Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Prakse III

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_103
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Pieaugušo pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt profesionālās zināšanas, prasmes un kompetenci praktiskajā darbā ar organizāciju/komandu; trenēt prasmi veikt organizācijas un/vai komandas izvērtēšanas un supervīzijas procesu.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi – Individuālā supervīzija, supervīzija grupā, Uzņēmējdarbība, Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā, Komandas un organizācijas supervīzija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo supervīzijas procesu organizācijas līmenī, atpazīst un raksturo izvērtēšanas un supervīzijas procesa veicinošos un ierobežojošos faktorus. Izvēlas atbilstošu teorētisko bāzi darbam ar supervizējamo. Skaidro organigrammas un apraksta procesus sistēmiski.

Prasmes

1.Veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu, sastāda organizācijas un/vai komandas attīstības plānu un vada supervīziju organizācijai un/vai komandai, piemērojot atbilstošas supervīzijas darba metodes. Noformē supervīzijas dokumentāciju. Veic sava darba izvērtējumu (pašrefleksija). Sniedz atgriezenisko saiti organizācijas vadībai par supervīzijas rezultātiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prakses protokola prezentācija Patstāvīgais darbs Gadījuma analīze Gadījuma analīzes prezentācija

Kompetences

1.Analizē un izvērtē supervizējamās organizācijas un/vai komandas attīstības vajadzības un izvēlas atbilstošu supervīzijas metodi. Izvērtē organizācijas un/vai komandas attīstības dinamiku. Piemēro atbilstošas supervīzijas darba metodes, lai veicinātu pārmaiņu nostiprināšanos organizācijā/komandā, atbilstoši pārmaiņu vadības teorijai un praksei. Pēc organizācijas vadības sistēmas analīzes izdara argumentētus secinājumus par vadības procesu pilnveides vajadzībām. Reflektīvi izvērtē un raksturo savu darbu ar organizāciju/komandu, kā arī izvērtē un raksturo organizācijas/komandas attīstības dinamiku. Strādā atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Ievēro profesionālo ētiku.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Studenti supervizora pārraudzībā veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu (t.sk, sagatavo organigrammu) un sastāda organizācijas un/vai komandas attīstības plānu un vada supervīziju organizācijai un/vai komandai, argumentējot izvēlētās darba metodes. Veic savas darbības protokolēšanu. Sagatavo prezentāciju par izvērtēšanas procesu, hipotēzi, izmantotajām metodēm un komandas dinamiku. Raksturo formulētos supervīziju efektivitātes novērtēšanas kritērijus. Raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Prakses protokola prezentācija

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kursa ietvaros studējošie prezentē novadītās supervīzijas protokolu (pēc noteiktas formas). Protokolā aprakstīta supervīzijas gaita, izvērtēta organizācijas kultūra un tās ietekme uz supervīzijas procesu, veikta organizācijas organigramma.

2.

Gadījuma analīze

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošie iesniedz novadīto supervīziju gadījuma analīzi rakstīskā formātā 5-10 lpp.(atbilstoši dotai formai).

3.

Gadījuma analīzes prezentācija

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Novadīto supervīziju gadījuma analīzes precentācija: izvirzīto mērķu sasniegšana, izvēlēto metožu atbilstība, refleksija par supervizora darbu- profesionālo kompetenču izvērtējums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Organizācijas kultūra un tās ietekme uz supervīzijas procesu.
Apraksts

Anotācija:

Organizācijas kultūru raksturojošie faktori, to ietekme uz supervīzijas procesu. Vērtības un pārliecības. Normas un uzvedības modeļi. Tradīcijas un rituāli. Simboli un vizuālā identitāte.. Komunikācijas stili. vadības stili. Dalībnieku attieksme un motivācija. Neformālās attiecības un sociālā vide

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Organizācijas procesu izvērtēšana. Organigramma. Kontrakta slēgšana ar organizāciju. Hipotēžu izvirzīšana. Risinājumu alternatīvas.
Apraksts

Anotācija:

Organizācijas procesu izvērtēšana: efektivitāte, efektivitāte resursu izmantošanā, laika pārvaldība, kvalitāte, elastība un pielāgošanās spēja, atbildību sadalījums, atbilstība normatīviem aktiem, procesu caurspīdīgums, klientu un darbinieku apmierinātība, inovāciju potenciāls.

