Rehabilitācija sportā cilvēkiem ar īpašam vajadzībām
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzin pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektus, fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar īpašām vajadzībām; orientējas pielāgotā sporta struktūrā – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā, pārzin pielāgotā sporta sistēmu Latvijā; treniņu metodikas specifikā sportistiem ar īpašām vajadzībām.
Prasmes
1.Pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi apgūstot un pielietojot teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektiem; analizē fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar īpašām vajadzībām; novērtēt pielāgojumus personu ar īpašām vajadzībām sekmīgai un drošai dalībai pielāgotā sportā; izprot profesionālo ētiku pielāgota sporta programmas izveidē un ieviešanā; izveido un pamato sporta treniņu plāna metodisko pamatojumu sportistiem ar īpašām vajadzībām.
Kompetences
1.Veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, formulē un analītiski analizē personu ar īpašām vajadzībām individuālas unikālas atšķirības; patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes personu ar īpašām vajadzībām fizisko spēju novērtēšanai; uzņemas atbildību par klientu u. tml. grupu darba rezultātiem un to analīzi, pielāgojot fiziskās aktivitātes personām ar īpašām vajadzībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu.
Studentiem
- patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par treniņa plānu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām;
- jāgatavojas diskusijām par nodarbību tematiem (kopā 2).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par treniņa plānu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām ar noteiktiem funkcionēšanas traucējumiem). Vērtēšanas kritēriji tiek definēti pirmajā nodarbībā.
- Seminārs – diskusija (par pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektiem, fizioloģiskiem un biomehāniskiem aspektiem sportistiem ar īpašām vajadzībām, funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirībām un to ietekmi uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.
- Seminārs – diskusija (par pielāgotā sporta struktūru – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā, pielāgotā sporta sistēmu Latvijā).
Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 balles. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Pielāgotā sporta rehabilitācijas aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs – diskusija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Winnick, J. P. (Editor), & Porretta, D. L. (Editor). (2021). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.
Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics.
Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press
Papildu literatūra
DePauw, K. P., & Gavron, S. J. (2013). Disability Sport (2nd ed.). Human Kinetics.