās izmaiņas fiziskās aktivitātes paradumos un fitnesa tendencēs, tostarp augstas intensitātes intervālu treniņi (HIIT), sprinta intervālu treniņi (SIT), ķermeņa svara un funkcionālie treniņi, kā arī dažādi spēka treniņa režīmi. Tiks analizēti jaunākie pētījumi un metaanalīzes par šo treniņu efektivitāti dažādām mērķgrupām – no veselības uzlabošanas līdz sportiskās formas attīstīšanai. Īpaša uzmanība tiks pievērsta VO₂max uzlabojumiem, ķermeņa kompozīcijas izmaiņām un treniņu pielāgošanai dažādām populācijām (t.sk. senioriem un pacientiem ar hroniskām slimībām) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.
Apraksts
Lekcijā tiks sniegts vispārējs grupu nodarbību raksturojums, izceļot to galvenās priekšrocības – sociālā mijiedarbība, motivācija, strukturēta pieeja – kā arī potenciālie trūkumi, piemēram, individualizācijas trūkums un dažādu fizisko spēju līmeņu izaicinājumi. Tālāk tiks analizēta fizisko aktivitāšu specifika dažādām vecuma grupām: Bērni un pusaudži: uzsvars uz spēli, kustību daudzveidību, koordināciju un pozitīvas attieksmes veidošanu pret fiziskām aktivitātēm. Jaunieši: fiziskās sagatavotības attīstīšana, sporta specifika, motivācijas un pašefektivitātes veicināšana. Seniori: uzmanība līdzsvaram, muskuļu spēkam, locītavu mobilitātei un drošībai, kā arī hronisku slimību profilaksei un dzīves kvalitātes uzlabošanai. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu. Fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Efektīvākie treniņu veidi un to pielietošana liekā ķermeņa svara un aptaukošanās mazināšanā.
Apraksts
Lekcijā tiks analizēti aktuālākie dati par aptaukošanās izplatību un tās galvenajiem cēloņiem – mazkustīgu dzīvesveidu, neveselīgiem uztura paradumiem, kā arī psihosociāliem un vides faktoriem. Tiks apskatīta aptaukošanās negatīvā ietekme uz cilvēka organismu, tostarp sirds un asinsvadu slimību, 2. tipa cukura diabēta, locītavu problēmu un psiholoģisko traucējumu attīstības risks |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Ievads un mobilizējošie vingrinājumi – elpošanas, stiepšanās un aktivizējoši vingrinājumi vispārējai sagatavošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumi ar savu ķermeņa svaru, to pielietojums veselības sporta nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Balansa nodarbība izmantojot līdzsvara pamatnes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Apļa treniņš izmantojot dažādu vingrošanas inventāru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Spēka un izturības vingrinājumi ar hantelēm
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumi pāros un ar vingrošanas inventāru – sadarbības, dinamiskās koordinācijas un spēka attīstīšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Balansa vingrinājumi ar vingrošanas bumbām – stabilitātes un muguras veselības uzlabošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālie treniņi veselības sporta nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Intervāla treniņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Studentu vingrojumu prezentācijas, prezentē savu vingrojumu kompleksu, izvēloties kādu no apgūtajām tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Studentu vingrojumu prezentācijas, prezentē savu vingrojumu kompleksu, izvēloties kādu no apgūtajām tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Studentu vingrojumu prezentācijas, prezentē savu vingrojumu kompleksu, izvēloties kādu no apgūtajām tēmām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Marcus, B. H., & Bess, H. 2025. Motivating people to be physically active. Human Kinetics.
Cosgrove R. 2025. Age Strong. A.Womans’s Guide to Feeling Athletic and Fit After 40. Human Kinetics.
Bander L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with funkcional movement. Human Kinetics.
Grasis N. u.c. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava.
Papildu literatūra
Ivuškāns A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC.
Myers T.W. 2021. Anatomy Trains: myofascial meridians for manual therapists and movement professionals. Elsevier.