Prakse III
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo supervīzijas procesu organizācijas līmenī, atpazīst un raksturo izvērtēšanas un supervīzijas procesa veicinošos un ierobežojošos faktorus. Izvēlas atbilstošu teorētisko bāzi darbam ar supervizējamo. Skaidro organigrammas un apraksta procesus sistēmiski.
Prasmes
1.Veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu, sastāda organizācijas un/vai komandas attīstības plānu un vada supervīziju organizācijai un/vai komandai, piemērojot atbilstošas supervīzijas darba metodes. Noformē supervīzijas dokumentāciju. Veic sava darba izvērtējumu (pašrefleksija). Sniedz atgriezenisko saiti organizācijas vadībai par supervīzijas rezultātiem.
Prakses protokola prezentācija • Patstāvīgais darbs • Gadījuma analīze • Gadījuma analīzes prezentācija
Kompetences
1.Analizē un izvērtē supervizējamās organizācijas un/vai komandas attīstības vajadzības un izvēlas atbilstošu supervīzijas metodi. Izvērtē organizācijas un/vai komandas attīstības dinamiku. Piemēro atbilstošas supervīzijas darba metodes, lai veicinātu pārmaiņu nostiprināšanos organizācijā/komandā, atbilstoši pārmaiņu vadības teorijai un praksei. Pēc organizācijas vadības sistēmas analīzes izdara argumentētus secinājumus par vadības procesu pilnveides vajadzībām. Reflektīvi izvērtē un raksturo savu darbu ar organizāciju/komandu, kā arī izvērtē un raksturo organizācijas/komandas attīstības dinamiku. Strādā atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Ievēro profesionālo ētiku.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti supervizora pārraudzībā veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu (t.sk, sagatavo organigrammu) un sastāda organizācijas un/vai komandas attīstības plānu un vada supervīziju organizācijai un/vai komandai, argumentējot izvēlētās darba metodes. Veic savas darbības protokolēšanu. Sagatavo prezentāciju par izvērtēšanas procesu, hipotēzi, izmantotajām metodēm un komandas dinamiku. Raksturo formulētos supervīziju efektivitātes novērtēšanas kritērijus. Raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prakses protokola prezentācija |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kursa ietvaros studējošie prezentē novadītās supervīzijas protokolu (pēc noteiktas formas). Protokolā aprakstīta supervīzijas gaita, izvērtēta organizācijas kultūra un tās ietekme uz supervīzijas procesu, veikta organizācijas organigramma. |
||
|
2.
Gadījuma analīze |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošie iesniedz novadīto supervīziju gadījuma analīzi rakstīskā formātā 5-10 lpp.(atbilstoši dotai formai). |
||
|
3.
Gadījuma analīzes prezentācija |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Novadīto supervīziju gadījuma analīzes precentācija: izvirzīto mērķu sasniegšana, izvēlēto metožu atbilstība, refleksija par supervizora darbu- profesionālo kompetenču izvērtējums. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Organizācijas kultūra un tās ietekme uz supervīzijas procesu.
Apraksts
Anotācija: Organizācijas kultūru raksturojošie faktori, to ietekme uz supervīzijas procesu. Vērtības un pārliecības. Normas un uzvedības modeļi. Tradīcijas un rituāli. Simboli un vizuālā identitāte.. Komunikācijas stili. vadības stili. Dalībnieku attieksme un motivācija. Neformālās attiecības un sociālā vide |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Organizācijas procesu izvērtēšana. Organigramma. Kontrakta slēgšana ar organizāciju. Hipotēžu izvirzīšana. Risinājumu alternatīvas.
Apraksts
Anotācija: Organizācijas procesu izvērtēšana: efektivitāte, efektivitāte resursu izmantošanā, laika pārvaldība, kvalitāte, elastība un pielāgošanās spēja, atbildību sadalījums, atbilstība normatīviem aktiem, procesu caurspīdīgums, klientu un darbinieku apmierinātība, inovāciju potenciāls. Organigrammas izveidošana: hierarhija organizācijā, pakļautības modelis, struktūrvienību savstarpējā sadarbība. Kontrakta specifika noteiktā organizācijā, mērķu izvirzīšana. Hipotēžu izvirzīšana darbā ar konkrēto organizāciju. Alternatīvu risinājumu izvērtēšana un ieviešana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Organizācijas/komandas attīstības vajadzībām atbilstošas teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā.
