Attīstības, sporta un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, rk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus, izprot psiholoģijas nozīmi sportā un darbā ar sportistiem. Pārzina galvenos personības attīstības jēdzienus un attīstības stadijas. Izprot emocionālo un kognitīvo aspektu nozīmi personības attīstībā. Izprot mērķu izvirzīšanas un motivācijas lomu sportā. Raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Definē konflikta pazīmes.
Prasmes
1.Analizē personības attīstības, kognitīvo procesu, līderības un citus psiholoģijas aspektus sportā un sporta psiholoģijas pētījumos. Pielieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, kā arī vada motivējošo interviju. Atpazīst klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu un motivē klientu problēmu risināšanai un mērķu sasniegšanai. Pielieto konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences
1.Studenti izprot personības attīstības saistību ar fiziskajām spējām, pielāgo komunikācijas un motivēšanas prasmes, atbilstoši attīstības un spēju līmenim dzīves kvalitātes un fiziskās aktivitātes paaugstināšanai. Diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām, novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes, atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi apgūst videolekcijau materiālu un izpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekcijas tēmu, ko iesniedz e-studijās.
Pēta un analizē zinātnisko literatūru par sporta psiholoģijas tēmām.
Analizē konfliktsituācijas trenera un klienta sadarbībā, izvērtē situācijas risinājuma iespējas.
Veic motivējošo interviju un sastāda plānu klienta mērķu sasniegšanai.
Sniegt atgriezenisko saiti par studiju kursu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Konfliktsituācijas analīze.
Katrs students saņem konfliktsituācijas gadījuma aprakstu, pēc iepazīšanās ar to sagatavo atbildes uz jautājumiem, ņemot vērā šajā kursā iegūtās zināšanas.
Jautājumi:
1. Kāda ir problēma šajā gadījumā? Kas šo problēmu ir radījis?
2. Kas ir iesaistīti šajā gadījumā?
3. Kā Jūs kā speciālists varat šo gadījumu atrisināt?
4. Vai ir nepieciešams vēl kādu iesaistīt, lai to atrisinātu?
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Zinātniskā pētījuma analīze.
Students meklē un atlasa zinātnisko rakstu sporta psiholoģijas jomā izmantojot RSU pieejamās datu bāzes. Sagatavo aprakstu un prezentāciju, iekļaujot informāciju:
- pētījuma tēma un autori,
- pētījuma aktualitāte un mērķis,
- respondentu izlase un tās raksturojums,
- izmantotie pētniecības instrumenti un pētījuma gaita,
- tiek analizēti pētījumā iegūtie rezultāti un secinājumi balstoties uz teorētiskajām atziņām,
- analizēti personiskie un profesionālie ieguvumi.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Motivējošās intervijas veikšana un klienta mērķu sasniegšanas plāna izstrāde.
Sastādīt motivējošās intervijas jautājumus un veikt interviju izvēlētam indivīdam. Sastādīt plānu klienta mērķa sasniegšanai. Sagatavot aprakstu un prezentāciju, iekļaujot informāciju:
- vispārīga informācija par klientu (vecums, dzimums, fiziskās sagatavotības līmenis, veseības aspekti u.c),
- izvirzītais mērķis veselības un labklājības uzlabošanai,
- klienta motivācijas izvērtējums,
- rekomendācijas veselības un labklājības uzlabošanai,
- savu komunikācijas un motivēšanas prasmju izvērtējums.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1.Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 10%
2. Apmeklējums un aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 10%
3. Konfliktsituācijas analīze - 25%
4. Motivējošās intervijas veikšana un mērķu sasniegšanas plāna izstrāde - 30%
5. Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā - 25%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi: uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana. Psihisko procesu nozīme sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi: uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana. Psihisko procesu nozīme sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Situācijas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Situācijas analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Situācijas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi: uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana. Psihisko procesu nozīme sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Situācijas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC, 2015.
Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015.
Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 3. Lietišķās jomas. Zvaigzne ABC, 2015.
Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown, 2013.
Ābele, A. Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa, 2009.
Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Intervēšanas prasme. Rīga: Raka, 2012.
Papildu literatūra
Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU, 2019.