Reklāmas psiholoģiskie un ētiskie aspekti
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā iegūst zināšanas par reklāmas ietekmi uz cilvēku, par tās ētiskajiem un psiholoģiskajiem aspektiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvērtēt, vai konkrētā reklāma atbilst profesionālās ētikas principiem, kādā mērā tā psiholoģiski iedarbosies uz sabiedrību.
Kompetences
1.Spēja plānot un organizēt reklāmas pētījumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Līdzdalība lekcijās un semināros, esejas/kopsavilkumi, individuālais darbs – referāts.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Akumulētā atzīme un eksāmens:
1) līdzdalība lekcijās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir noklausījies lekciju) – 20%;
2) līdzdalība semināru nodarbībās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir piedalījies seminārā) un uzdoto uzdevumu izpilde (grupu darba prezentācijas) – 15%;
3) astoņas esejas/ kopsavilkumi (katra tēma 3 – 4 lpp., neskaitot titullapu un satura rādītāju (ja tādi tiek veidoti), kā arī izmantotās literatūras sarakstu) – 15%;
4) individuālais referāts (8 – 10 lpp., neskaitot titullapu, satura rādītāju, izmantotās literatūras sarakstu, pielikumus, A4 formātā, Wp 12, Times New Roman, rindstarpa 1,5, rakstlaukuma malas 3 x 2 x 2 x 2 cm) vai radošais projekts – 10%;
5) rakstveida eksāmens – 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā.
Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību.
Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi.
Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā.
Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika.
Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori.
Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā.
Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi reklāmā (uzmanība, uztvere, emocijas, domāšana, atmiņa). Reklāmas uztveres nosacījumi.
Reklāmas psiholoģiskā efekta veidošanas modeļi (AIDA, AIDMA, 4A’s, ACCA, DAGMAR, DIBABA).
Atklātā un slēptā patērētāju vadīšana ar reklāmas palīdzību – sociālie un ētiskie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas veidi un līdzekļi, to psiholoģiskās iedarbības galvenie efekti.
Reklāmas efektivitātes jēdziens. Reklāmas komunikatīvā efektivitāte.
Optimālas reklāmas komunikācijas veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas psiholoģisko faktoru izpētes metodes.
Kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi reklāmas psiholoģijā.
Būtiskākās psiholoģiskās kļūdas mūsdienu reklāmā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā.
Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi.
Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāma un ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā.
Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību.
Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi.
Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā.
Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika.
Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori.
Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā.
Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā.
Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi.
Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reklāma un ētika.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Shimp, T. A., Andrews, J. C. (2017). Advertising, promotion and other aspects of integrated marketing communication. Mason, OH: Cengage, 752 p.
Moriarty S., Mitchell N., Wells W. (2012). Advertising & IMC. Principles and Practice. Prentice Hall, 686 p.
Kelley, L. D., Jugenheimer, D. W. (2015). Advertising account planning: planning and managing an IMC campaign. 3rd Edition. New York: M.E. Sharpe, 252 p.
Tangeits M. (2011). Reklāmzeme. Pasaules reklāmas vēsture. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 280 lpp.
Berger A. A. (2013). Dictionary of Advertising and Marketing Concepts. California: Left Coast Press, 143 p.
Epura M., Eisenstat E., Dinu C. (2014). Semiotics and persuasion in marketing communication. Linguistic and philosophical investigation. Addleton Academic Publishers, vol. 13
Lester P. M. (2013). Visual Communication: Images with Messages. Boston: Cengage Learning, 448 p.
Papildu literatūra
Lasmane S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp.
Jakštiene S., Susniene D., Narbutas V. (2008). The Psychological Impact of Advertising on the Customer Behavior.
Safko L. (2010). The social media bible. Tactic, tools and strategies for business success. John Wiley & Sons, 794 p.