Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Rehabilitācija sportā cilvēkiem ar īpašam vajadzībām

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_316
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot priekšstatu par pielāgojumiem un rehabilitācijas pieejām sportā personām ar īpašām vajadzībām.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas, kas balstās uz teorētiskām un praktiskām zināšanām fizioterapijā, sporta medicīnā, biomehānikā, dinamiskā anatomijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzin pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektus, fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar īpašām vajadzībām; orientējas pielāgotā sporta struktūrā – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā, pārzin pielāgotā sporta sistēmu Latvijā; treniņu metodikas specifikā sportistiem ar īpašām vajadzībām.

Prasmes

1.Pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi apgūstot un pielietojot teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektiem; analizē fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar īpašām vajadzībām; novērtēt pielāgojumus personu ar īpašām vajadzībām sekmīgai un drošai dalībai pielāgotā sportā; izprot profesionālo ētiku pielāgota sporta programmas izveidē un ieviešanā; izveido un pamato sporta treniņu plāna metodisko pamatojumu sportistiem ar īpašām vajadzībām.

Kompetences

1.Veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, formulē un analītiski analizē personu ar īpašām vajadzībām individuālas unikālas atšķirības; patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes personu ar īpašām vajadzībām fizisko spēju novērtēšanai; uzņemas atbildību par klientu u. tml. grupu darba rezultātiem un to analīzi, pielāgojot fiziskās aktivitātes personām ar īpašām vajadzībām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par treniņa plānu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām; - jāgatavojas diskusijām par nodarbību tematiem (kopā 2).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par treniņa plānu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām ar noteiktiem funkcionēšanas traucējumiem). Vērtēšanas kritēriji tiek definēti pirmajā nodarbībā. - Seminārs – diskusija (par pielāgotā sporta rehabilitācijas aspektiem, fizioloģiskiem un biomehāniskiem aspektiem sportistiem ar īpašām vajadzībām, funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirībām un to ietekmi uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu. - Seminārs – diskusija (par pielāgotā sporta struktūru – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā, pielāgotā sporta sistēmu Latvijā). Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 balles. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Pielāgotā sporta rehabilitācijas aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs – diskusija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Winnick, J. P. (Editor), & Porretta, D. L. (Editor). (2021). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.

2.

Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics.

3.

Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press

Papildu literatūra

1.

DePauw, K. P., & Gavron, S. J. (2013). Disability Sport (2nd ed.). Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

IFAPA

2.

EUFAPA

3.

Parasports

4.

Para Sport

5.

The Paralympic Athlete