Organigrammas izveidošana: hierarhija organizācijā, pakļautības modelis, struktūrvienību savstarpējā sadarbība.

Kontrakta specifika noteiktā organizācijā, mērķu izvirzīšana.

Hipotēžu izvirzīšana darbā ar konkrēto organizāciju.

Alternatīvu risinājumu izvērtēšana un ieviešana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Organizācijas/komandas attīstības vajadzībām atbilstošas teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā.
Apraksts

Anotācija:

Piemērotas teorētiskās pieejas izvēle atbilstoši konkrētai situācijai. Sistēmiskā pieeja- organizācija kā savstarpēji saistītu elementu sistēma. Psihodinamiskā pieeja- apzinātie un neapzinātie procesi organizācijā. Humānistiskā pieeja- cilvēka vajadzība pēc attīstības, piederības un pašrealizācijas. Organizāciju attīstības pieeja- izmaiņu vadība, stratēģisko mērķu un kultūras maiņa. Rīcībcentrētā/ uzdevumu pieeja- konkrētu problēmu vai uzdevumu risināšana. Integratīvā pieeja.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dažādu supervīzijas metožu lietojums praksē organizācijā.
Apraksts

Anotācija:

Atbilstošu metožu pielietošana, saskaņā ar supervizējamo/organizācijas pasūtījumu un mērķiem. Pielietotās metodes risku izvērtējums. Sasniedzamo rezultātu izvērtēšana. Metožu daudzveidošana- radošuma loma supervīzijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzijas par studējošā darbu praksē. Gadījumu supervīzija. Ētikas dilemmas. Grupas procesu analīze.
Apraksts

Anotācija:

Supervīzija par supervīziju notiek nodarbībās grupā. Nodarbībās tiek izskatīti un analizēti konkrēti prakses supervīziju gadījumi. Studējošie pamana un analizē ētikas dilemmas. Grupas procesu analīze izmantojot psihodinamisko pieeju.

Studējošie fiksē un apraksta supervīziju norisi prakses protokolos (pēc dotās formas), tie tiek iesniegti e-studiju vietnē vērtēšanai un atgriezeniskās saites saņemšanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Prezentācijas un izaugsmes vērtējums. Pašrefleksija.
Apraksts

Anotācija:

Prakses supervīzijas gadījuma analīze izmantojot doto formu: izvirzīto mērķu izvērtēšana, supervizora kompetenču attīstība un izvērtējums. Refleksija par profesionālo attīstību.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Besona, Ž., Bro, Ī. (2018). Psihoterapeitiskās attiecības. Eksistence, identitāte, vēsture. Rīga: LPOA

2.

Lūis, T., Amini, F., Lenons, R. (2003). Mīlestības teorijas pamati. Rīga: Madris. (akceptējams izdevums)

3.

Malans, D.H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)

4.

McWilliams (2011). Psychoanalytic Diagnosis. 2nd Edition. Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Guilford Press (akceptējams izdevums)

5.

Wiener, Jan. (2009). The Therapeutic Relationship: Transference, Countertransference, and the Making of Meaning (akceptējams izdevums)

6.

Zakriževska- Belogrudova M. (2020). Supervīzija Latvijā: Izpētē pamatota attīstības iespēja, Rīga, RISEBA

7.

Gavin, J. (2022). Foundations of professional coaching : models, methods, and core competencies. Champaign, IL : Human Kinetics

8.

Levi, D., Askay, D. A. (2021). Group Dynamics for Teams. Los Angeles : SAGE

9.

Perloff, R. (2024).The Dynamics of Persuasion : communication and attitudes in the 21st century. New York ;London : Routledge, Taylor & Francis Group.

10.

Toseland, R. W. (2017). An Introduction to Group Work Practice. Harlow : Pearson

Papildu literatūra

1.

Кулаков, С.А. (2002). Практикум по супервизии в консультировании и психотерапии С-Петербург Речь

2.

Мак-Вильямс, Н. (2009). Психоаналитическая диагностика. Понимание структуры личности в клиническом процессе. M.: К

3.

Garvin, C. D., Gutiérrez, L. M., Malinsky, M. J. (2017). Handbook of Social Work with Groups. New York ;London: Guilford Press

Citi informācijas avoti