Apraksts
Anotācija: Piemērotas teorētiskās pieejas izvēle atbilstoši konkrētai situācijai. Sistēmiskā pieeja- organizācija kā savstarpēji saistītu elementu sistēma. Psihodinamiskā pieeja- apzinātie un neapzinātie procesi organizācijā. Humānistiskā pieeja- cilvēka vajadzība pēc attīstības, piederības un pašrealizācijas. Organizāciju attīstības pieeja- izmaiņu vadība, stratēģisko mērķu un kultūras maiņa. Rīcībcentrētā/ uzdevumu pieeja- konkrētu problēmu vai uzdevumu risināšana. Integratīvā pieeja. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dažādu supervīzijas metožu lietojums praksē organizācijā.
Apraksts
Anotācija: Atbilstošu metožu pielietošana, saskaņā ar supervizējamo/organizācijas pasūtījumu un mērķiem. Pielietotās metodes risku izvērtējums. Sasniedzamo rezultātu izvērtēšana. Metožu daudzveidošana- radošuma loma supervīzijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzijas par studējošā darbu praksē. Gadījumu supervīzija. Ētikas dilemmas. Grupas procesu analīze.
Apraksts
Anotācija: Supervīzija par supervīziju notiek nodarbībās grupā. Nodarbībās tiek izskatīti un analizēti konkrēti prakses supervīziju gadījumi. Studējošie pamana un analizē ētikas dilemmas. Grupas procesu analīze izmantojot psihodinamisko pieeju. Studējošie fiksē un apraksta supervīziju norisi prakses protokolos (pēc dotās formas), tie tiek iesniegti e-studiju vietnē vērtēšanai un atgriezeniskās saites saņemšanai. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prezentācijas un izaugsmes vērtējums. Pašrefleksija.
Apraksts
Anotācija: Prakses supervīzijas gadījuma analīze izmantojot doto formu: izvirzīto mērķu izvērtēšana, supervizora kompetenču attīstība un izvērtējums. Refleksija par profesionālo attīstību. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Besona, Ž., Bro, Ī. (2018). Psihoterapeitiskās attiecības. Eksistence, identitāte, vēsture. Rīga: LPOA
Lūis, T., Amini, F., Lenons, R. (2003). Mīlestības teorijas pamati. Rīga: Madris. (akceptējams izdevums)
Malans, D.H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
McWilliams (2011). Psychoanalytic Diagnosis. 2nd Edition. Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Guilford Press (akceptējams izdevums)
Wiener, Jan. (2009). The Therapeutic Relationship: Transference, Countertransference, and the Making of Meaning (akceptējams izdevums)
Zakriževska- Belogrudova M. (2020). Supervīzija Latvijā: Izpētē pamatota attīstības iespēja, Rīga, RISEBA
Gavin, J. (2022). Foundations of professional coaching : models, methods, and core competencies. Champaign, IL : Human Kinetics
Levi, D., Askay, D. A. (2021). Group Dynamics for Teams. Los Angeles : SAGE
Perloff, R. (2024).The Dynamics of Persuasion : communication and attitudes in the 21st century. New York ;London : Routledge, Taylor & Francis Group.
Toseland, R. W. (2017). An Introduction to Group Work Practice. Harlow : Pearson
Papildu literatūra
Кулаков, С.А. (2002). Практикум по супервизии в консультировании и психотерапии С-Петербург Речь
Мак-Вильямс, Н. (2009). Психоаналитическая диагностика. Понимание структуры личности в клиническом процессе. M.: К
Garvin, C. D., Gutiérrez, L. M., Malinsky, M. J. (2017). Handbook of Social Work with Groups. New York ;London: Guilford Press